H.C. Andersen

Metso, Marie

?Jag har alltid älskat sagor, det är något speciellt och mysigt med dem. I denna samling har H.C. Andersens klassiska sagor förvandlats och fått nya och spännande tolkningar. Här finns det dagdrömmare och kungar. En prins som är förklädd till svinaherde. En pojke med en grön kälke som kan se det fördolda. En skicklig tjuv. En flicka som går vilse i skogen där näcken, troll och älvor bor. Det finns bunkrar där människor bor efter tredje världskriget. Det finns intelligenta robotar i olika former. John Blunds fiende. En flicka som kan krympa sig själv. Schamanen som bryter en förbannelse. Sångfåglar. Sjöns befriare. Samlingen är som ett stort buffébord där det alltid finns något för just dig. 36 noveller redo att smakas på. En del berättelser är mörka och fyllda med vemod, medan andra är varma och hoppfulla. Du kan inte läsa H.C. Andersen utan att bli gripen, utan att le, utan att...

sannareads

2019-02-23

En nytolkning av H.C. Andersens sagor som både är kuslig och vacker! ❤️

I denna novellsamlingen har våra kära Disney sagor med romans och fina slut ändrats till något mer mörkt och kusligt. 36 olika noveller ryms i boken och alla är omskrivna Disney sagor. Berättelsen om ”Svinaherden” av Helen Lindholm ger en obehagskänsla medan ”Det här fixar du” av Emelie Beijer bjuder på spänning och ett otippat slut.

Jag tyckte om många av novellerna men jag fick ett par riktiga favoriter. ”Fjärran besökare” av Emelie Beijer var så bra att jag önskar att hon skrev en hel bok om Ailin & Silion. Sagan bjöd på allt det där man vill ha i en bra novell romans, äventyr och även alver.

Även ”Svanvinge” av Sara Dalengren blev en favorit! Sagan svepte verkligen med mig och jag önskar även här att Dalengren kunde skriva en hel bok så att vi få lära känna karaktärerna mer!

Några andra sagor som jag verkligen tyckte om var ”Nyhetsdamen” av Andreas Lindblad, ”Det här fixar du” av Emelie Beijer, ”Svinaherden” av Helen Lindholm och ”Ingenjören” av Viktor Gårdman.

Konceptet med en novellsamling är något jag verkligen älskar. Att ha en hel bok fylld med små karameller som kan läsas en och en eller flera på raken är enligt mig väldigt mysigt. Om det hade stått vilken berättelse det var som var omskriven i början av kapitlen hade det dock varit enklare att förstå sig på vilka sagor det var. Men oftast lyckades jag klura ut det och när jag inte gjorde det så var sagorna i sig bra nog att man ändå ville läsa vidare!

⭐️”H.C. Andersen” novellsamlingen får av mig 3/5 stjärnor!

Tack @sofipoulsen.se och Marchetti förlag för recensionsexemplaret och för att jag fick chansen att läsa innan boken släpptes.

❤️Du kan hitta min recension + en kreativ bild där boken är i fokus på min Instagram: @sannareads

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är andra projektet som förlaget Marchetti har gjort med att låta svenska författare ta kända sagor och göra sin egen tolkning av dem. Förra året kom förlaget ut med Grimm (läs här vad jag tyckte om den) och Grimm Darker (läs här vad jag tyckte om den) som var omtolkade sagor från bröderna Grimm.

Det är svårt att göra en helhetsbedömning av en antologi som har nästan lika många författare som det är noveller, och denna innehåller många. Men alla håller en hög kvalité när det kommer till språket och handling.

När det kommer till handlingen så finns det många olika stilar. En del är söta och romantiska och fulla med hopp medans andra är mörka och hemska (på ett positivt sätt skall tilläggas). Boken är upplagd så att de första novellerna i boken är ljusa och trevliga och sedan går det åt lite mörkare till de sista i boken som jag skulle kalla skräckberättelser.

Så man kommer säkert hitta en favorit bland alla dessa olika beroende vad man är ute efter att läsa. Mina egna favoriter får nog bli Emelie Beijer med sina två noveller, Fjärran Besökare och Det Här Fixar Du som jag tyckte höll väldigt hög kvalité i handling och språket med en bra närvaro samt Mirjan Lindahl med En Nattarbetares Försvarstal som jag fann riktigt påhittig och bra, med en annorlunda tolkning och synvinkel. Men jag uppskattade alla de andra novellerna också.

