H.C. Andersen

Metso, Marie

Marchetti Förlag följer nu upp succén Grimm med antologin H.C. Andersen.Sagorna har ändrat form. Disneyfluffet har slängt sig i väggen och brutaliteten har frodats. Klassiska sagor som Flickan med svavelstickorna, Näktergalen, Den ståndaktige tennsoldaten, Elddonet, Svinaherden, Tummelisa, Den lilla sjöjungfrun, Prinsessan på ärten, Snödrottningen, Den fula ankungen, Kejsarens nya kläder m.fl. har fått nya tolkningar.H.C. Andersen: Fantasifullt, brutalt och stundtals spektakulärt spännande.Medverkande författare: Sofi Poulsen, Marie Metso, Andreas Lindblad, Mirjam Lindahl, Emelie Beijer, Sara Dalengren, Kristina Suomela, Lars Carlberg, Maria Karlberg, Helen Lindholm, My Lemon, Marielle Jansson, Mari-Ann Hedlund, Viktor Gårdman, Martin Simonson, Marcus Olausson, Jesper Halwar, Ulrika Fjellborg, Sandra Haak Södervall, Linn Liljemo, Jan Illian, Nike Fritz, Sandra Nordqvist, Thomas Vildström,...

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men inte att jag skulle bli så gripen som jag blev av denna härliga sagosamling. Oavsett om en del inte faller mig i smaken till hundra procent, så har varje novell något som får mig att fortsätta läsa.

Jag har alltid älskat sagor, det är något speciellt och mysigt med dem. I denna samling har H.C. Andersens klassiska sagor förvandlats och fått nya och spännande tolkningar. Här finns det dagdrömmare och kungar. En Prins som är förklädd till svinaherde. En pojke med en grön kälke som ser det fördolda. En skicklig tjuv. En flicka som går vilse i skogen där näcken, troll och älvor bor. Det finns bunkrar som räddat mänskligheten efter tredje världskriget. Det finns intelligenta robotar i många olika former. John Blunds fiende. En flicka som kan krympa sig själv. Schamanen som bryter en förbannelse. Sångfåglar. Sjöns befriare.

Samlingen är som ett stort buffébord där det alltid finns något för just dig. 36 noveller redo att smakas på. En del berättelser är mörka och fyllda med vemod, medan andra är varma och hoppfulla. Du kan inte läsa H.C. Andersen utan att bli gripen, utan att le, utan att bli förskräckt, och utan att känna sorg. Det är noveller som greppar tag och stannar kvar hos dig. Allt jag kan säga nu är: Fler sagor åt folket!

Jag har fått chansen att läsa ett förhandsexemplar av den kommande antologin H.C. Andersen som ges ut på Marchetti förlag, med redaktören Sofi Poulsen. Det är en samling med 36 nyskrivna noveller, där svenska författare har inspirerats av H.C. Andersens sagor.

Redan som liten älskade jag H.C. Andersens berättelser. Jag har nog alltid dragits till det fasansfulla, det mörka och det vemodiga. Många skulle nog hävda att Andersens sagor inte är skrivna för barn, och jag är beredd att hålla med. Elände och död förekommer alltför ofta, och det är ofta hemskheter han valt att skriva om. Det mörka hos H.C. Andersen går igen i denna kommande novellsamling. Novellerna är hemska, tragiska och ofta vemodiga – och jag tycker mycket om det!

Det är svårt att recensera novellsamlingar. Man hittar alltid vissa favoriter, medan andra inte imponerar lika mycket. Det gäller speciellt när alla noveller har olika författare. Men på samma gång gör det samlingen mer intressant. Här blandas sagor om prinsessor och slott med nutidsrealism och framtidens robotsamhällen. Personligen föredrar jag de nutida novellerna, som t.ex. ”Nyhetsdamen” av Andreas Lindblad, en nytolkning av ”Flickan med svavelstickorna” som utspelar sig på ett varuhus i rusningen innan jul. Mina två absoluta favoriter är dock ”Prinsessorna på ärten?” av Jesper Halwar och ”Norra Morsjöjungfrun” av Peter Westberg – två av de grymmaste novellerna i samlingen. Och vilka sagor de bygger på behöver jag väl knappast nämna.

När man läser en samling noveller som bygger på sagor vill man ju gärna gissa vilken saga som inspirerat till vilken novell. I denna samling föregås varje novell av ett kort rim som hjälper oss att förstå vilken saga det gäller. Jag ska dock erkänna att jag trots detta inte alltid kunde lista ut vilken saga som hör ihop med vilken novell, men det gör ingenting så länge novellerna är bra och läsvärda, och det är de. Jag skulle tro att alla kan hitta någon novell ur samlingen som de kan tycka om.

