Gustavs grabb

Persson, Leif GW

| 2011

"Mycket läsvärd. Tät och skarp och levande." Aftonbladet "Tillhör stilistiskt sett det bästa han någonsin skrivit." Norrköpings tidningar "Och om nu detta är sant, att romanen om Madame Bovary i själva verket var Flauberts självbiografi, så är denna berättelse om min egen klassresa en roman om mitt liv och eftersom jag ännu en gång är fri att välja är det i vart fall ett sätt för mig att återförsäkra mig i min roll som författare, trots att det mesta som står här säkert är sant. Vad det nu spelar för roll, den här gången." Ur inledningen av Gustavs grabb - en roman om min klassresa.

Tommy -

Vldigt vlskriven och rlig. En inblick i GW:s uppvxt och liv.

Johan CB

2015-12-03

Kerstin Jervinger

2015-11-11

Fr recension se mitt blogginlgg p

Annelie S

2015-04-09

Tyckte att det brjade bra med barndomsskildring, sedan blev det segt.... En svag trea.

John Simonsson

2015-02-25

Leif GW Perssons sjlvbiografi r intressant, underhllande och sjlvutlmnande. Han beskriver sig sjlv som en vldigt svr och narcisistisk missbrukapersonlighet. Upplgget r hoppigt och frvirrande, och ibland gr han in p frvisso intressantamen dock utdragna sidospr.

Inger Jonsson

2014-03-14

En intressant bok om en intressant man. Levande skildring av en uppvxt i vr huvudstad. Hur pverkas vi av vra frldrar, syskon, kamrater, skola och uppvxtmiljn i vrigt?

Klinga

2014-03-04

Jag tillhr dem som har svrt att lyssna p Leif GW Persson. Efter tips frn andra trodde jag att jag kanske skulle gilla hans sjlvbiografi. Men det r s trkigt. Segt malande med sm lustiga anekdoter. Jag blddrade frbi en hel del. En stark 2:a men inte mer.

2014-01-23

Till stor del en intressant berttelse speciellt barndomen och beskrivningen av Geijeraffren. Senare delen kunde han hoppat ver. GW r uppriktig och utlmnade om en del saker som sin alkoholism men det knns samtidigt som han frsknar sig sjlv alltfr mycket. Narcissismen personifierad tycker jag. Ngon strre frfattare r GW inte heller. Trots det en helt ok och lsvrd bok.

Filosofisk, djup och utlmnande. Dock var den frsta delen av boken bttre och blev lite "flummig" i slutet, drav betyget. ndock

Ingrid Selnes

2013-09-28

ntligen fick jag lsa boken som haft historiens lngsta k p biblioteket sedan den kom ut. Gillade den skarpt, GW skriver vldigt bra om sina minnen och sin klassresa. Lite tjatigt dock om Geijeraffren som upptar mnga sidor, de skummade jag igenom.

Liselotte Wijkmark

2013-05-21

GW beskriver sin klassresa s uppenbart och kta. Hans hat till mamman r kta liksom krleken till pappan. Hans tillhrighet finns kvar trots resan...

Heln Torstensson

2013-05-09

Boken brjade bra! En klar 5:a i betyg. Sen kom Geijeravsnittet och raserade, fruktansvrt ointressant avsnitt och jag lyckades aldrig komma tillbaka till lsargldjen.

2013-04-30

Till en brjan lsvrd.

Anne M

2013-04-19

Jag har aldrig lst (ut) ngon av GWs bcker men den hr tyckte jag om. Blev fruktansvrt uttrkad av Geijeravsnittet i boken men annars lste jag med stort intresse, framfrallt om hans frhllande till modern.

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

Jag tycker att GW r en vldigt fascinerande personlighet och jag ville bilda mig en uppfattning om honom och f en bild av hans barndom. Boken r stundtals rtt lngtrkig fr att sekunden efter briljera. Ger ocks en bild av samtida Sverige och en liten inblick i det politiska spelet.