Det är roligt att se samma grundsaga tolkade på olika sätt i denna bok. Vissa hade jag svårt att veta vilken saga som var inspirationen. Detta beror nog mest på att jag bara känner till de mest kända och H.C. Andersen skrev nästan hur många sagor som helst så det är ett digert register författarna har haft att plocka ifrån. Det saknas verkligen inte fantasi bland de författare som är med boken.

Hatten av till Sofi Poulsen som gjort ett digert jobb i att sätta ihop detta projekt och jag hoppas på att vi kommer att få se fler nytolkade sagor i framtiden.

Jag har – tillsammans med andra läsfasinatörer (ja, det är ett ord för jag skrev det nyss 😏) – fått äran att tjuvläsa Marchetti Förlags nya antologi. Hela 36 stycken noveller baserade på HC Andersens klassiska sagor. Jag har läst den i PDF då själva boken kommer först i höst.

Novellerna är olika långa och varje berättelse har fått varsitt tillhörande rim. Kul grej, men rim har inte riktigt varit min grej och med den snirkliga stilfont som valts, kom jag på mig själv att vid flera gånger hoppa över rimmen. Men det är en kul grej och de kan ibland ge en – ursäkta min anglicism ☺ – hint om novellens ursprung.

Kan man sina HC Andersen sagor så är det inte så svårt att lista ut vilket ursprung varje novell är sprungen ur. Men då jag personligen inte är så väl bevandrad med hans sagor så var det ungefär hälften om ens det, som jag kunde lista ut ursprunget på. Så en liten notis om vilken saga som varje novell baserats på hade varit bra tycker jag.

Novellerna ger dig lycka och olycka. En del är allvarsamma och andra är mer lättsamma berättelser. Vissa fick mig att skratta högt, andra fick mig att fälla en tår eller fler (jag räknade aldrig, då mina tårar tyvärr inte förvandlas till vackra pärlor). Det finns långa berättelser och kortare sådana. Några fick mig att nicka instämmande, andra har jag fortfarande inte förstått (vilket säger mer om mig än om boken 😁).

Så vad kom jag då fram till? Jo, att är man det minsta tokig i sagor och fantastik, som jag är, så är detta en bok du inte bör missa.

Den får en 4 av 5 möjliga tårpärlor.

MWB

Tusen tack till @sofipoulsen.se och marchetti förlag för recensionsexemplar av H. C. ANDERSEN! 😊

Boken har gett mig mycket spännande och intressant läsning. Den innehåller ett antal kortare, omtolkade berättelser av svenska författare.

Det är svårt att recensera en bok med så många unika berättelser, en del berättelser var så spännande medan i en del andra berättelser kände jag mig lite vilsen. De flesta berättelser var dock så bra att jag gärna sett dem bli egna böcker 😅 Speciellt tyckte jag om Emelie Beijers berättelser, Svinaherden av Helen Lindholm och Sångfågeln av Sandra Nordqvist.

Det är kul att känna igen en berättelse men också intressant att se hur berättelsen vänds upp och ned för att sedan avslutas på ett helt oväntat sätt!

Det jag saknar är originaltitel av varje berättelse, många berättelser förstår jag vilka de är medan jag fortfarande klurar på en del🙈

4/5 stjärnor helt klart! Alla sagofantaster där ute, denna bok är ett måste att läsa! 😁
Även om du inte läst orginal berättelserna så är boken i sig själv helt klart läsvärd och jag rekommenderar att du läser den! 😍

Boken släpps i september på bokmässan i Göteborg om du är sugen på att skaffa ett eget exemplar 😊

Madeleine Stenvall

2018-08-27

H.C. Andersen är en gedigen novellsamling med moderna tolkningar av de gamla klassiska sagorna. De flesta noveller har gemensamt att de har inslag av fantastik, men annars är det en härlig blandning av skräck, romantik, fantasy, tragedi, sci-fi och dystopi. Novellerna håller en hög kvalitet, det finns ett genomgående flyt i berättelserna.