𝓗.𝓒 𝓐𝓷𝓭𝓮𝓻𝓼𝓮𝓷
En antologi av H.C Andersens klassiska sagor i ny tappning. 576 sidor fördelat på 36 noveller och lika många rim som förord som ska ge en hint om vilken saga det handlar om.
Boken släpps lagom till bokmässan i september av Marchetti förlag och @sofipoulsen.se och det fina omslaget står @ulricae_sundin för. 😍👌🏻 En helt fantastisk samling tycker jag! 💕 Älskar sagor men måste erkänna att jag minns lite dåligt vilka sagor just Hans Christian Andersen skrev vilket gör det lite extra svårt att lista ut sagan via rimmet som ligger som förord. Det här är inte en samling gulliga Disneysagor utan en blandning av fantasy, framtid och lite läskigheter och brutalitet. En del tyckte jag om lite extra som Fjärran besökare - Emelie Beijer, Svanvinge - Sara Dalengren, Pojken med den gröna kälken - Maria Karlberg, Lisa - My Lemon, Utvald - Mari-Ann Hedlund och Den fula ankungen - Sandra Haak Södervall, medan andra väl inte imponerade mig så mycket men det är ju det som är så härligt! Det finns något för alla! 😊👍🏻
Jag hoppas att det tillkommer fina illustrationer i den färdiga boken också, det skulle förhöja känslan. ⭐️⭐️⭐️⭐️/5

Tack till Sofi Poulsen och Marchetti förlag att jag fått chansen att få läsa H.C Andersen innan releasen!

Detta är en novellsamling utav H.C Andersens kända verk, omgjorda på nya och unika sätt utavv skilda författares fantasi. Det har varit fantastiskt att ha upplevt detta verk.

Alla noveller har haft sin tjusning och fångat mitt öga och hjärta mer eller mindre. Har också haft lyckan att fått uppleva en ny favoritförfattare, Emelie Beijer som skrev verkligt gripande och fängslande i sin berättarkonst.
Stort cred till henne!

Min åsikt om denna samling noveller är positiv. Vissa av novellerna fångade mitt hjärta mer än andra men på det stora hela fick de en att läsa mer och tänka "bara en sida till sen ska jag sova!". Jag fastnade fort och hektiskt i dess rytm och unika värld.
Är fantasy/fantastik något som ligger en varmt om hjärtat eller att man älskat sagor mer än något annat som ung. Ge detta verk en chans, du kommer inte ångra dig!

Ger den 🍀🍀🍀🍀🍀 av 5 i betyg.

4,5/5

I den här novellantologin har 32 författare skrivit 36 olika noveller, alla inspirerade av H.C. Andersens stora sagoskatt. Tidigare har samma förlag gett ut liknande antologier, men på Bröderna Grimms sagor.

Det här är spännande på många nivåer. Dels finns det en stor tjusning i att försöka lista ut vilka sagor som har stått för inspirationen för varje ny novell och dels är det väldigt roligt att se så många olika stilar på noveller. I den här boken borde nästan varje läsare kunna finna en favorit, då det finns flera olika genrer: både kärlek och hat, glädje och sorg, dystopier, framtidsvisioner, övernaturligt, aliens och annat finns att finna – precis som det ska vara i en sagoskatt. Men märk väl, det är en sagoskatt för vuxna. Det är ganska mycket blod och våld på sina håll, och inget jag skulle välja att läsa för barn alls. Det kanske faktiskt går att jämföra med många av H.C. Andersens original, eftersom de inte alls alltid har det där mysiga, lyckliga sagoslutet som vi ofta tänker på.

Innan varje ny novell finns ett rim för att hjälpa läsaren att räkna ut originalsagan och i de allra flesta fallen har jag varit hjälpt av dem, och även om jag inte har läst Andersens sagor på många år, och i vissa fall inte alla, så känner jag igen sammanfattningen av dem. Vissa noveller heter precis som originalet och det tycker jag också är trevligt, så att jag inte alltid behöver fundera på vilken originalsagonJag tycker också om att det finns flera noveller som är inspirerade av samma saga. Det är inspirerande att se så många vinklingar på ett original.

Nu är jag ingen storläsare av antologier, men jag tycker att nivån är överraskande hög rakt igenom. Självklart är jag inte lika förtjust i alla noveller, men det är mer en smaksak än något annat. Flera gånger under läsandets gång har jag tänkt: ”Det här är helt klart min favorit hittills.” och det är ett gott betyg. I och med att det är så många olika noveller känns det inte orimligt med 500 sidor, och dessutom känns det inte så långt när man kan läsa någon/några noveller i taget. Novellerna har också varierande längd, något som får mig att hålla mig på alerten och inte bli uttråkad. Även de varierande ämnesvalen och genrerna får mig att hålla mig vaken och inte tråkas ut.

Språkligt tycker jag att den här antologin hänger ihop väldigt bra, det är inget som sticker ut orimligt åt något håll.

Ska jag välja ut några favoriter (jag kan på riktigt inte välja en, det är alldeles för många bra) så säger jag: Fjärran besökare av Emelie Beijer, Svanvinge av Sara Dalengren, Lisa av My Lemon, Den fula ankungen av Sandra Haak Södervall, Sångfågeln av Sandra Nordqvist och Norra Morsjöjungfrun av Peter Westberg.

Om man är sagofantast, eller bara allmänt intresserad av noveller, är detta en bok man inte bör missa. Sällan har olyckliga slut bundit mig så mycket, och känts mer okej, än i den här antologin. Tack och lov blandas de med några lyckliga, så mitt hjärta också får lite paus.