Frida Ingerhage

2013-02-12

Blev positivt verraskad av den hr boken. I stort sett strcklste den, mycket bra skriven!

annika berg

2013-02-01

Bra och intressant bok som jag i stort sett strcklste.

Boken r skriven som Leif GW pratar, dvs p ett vldigt speciellt och igenknnbart stt. Han r knepig karln. Och samtidigt en bra karl. Jag har jttesvrt att sga vad jag tycker om boken. Lite trttsam och lngtrkig. Och sjlvgod vad gller hans egen framgng i yrke och pengar.

Innehllsmssigt r det kul att f reda p Perssons bakgrund. Han beskriver den i kronologisk ordning. Trots att allt i boken handlar om svunnen tid anvnder han presens. Det lurar mig flera gnger, men r skert ett bra val. Att lsa "jag hade" och "vi gjorde" och "de pratade" hela tiden i detaljrikt skildrade hndelsefrlopp skulle nog ha knts styltigt.

Kapitlen r korta och upptar oftast separata hndelser. Undantaget r ett lngt avsnitt (ven om ocks det r uppdelat i korta kapital) som uteslutande handlar om Geijeraffren. Eftersom jag tycker det r intressant nutidshistoria, och eftersom det utspelades sig nr jag sjlv var lite fr ung fr att hnga med i vad som hnde, nr det hnde, tycker jag det r bra med detta lnga avsnitt, ven om det lite faller ur ramen jmfrt med boken i vrigt.

Det som jag tycker r jobbigast fr min egen del med att lsa den hr boken r nog att han uppvisar s stora likheter med mig sjlv, vad gller personlighet. Som att titta sig i en spegel, och inte en frsknande sdan. S jag borde kanske hylla boken frbehllslst!

se min recension

Emma Kindholm

2013-01-04

Bra brjan men lite lngdragen p slutet!

Lena lind

2012-12-14

Lsvrd och mlande beskrivning <3

Lena lind

2012-12-14

Lsvrd och mlande beskrivning <3

Anders Hildingsson

2012-12-11

Delen om Geijeraffren var intressant. vriga boken var ok. Inte mer.

Eva Pettersson

2012-11-26

Mycket lsvrd och vlskriven skildring av Leif GW Perssons barndom och vuxna liv. Lite minuspong fr ngot virrig mittendel av boken, och fr att samtliga kvinnor och barn i hans liv inte omnmns med srskilt mnga meningar...

Bjrn Math

2012-11-19

Ingen vanlig GW bok. Dock intressant att lsa om hans relation med sin mor.

Ulf Pettersson

2012-11-05

underhllande men den lnga hanteringen av Geijeraffren drar ner betyget ven om jag frstr att denna del r betydelsefull fr frfattaren

Gunnel Lindstrm

2012-10-14

En bok som verkligen berrde mig, frmst fr beskrivningen av frhllandet mellan barn och frldrar. Hrligt att lsa den krleksfulla relationen mellan far och son. Lika sorgligt att lsa om hatet mellan mor och son. Bokens mittparti om Geijeraffren hade jag kunnat vara utan.

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Fantastisk bok. lskar GW s det pverkar nog... :-) Den tappade lite p slutet och hade nog kunnat kortas lite p slutet. Klart lsvrd! Gripande och full av humor p samma gng!

Eva Grufman

2012-10-04

Gillar GW som person men den hr boken var helt ondig att skriva. Den berrde mig inte alls och var stundtals rent trist. Banala/privata hndelser i hans barndom intresserar mest hans nrmaste.

sa Sjgren

2012-09-12

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska sga om den hr boken. Har lst all tidigare romaner av GW och tyckt vldigt bra om dom, nu r ju detta en biografi och ingen roman men knner inte att den fngar mej. Mycket om barndomen, likas om arbetslivet men vldigt lite om privata Leif GW Persson, blir lngtrkigt och oengagerande.