Några av dem hade jag lite svårare för, som till exempel de två versionerna av Flickan med svavelstickorna där det i båda var uppenbart att författarna hade ett politiskt budskap som de ville nå fram med, men ändå inte riktigt lyckades förmedla så att man blev på det klara vad det hela handlade om. Havets sång var nog den jag tyckte var mest svårsmält. Jag förstår vart författaren vill komma och det är ett superviktigt ämne hon belyser om sexhandeln i Thailand, men perspektivet och stilgreppet gjorde tyvärr att budskapet kunde misstolkas och bli uppmuntrande istället för avskräckande.

De två John Blund versionerna tyckte jag däremot väldigt mycket om. De båda var finurliga och hade fantasifulla tvister. Även framtidsdystopierna som Duktighet och särbehandling och Professorns sista dröm gillade jag mycket. Jag, som har en förmåga att drömma mig bort i romantiska föreställningar om hur livet var förr, fick ett litet uppvaknande. Livet är inte så dumt i vår tid ändå, det finns så mycket vi tar för givet. Vi borde passa på att njuta medans vi kan. Norra Sjöjungfrun var en annan favorit, den hade gärna kunnat få fortsätta lite till. Den absoluta favoritnovellen var En folkfest. Samhällskritiken i den levereras med knivskarp perfektion. Den var nog den mest skrämmande av alla noveller, just för att författaren verkligen slog huvudet på spiken i sin moderna variant av Kejsarens nya kläder.

Allt som allt bjöd H.C. Andersen på trevlig och spännande läsning och var svår att lägga ifrån sig. Det jag saknade var att få veta vilken av alla originalsagor som novellerna baserades på. Vissa gick ju lätt att lista ut, men andra hade jag ingen aning om.

Jag har läst en novellsamling på 36 noveller som Sofi Poulsen och hennes författarkollegor skrivit tillsammans i en nyutgåva av HC Andersen klassiska sagor: Flickan med svavelstickorna, Näktergalen, Den ståndaktige tennsoldaten, Elddonet, Svinaherden, Tummelisa, Den lilla sjöjungfrun, Prinsessan på ärten, Snödrottningen, Den fula ankungen, Kejsarens nya kläder m.m. Mina känslor har gått upp och ner och jag har fått tankeställare då författarna transformerat de klassiska sagorna in till vår moderna tid där olika etiska dilemman finns, jakten på lyckan, identitetssökande av vem du är, insikten av vem du är i samhället, hur vi människor tror att vi skapar lycka av att äga de mest moderna elektroniska prylarna eller att porträttera en perfekt yta via sociala medier så som på Facebook, instagram m.m.

Jag gillar att författarna valt att skriv en dikt som framsida till varje novell, så man som läsare får småhintar om vilken novell den som kommer kan vara av ursprungssagorna. Det som gör att känslorna gå upp och ner, är de olika författarnas skrivstilar. Då novellerna är av vuxenkaraktär och rekommenderas inte för barn att läsa, för vissa av novellerna är väldigt mörka medan andra är väldigt ljus och lämnar en feelgood känsla. Det är lätt som läsare att snabbt komma in i novellernas handling. Då jag upplever att de författare som valts ut har skrivit med stor omsorg sina noveller. Det är svåraste med att recensera 36 noveller är mängden.

Därför har jag valt ut 4 stycken som fångat mitt läsintresse. Jag uppskattar mångfalden av noveller och författare, då författarna lyckats fånga olika världar av nutid-, dåtid- och framtidsscenarier och etiska dilemman med en mörkare framtoning och världsbild och en lagom mängd fantasy. Jag skulle varmt rekommendera att läsa denna bok och jag är tacksam för möjligheten att läsa den innan boksläppet vid året bokmässa 2018. Jag längtar att få hålla pappersupplagan i handen och att kunna hämta den från min egen bokhylla att läsa när lässuget uppstår.

Svanvinge av Sara Dalengren
Vi möter en kvinna som bor i en tidsepok då det är skam att inte vara en gift kvinna och att kunna försörjas sig själv. Kvinnan bär på en hemlighet för då nätterna kommer möter hon sin käraste i skogsgläntan där kärleksmöten sker. Dock bär mannen hon träffar på en hemlighet hon upptäcker av slumpen vid skymningen en kväll.

Mannen svär sin eviga kärlek till kvinnan som förstår omständigheterna och att mannen behöver strida för sin frihet för att bryta förbannelsen som vilar över hans familj. Mannens önskan är att kunna gifta sig med kvinnan och ger ett löfte om att återkomma så fort förbannelsen är bruten.

Novellen får mig att känna längtan efter att kärleksparet ska få varandra och leva lyckliga i sina dagar. Avslutningsvis för att sammanfatta det som symboliserar novellens karaktär med 3 ord; Olycklig kärlek, förbannelse och vingar.

Fjärran besökare av Emelie Beijer
Novellen börjar med att man får följa Ailin och hennes sju systrar var mål är att bli bortgifta under prinsarnas vistelse i deras hem i Älvkullen. Ailin är inte som sina andra systrar som gör sig till och hänförs över prinsarnas vistelse i hennes fars hem. Hon försover sig, får problem att få till sin utstyrsel för kvällens fest aktiviteter och träffar prinsarna utan sina skor. Prinsarna är ingenting vad Ailin förväntar sig då är pojkar mer än män.

Ailin sökande för henne till hemmet bibliotek. Där möter hon en mystisk man som utmanar henne att samtal om sig själv och att få uttrycka sin stora talang vilket är att berätta sagor som Ailin fantiserar samman. Mannen vill att hon ska berätta 5 sagor som ska häpna honom för att se om hon är värdigt prinsgemål.

Denna novell var en av mina favoriter då novellen lämnar mig med en feelgood känsla. Avslutningsvis för att sammanfatta det som symboliserar novellens karaktär med 4 ord; Kärlek, Halsbandet kraft, magi och förtrollande.

Ingenjören av Viktor Gårdsman
Novellen handlar om entreprenören och sökande efter det hans innersta önskan att få ett barn tillsammans med en väldigt intelligent kvinna och inte vem som helst utan uppfinnarens dotter. Då entreprenören är fattig men smart på att tillverka artificiella robotar. Entreprenören ärver av sin far en artificiell blomma som renar alla gifter och gör jorden brukbar där blomman är placerad.

Entreprenören hade även en artificiell näktergal som gjorde människor lugna då dolda toner sjöngs av näktergalen som skapade fred där näktergalens sång blev hörd. Dessa två skickade entreprenören som gåva till uppfinnaren dotter i hopp att få gifta sig med henne. Gåvorna blev avisade av uppfinnarens dotter såväl som frieriet. Då beslutar entreprenören att jobba i smyg i uppfinnarens fabriker för att locka uppfinnarens dotter kärleksintresse. Entreprenören presterar genom att bygga robot efter robot som hänför uppfinnarens dotter men blir nekad umgänge till sista roboten då hon går med på en dag tillsammans.

Novellen slutar med känslan av att lära sig en läxa om fåfänglighet, att sökandet efter den perfekta partnern inte alltid motsvarar dina förväntningar i verkligheten. Avslutningsvis för att sammanfatta novellen med 2 ord och en mening: Fåfänglighet, prestige och jakten på kärleken är blind.

Havet sång av Ulrika Fjällborg
Novellen handlar om ett fjärilsbarn vars namn är Raylai med de blåa ögonen och hennes resa till från barndomen till vuxen världen. Hennes far var fiskare var namn var Pravat och upptäckte en kvinna vid stranden som han blev förälskade i. Deras passionerade kärleksmöte skapade Raylai. Då kvinnan som fiskaren funnit vid stranden inte mindes sitt egen namn gav han henne namnet Wanwisa, som havsgudinnan. Wanvisa historia är relativ brutal, då hon följer med sin älskade ombord på fiskefartyg och där anser besättningen att man ska dela lika med det man har med sig ombord. Pravat misstänker att Wanvisa är en flykting från Thailand som kommit via smuggelfartyg. Det visar sig även att Pravat redan har fru och familj iland. Då Wanvisa är havande med Raylai, blir Raylai placerad hos mamma Ratana vård.