Elisabeth Karlberg

2012-09-09

Intressant och vlskriven. Jag har aldrig "orkat" lsa ngon av hans andra bcker. Brjat men sedan slutat s denna bok r "annorlunda"

Stefan Teppas

2012-08-22

Ingen riktigt klar rd trd i tid, hndelser, utan flackar lite hit och dit... frmodligen skriven rakt av utan strre reflektion p sdant...

Maria Eriksson

2012-08-21

Leif GW Persson, alias Wille Vingmutter, har skrivit en vldigt personlig bok om sina frldrar och sin klassresa. Intressant r ocks avsnittet om Geijer-affren. Mste tillst att hans machostil kan var underhllande i all sin sjlvskerhet och nr han gr sitt ur val kan det se ut s hr: "Vad mer kan en riktig man begra n att sjlv f vlja sitt liv? Att mina iakttagelser som barn ofta r frenklade, idealiserade eller rent fel i sak r inte intressant. Det r entydigheten, frenklingen, som fostrar mig och om hur det verkligen var bakom det som jag tyckte mig se och hra vet jag kanske fga. Vill inte veta heller, fr den delen."

Claes Nilsson

2012-08-18

Bra skriven, sprket stimulerande osv... Tyvrr s r GW en sjlvgod, uppblst stropp som verkar se ner p mnga mnniskor. Noga med att ptala sin ekonomiska framgng. Lite mycket frsvarstal gllande Geijer-affren, typ halva boken...
Men som sagt, vlskriven

Linda E

2012-08-09

Jag r inte alltid frtjust i memoarer, men den hr var verkligen jttebra.

Suzanna Bjrk

2012-07-23

Intressant bok

Lady Flanders

2012-07-11

Ett lsmste fr en som alltid gillat GW bara fr kombinationen av extremt vlmblerat pall och brkig stockholmska. Han r antagligen en skitstvel p mnga stt, men kommet aldrig att bli ett pretto.

"Kill you darlings" r ett rd som ngon redaktr borde ha tagit upp med honom, men de har antagligen inte vgat. Det r inget fel i hans formuleringskonst, men den tar aldrig slut. Pongerna som kanske fanns i GW:s huvud dog av verdos p vg ner till pappret och pltsligt frstr jag varfr jag inte lst nt av honom sen Grisfesten i slutet av 70-talet. Han r trkig.

nd lite smrolig beskrivning av barn- och ungdomstiden. Innovativa frsrjningsider. Ett lustmord p Cecilia Lindqvist. En rrande, nrmast sentimental, krlek till fadern och med ren tilltagande hat till modern. Som han r vldigt lik.

Geijeraffren r fredmligt vl beskriven och vrd ett infrskaffande av boken i sig. Sitt vuxna liv efter den prsen behandlar han vldigt flyktigt och till ingen nytta. Nu r det varken "ddstdning" eller underhllning.

Han skulle ha klippt vid Geijer.

Elin Rickmarker

2012-07-08

Kul att lsa om hans uppvxt men nr han mal p om geijer-affren p ca 100 sidor s trttnade jag och skumlste resten av boken.

Victoria Antonsson

2012-05-28

rlig och utlmnande sjlvbiografi som berrde mig djupt, srskilt beskrivningen av hans, antagligen, psykiskt sjuke mor och de sjlsliga sr hon orsakade.

Lotta Lettenstrm

2012-05-23

Jag som gillar Leif GW Persson tyckte verkligen om att lsa den hr boken. Den innehll en hel del sjlvironi och det var vl frst p slutet den brjade balla ur med fr mycket sjlvskryt. Bra bok!

Pia Stendahl

2012-05-15

Gustavs grabb r en medryckande och intressant lsning. Jag gillar Leif GW Perssons stt att skriva romaner p och det fungerar precis lika bra i detta sammanhang. Svenska sprket bemstrar han p ett fenomenalt stt. Frfattaren r lika rakt p sak som vanligt, inga grzoner, inget mrkande och inga urskter.

Boken r stundtals riktigt rolig p det dr lite underfundiga och svarta stt som Persson brukar vara i sina bcker. Jag fnissar hgt flera gnger och andra gnger gr jag runt och smler. Boken r ven stundtals sorglig och det gr inte att lta bli att bli berrd.