Raylai lär sig snabbt att underhålla, dansa och tillfredsställa män, då när man bor i mamma Rantans hushåll måste man bidrag till sitt uppehälle. Mamma Rantan berättar historian om härkomsten om Raylais blåaögon då hon förmodligen har härkomst från sjöjungfruns folk. En kväll får Raylai syn på en ung man som väcker känslor som inte funnit där, tidigare, då hon börjar utforska sin egen sexualitet, lust, passion och vilja. Börjar Raylais få känslor för Sven från Arvidsjaur som är på besök i Thailand. De möts i ett passionerat kärleksmöte, då Raylais upptäcker sin förmåga med vatten och hav och hon blir fri från sin mors Wanwisas skuld.

Novellen väcker starka känslor hos mig som läsare, då jag känner orättvisa kring den kvinnliga karaktärernas bemötande under hennes uppväxt där villkorslös kärlek saknas. Novellen väcker tankar omkring hur turism är en inkomstkälla såväl, ett bakslag som turismen kan föda är prostitution, som uppkommer då efterfrågan finns i turismen beroende på landet lagar och regler. Avslutningsvis för att sammanfatta det som symboliserar novellens karaktär med 3 ord; Kärlek, havets gåva och befrielse.

Den fula ankungen Sandra Haak Södervall
Anaël är en flicka var utseende är deformerat på kroppen, hon bor på ett barnhem där barnen är elak gentemot henne pga av hennes utseende. Anaël har det renaste, givmilda hjärtat och vill alltid varje varelse och människa väl. Hon möts av samhället med skräck då hon rymmer från barnhemmet pga av en traumatisk händelse. Slutet av novellen när Anaël förtvivlat söker skydd i kyrka efter en kär skyddsling till henne dör, där förvandlas hennes deformation på ryggen till vingar och hon känner sig kall att ge sig hän till att skydda och ta hand om människor som har det svårt i livet.

Jag älskar hur författaren gjort huvudkaraktär i novellen till en ängel som väljer att skydda och vårda andra utan att förvänta sig något tillbaka, trots att världen inte visat henne hänsyn, respekt och kärlek. Avslutningsvis för att sammanfatta det som symboliserar novellens karaktär med 3 ord; Ängel, Våga vara sig själv och villkorslös kärlek.

Nyhetsdamen av Andreas Lindblad
Handlar om att hitta den perfekt julklappen till sina nära kära. Man får följa en dam under hennes julshoppning då hon reflekterar över vad som ska köpas till rätt person och till de som redan har allt som finns att köpa. Damen är bestämd att finna den unika gåvan som ska ge henne nöjet att få prestera och få beröm av de som mottar gåvan.

Novellen speglar den eviga jakten på lycka? Vad som ger dig tillfredsställelse för att vara lycklig? Min spontana tanke blir även vad är mitt mål i livet? Damen verkar vara motiverad av bekräftelsen av andra och att det ska se bra ut på ytan utan några djupare relationer, så som där man frågar hur personen mår snarare än att överösa med den perfekta gåvan. Avslutningsvis är de två ord och en mening som symboliserar novellens karaktär; Prestige, Bekräftelsebehov och den ständiga jakten på lycka.

Under semestern har jag bit för bit tagit mig igenom den massiva antologin med omskrivna H.C. Andersen-sagor som Marchetti Förlag ger ut i september på bokmässan. Det är ett gigantoverk med inte mindre än 36 noveller som samsas på de totalt nästan 600 sidorna. Allt från Prinsessan på ärtan till Den lilla sjöjungfrun har fått nya kläder i de här novellerna. En del är mörka som natten, blodiga och futuristiska - andra mer fantasydoftande med alver och feer. Nästan alla lämnar en bitter eftersmak och ett stygn av mörker i själen.

Jag har aldrig läst så mycket noveller, det är en särskilt konst i sig själv både att läsa och att skriva, och i den här samlingen är det både en hel del RIKTIGT bra noveller och en del lite mindre bra. Gemensamt har de alla att de snabbt kastar in mig i berättelsen och världen och att alla på ett sätt eller ett annat inspirerats av en H.C. Andersen-saga. Ibland är det svårare att lista ut vilken, andra gånger lättare.

Det är svårt att recensera en novellsamling, eftersom det är så många olika skrivstilar, storys och världar jag får ta del av, men jag ska ge er en topp 5 i oberoende ordning.

I början möter jag en äldre kvinna mitt i julshoppingen i Nyhetsedamen av Andreas Lindblad som jag genast blir förtjust i. Trovärdiga miljöer, mycket bitterhet och en rejäl tankeställare kring konsumtionshets och relationer - och en omskrivning av den fantastiska Flickan med Svavelstickorna.

Vidare läser jag Fjärran besökare av Emelie Beijer, där vi hamnar i en sagoskog där flickorna måste giftas bort och det kommer en gudomlig prins med isblå ögon som fångar vår hjältinnas hjärta i biblioteket. Jag faller för prinsen snabbt och skoningslöst på bara några få sidor och ett magiskt halsband tycks hjälpa till på traven.

I Duktighet och särbehandling av Lars Carlberg följer vi en misslyckad robot som aldrig riktigt tycks lyckas. Nu är vi i en framtida ganska dyster och maskinell värld istället för den ljuvliga alvskogen vi mötte ovan. Att få vara i en robots hjärna är jag sällan och det är något som tilltalar mig med just den här berättelsen.

Pojken med den gröna kälken av Maria Karlberg är ytterligare en annan värld. Här är snön i fokus och en liten pojke som halvt genomfrusen hittas av ingen mindre än isdrottningen själv. En kort berättelse om relationen mellan mor och barn genom tiden, och att släppa taget. Gripande som tusan.

Min absoluta toppfavorit är En folkfest av Susanne Wiik Ekebergh. I en omskrivning av Kejsarens nya kläder kastas vi in i en totalitär stat av rädsla. Här har vi något som känns allt för aktuellt och i en nära framtid, med att tänka de rätta tankarna och rädslan för att säga fel sak på fel plats. Allting börjar, och slutar, med en fest. En särskild fest... Läses med fördel ihop med De kommer drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru.

Överlag är jag mycket nöjd med läsningen. Jag har fått snabb inblick i en hel uppsjö av verkligheter, i nutid, dåtid och framtid. Dystopier blandas med sjöodjur, robotar med alver och shoppande tanter och prostitution. Det är en bra kombo av olika berättelser som trots sina olikheter har en gemensam ton. En ganska mörk ton, som stannar kvar i huvud och kropp länge.

Therese's Boklåda

2018-07-24

Marchetti förlag ger i höst ut H.C Andersen - 36 stycken nytolkade Andersennoveller. Jag fick möjligheten att läsa alla novellerna på förhand. Det har verkligen varit en omväxlande läsning!

Det skulle ha varit roligt om det stod någon liten hint om vilken H.C-berättelse som använts som inspiration. Varje berättelse börjar med ett rim (är det det det är, rim alltså?) så redan där kan man om man är välbevandrad i HC Andersen klura ut vilken berättelse det kan vara. Men jag hade lite svårt med att lura ut det med vissa, eller rätt många. Jag har ju läst några av originalen och sett en del barnvarianter, men är inte bekant med så många av dem. Läste någonstans att det finns över 3000 :)

Det är mörkt och stundvis superbrutalt, sådär som originalberättelserna faktiskt är. Många noveller som jag gillar skarpt, en del som jag inte förstår alls. Nån är för lång och en annan för kort. Det var en bra blandning av olika typer av berättelser. Så det finns någon för alla att gilla!

Jag är rätt övertygad om att Hans Christian skulle gilla den här boken!

Emma Engström

2018-07-20

Mellsageek

2018-07-14

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men inte att jag skulle bli så gripen som jag blev av denna härliga sagosamling. Oavsett om en del inte faller mig i smaken till hundra procent, så har varje novell något som får mig att fortsätta läsa.

Jag har alltid älskat sagor, det är något speciellt och mysigt med dem. I denna samling har H.C. Andersens klassiska sagor förvandlats och fått nya och spännande tolkningar. Här finns det dagdrömmare och kungar. En Prins som är förklädd till svinaherde. En pojke med en grön kälke som ser det fördolda. En skicklig tjuv. En flicka som går vilse i skogen där näcken, troll och älvor bor. Det finns bunkrar som räddat mänskligheten efter tredje världskriget. Det finns intelligenta robotar i många olika former. John Blunds fiende. En flicka som kan krympa sig själv. Schamanen som bryter en förbannelse. Sångfåglar. Sjöns befriare.