Jag tycker att det smeknamn Leif fr i skolan som liten r fantastiskt bra, Professor Wille Vingmutter, ven om det kanske inte var s kul d.

Gustavs grabb r en underhllande och vlskriven biografi som jag varm rekomenderar.

P www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner i sin helhet.

Thommy Stenstrm

2012-05-03

En bra bok som mnga borde lsa. Inte minst p grund av att mnga behver veta vad saker och ting kostade frr i vrlden. Samt att allt inte var lika sjlvklart som nu.
Hade dock klarat mig utan Geijer affren. Men det var nd intressant att lsa om den.

Nina Johansson

2012-04-27

GW r ju bara bst!

Marita Ryen

2012-04-11

Intressant historia om Leif GW Persson. Lite lngrandig ibland.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag tycker att Leif GW Persson har lyckats vldigt bra med sin bok om sitt liv och klassresa. Jag gillar Perssons sprk och den r lttlst. Visst Persson gillar sig sjlv ;-). Men han r dmjuk ocks! Lsvrd.

Mary G

2012-03-21

Vldigt personligt sprk, man kan riktigt hra honom sjlv sga det han skriver. Jag fll mer fr frsta halvan av boken, den som utspelar sig i hans barndom men genomgende r den vlskriven och gripande.

2012-03-02

En helt okej sjlvbiografi av Leif GW Persson. Bra skriven, men den intresserade mig kanske inte riktigt s mycket som jag trodde att den skulle gra. Men den var i alla fall helt klart lsvrd.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Catherine Nystrm

2012-01-24

En av de bsta lsupplevelserna p senaste tid. Sprket knns lite annorlunda jmf med hans tidigare bcker, jag fick ett bttre flyt i lsandet. andra sidan s fick jag stanna upp i flytet mnga gnger, stanna upp fr att reflektera och tnka till. En bok som varje kotte borde lsa.

Elisabeth Dahlberg

2012-01-23

Kenneth Malm

2012-01-22

Ingen vanlig GW-deckare, men gillar man hans deckare s kommer man ven fatta tycke fr denna bok.

C L

2012-01-11

Han r en intressant person, rak, rlig och konstant ironisk och lite bitter. Helt i min smak! ;) Men hg kvalitativ litteratur r vl tveksamt att den r.. Men jag tyckte om den. Den har sitt djup och insiktsfulla stunden, men utlmnade fr mycket godbitar...

Karl Sandberg

2011-12-28

Leif, du fr en femma fr din sjlvbiografi. En bok som ger mersmak fr din vriga produktion. Din terkommande liknelse med komlartvlingen var suvern. Din klassresa inspirerar till samtal med andra som lst boken. Kommer rekommendera den till mina vnner. Hoppas dock att dina miljbrott blir uppgrvda ute i Haga ...

Peter Allanson

2011-12-20

lskar Leif GWs rakt p sak berttande, enkelheten i den. Lite tjatig ibland men i det stora hela en mycket bra bok.

harriet karlsson

2011-12-04

Norman Aina

2011-11-29

Knner igen mig i klassresan och oskerheten infr mtet med den "verklass" han mter samt krleken till pappan.

Gun Petersson

2011-11-15

Lyssnade p Peter Anderssons utmrkta inlsning. Innehllet r intressant men bitvis lite segt. Kanske lite skrytig, kanske fr lite reflektion. Det grep mig inte riktigt.

Kerstin Uhln

2011-11-14

Sorgligt att han inte frskte att frst sin mor. Det ger ju honom s mnga problem. Vad sger hans syster?

Jan Banan

2011-11-10

GW som person har alltid facsinerat mig. Det är någonting i hans stil och sätt som berör än varje gång man ser honom. Här berättar han om sitt hela liv från barndomen till nuet och bitvis är det riktigt intressant läsning. Dock får man känslan att han i första hand har skrivit denna bok för två saker. 1) Ett sista stick i pälsen på sin mor 2) För att rena sig själv för sin inblandning i Geijer-affären. Dessa bägge bitarna i boken är också de mest intressanta, allt annat är mest bara transportsträckor.