Samlingen är som ett stort buffébord där det alltid finns något för just dig. 36 noveller redo att smakas på. En del berättelser är mörka och fyllda med vemod, medan andra är varma och hoppfulla. Du kan inte läsa H.C. Andersen utan att bli gripen, utan att le, utan att bli förskräckt, och utan att känna sorg. Det är noveller som greppar tag och stannar kvar hos dig. Allt jag kan säga nu är: Fler sagor åt folket!

Karin Haglund

2018-07-10

Jag har fått chansen att läsa ett förhandsexemplar av den kommande antologin H.C. Andersen som ges ut på Marchetti förlag, med redaktören Sofi Poulsen. Det är en samling med 36 nyskrivna noveller, där svenska författare har inspirerats av H.C. Andersens sagor.

Redan som liten älskade jag H.C. Andersens berättelser. Jag har nog alltid dragits till det fasansfulla, det mörka och det vemodiga. Många skulle nog hävda att Andersens sagor inte är skrivna för barn, och jag är beredd att hålla med. Elände och död förekommer alltför ofta, och det är ofta hemskheter han valt att skriva om. Det mörka hos H.C. Andersen går igen i denna kommande novellsamling. Novellerna är hemska, tragiska och ofta vemodiga – och jag tycker mycket om det!

Det är svårt att recensera novellsamlingar. Man hittar alltid vissa favoriter, medan andra inte imponerar lika mycket. Det gäller speciellt när alla noveller har olika författare. Men på samma gång gör det samlingen mer intressant. Här blandas sagor om prinsessor och slott med nutidsrealism och framtidens robotsamhällen. Personligen föredrar jag de nutida novellerna, som t.ex. ”Nyhetsdamen” av Andreas Lindblad, en nytolkning av ”Flickan med svavelstickorna” som utspelar sig på ett varuhus i rusningen innan jul. Mina två absoluta favoriter är dock ”Prinsessorna på ärten?” av Jesper Halwar och ”Norra Morsjöjungfrun” av Peter Westberg – två av de grymmaste novellerna i samlingen. Och vilka sagor de bygger på behöver jag väl knappast nämna.

När man läser en samling noveller som bygger på sagor vill man ju gärna gissa vilken saga som inspirerat till vilken novell. I denna samling föregås varje novell av ett kort rim som hjälper oss att förstå vilken saga det gäller. Jag ska dock erkänna att jag trots detta inte alltid kunde lista ut vilken saga som hör ihop med vilken novell, men det gör ingenting så länge novellerna är bra och läsvärda, och det är de. Jag skulle tro att alla kan hitta någon novell ur samlingen som de kan tycka om.

Jezzysbokvarld

2018-07-07

𝓗.𝓒 𝓐𝓷𝓭𝓮𝓻𝓼𝓮𝓷
En antologi av H.C Andersens klassiska sagor i ny tappning. 576 sidor fördelat på 36 noveller och lika många rim som förord som ska ge en hint om vilken saga det handlar om.
Boken släpps lagom till bokmässan i september av Marchetti förlag och @sofipoulsen.se och det fina omslaget står @ulricae_sundin för. 😍👌🏻 En helt fantastisk samling tycker jag! 💕 Älskar sagor men måste erkänna att jag minns lite dåligt vilka sagor just Hans Christian Andersen skrev vilket gör det lite extra svårt att lista ut sagan via rimmet som ligger som förord. Det här är inte en samling gulliga Disneysagor utan en blandning av fantasy, framtid och lite läskigheter och brutalitet. En del tyckte jag om lite extra som Fjärran besökare - Emelie Beijer, Svanvinge - Sara Dalengren, Pojken med den gröna kälken - Maria Karlberg, Lisa - My Lemon, Utvald - Mari-Ann Hedlund och Den fula ankungen - Sandra Haak Södervall, medan andra väl inte imponerade mig så mycket men det är ju det som är så härligt! Det finns något för alla! 😊👍🏻
Jag hoppas att det tillkommer fina illustrationer i den färdiga boken också, det skulle förhöja känslan. ⭐️⭐️⭐️⭐️/5

EMELIE PAASIKIVI

2018-07-03

Tack till Sofi Poulsen och Marchetti förlag att jag fått chansen att få läsa H.C Andersen innan releasen!

Detta är en novellsamling utav H.C Andersens kända verk, omgjorda på nya och unika sätt utavv skilda författares fantasi. Det har varit fantastiskt att ha upplevt detta verk.

Alla noveller har haft sin tjusning och fångat mitt öga och hjärta mer eller mindre. Har också haft lyckan att fått uppleva en ny favoritförfattare, Emelie Beijer som skrev verkligt gripande och fängslande i sin berättarkonst.
Stort cred till henne!

Min åsikt om denna samling noveller är positiv. Vissa av novellerna fångade mitt hjärta mer än andra men på det stora hela fick de en att läsa mer och tänka "bara en sida till sen ska jag sova!". Jag fastnade fort och hektiskt i dess rytm och unika värld.
Är fantasy/fantastik något som ligger en varmt om hjärtat eller att man älskat sagor mer än något annat som ung. Ge detta verk en chans, du kommer inte ångra dig!

Ger den 🍀🍀🍀🍀🍀 av 5 i betyg.

4,5/5

I den här novellantologin har 32 författare skrivit 36 olika noveller, alla inspirerade av H.C. Andersens stora sagoskatt. Tidigare har samma förlag gett ut liknande antologier, men på Bröderna Grimms sagor.

Det här är spännande på många nivåer. Dels finns det en stor tjusning i att försöka lista ut vilka sagor som har stått för inspirationen för varje ny novell och dels är det väldigt roligt att se så många olika stilar på noveller. I den här boken borde nästan varje läsare kunna finna en favorit, då det finns flera olika genrer: både kärlek och hat, glädje och sorg, dystopier, framtidsvisioner, övernaturligt, aliens och annat finns att finna – precis som det ska vara i en sagoskatt. Men märk väl, det är en sagoskatt för vuxna. Det är ganska mycket blod och våld på sina håll, och inget jag skulle välja att läsa för barn alls. Det kanske faktiskt går att jämföra med många av H.C. Andersens original, eftersom de inte alls alltid har det där mysiga, lyckliga sagoslutet som vi ofta tänker på.

Innan varje ny novell finns ett rim för att hjälpa läsaren att räkna ut originalsagan och i de allra flesta fallen har jag varit hjälpt av dem, och även om jag inte har läst Andersens sagor på många år, och i vissa fall inte alla, så känner jag igen sammanfattningen av dem. Vissa noveller heter precis som originalet och det tycker jag också är trevligt, så att jag inte alltid behöver fundera på vilken originalsagonJag tycker också om att det finns flera noveller som är inspirerade av samma saga. Det är inspirerande att se så många vinklingar på ett original.

Nu är jag ingen storläsare av antologier, men jag tycker att nivån är överraskande hög rakt igenom. Självklart är jag inte lika förtjust i alla noveller, men det är mer en smaksak än något annat. Flera gånger under läsandets gång har jag tänkt: ”Det här är helt klart min favorit hittills.” och det är ett gott betyg. I och med att det är så många olika noveller känns det inte orimligt med 500 sidor, och dessutom känns det inte så långt när man kan läsa någon/några noveller i taget. Novellerna har också varierande längd, något som får mig att hålla mig på alerten och inte bli uttråkad. Även de varierande ämnesvalen och genrerna får mig att hålla mig vaken och inte tråkas ut.

Språkligt tycker jag att den här antologin hänger ihop väldigt bra, det är inget som sticker ut orimligt åt något håll.

Ska jag välja ut några favoriter (jag kan på riktigt inte välja en, det är alldeles för många bra) så säger jag: Fjärran besökare av Emelie Beijer, Svanvinge av Sara Dalengren, Lisa av My Lemon, Den fula ankungen av Sandra Haak Södervall, Sångfågeln av Sandra Nordqvist och Norra Morsjöjungfrun av Peter Westberg.

Om man är sagofantast, eller bara allmänt intresserad av noveller, är detta en bok man inte bör missa. Sällan har olyckliga slut bundit mig så mycket, och känts mer okej, än i den här antologin. Tack och lov blandas de med några lyckliga, så mitt hjärta också får lite paus.