Ulla Englund

2011-11-06

Leif GW:s biografi r ltlst men nd svr att lsa. Han skriver uppriktigt om sina tillkortakommanden, missbruk och knslan av att inte hra hemma ngonstans efter sin klasssresa. nd finns hans stolthet med, ver att ha ntt dit han ntt. Gustavs grabb har kommit dit dr Gustav ville att han skulle vara. Och en bra bit till. Nr jag lser boken knner jag det som om att 'Leifen' sitter invid mig, jag hr hans rst och hans alldeles egna tonfall. P bokens baksida str det: 'Detta r berttelsen om min egen klassresa. Som jag minns den. ' S r det ju, som han minns den.

Camilla Jardevall

2011-11-04

Har tyckt sdr om hans kiminalromaner, men den hr gillade jag, skriven naken, rlig och ej s dramatiserad.

Rasmusmatte .

2011-10-31

Underbra biografi. Skriven p ett enkelt och varmt stt som jag inte trodde leif GW Persson kunde. Kommer att lsa om boken. Jag ger den en femma.

Anders Nilsson

2011-10-27

Jag tyckte verkligen om den hr boken. En fascinerande ruggig beskrivning av sin mamma, och en varm beskrvining av sin far.

Kenneth Olausson

2011-10-24

Varfr skriver man en sjlvbiografi? Om man undantar olika dagsslndor, typ knd skandalomsusad sngerska eller en hjdhoppare som hoppar hgre n andra, brukar det i regel vara mer eller mindre bemrkta mn eller kvinnor i offentligheten som objektivt sett utrttat ngot som vi andra vanliga ddliga inte kunnat eller velat och att det d kan anses vara ett allmnt intresse att personen i frga sjlv summerar sitt liv och sin grning. Tillhr GW den kretsen? Knappast. Han r en av mnga uppskattad frfattare, uttalar sig ofta i pressen om allehanda brott, skriver krnikor i en kvllstidning, sitter i olika TV-program och r professor i kriminologi. Vad han gr som professor r, av naturliga skl, oknt fr allmnheten. Kan d en sdan bakgrund rcka fr att det ska vara intressant att lsa en sjlvbiografi av honom. Ja, det skulle kunna vara det om han lyckats med det som r underrubriken till hans bok ? ?berttelsen om min klassresa?. Men det gr han inte enligt min mening. Boken r p 380 sidor uppdelad p 74 korta kapitel, dvs. i snitt fem sidor pr kapitel. Boken blir drmed vl rapsodisk och ocks ttviktig, srskilt som tiden fram till gymnasiet upptar ca halva antalet sidor. Jag tror att mr P anvnt skrivandet som ngon slags egenhjlp fr att, nr han nu tydligen tvingas ut i pension, i frsta hand summera sitt hittillsvarande liv frn A ? Z och leva den resterande livstiden frn ? i ljuset av den bild han sjlv fr fram. Han ddstdar, med andra ord. Det finns ett tydligt svrmod och tungsinne hos mr P, men han kan inte formulera det p ett stt som gr att jag frstr dess orsaker. Samma sak gller hans hat mot mamman. Inte heller sjlva klassresan, det huvudsakliga syftet med boken som jag uppfattar den, lyckas han beskriva p ett stt som gr den tydlig till motiv, kamp, insats, framgngar och motgngar ? kort sagt: den r fr vag och griper inte tag i mig som lsare. Att bara terge en knsla av att bo p fel sida Odengatan tycker jag inte rcker. Det r konstigt att en uppenbart intelligent, sensibel och skande man inte lyckas bttre i det avseenden. Jag tycker ocks att han koketterar med sitt skert reella och fr honom sjlv och hans omgivning ptagliga svrmod och sin periodiska alkoholism. Men hur mnga av oss kan inte ibland knna svartalverna riva i brstet? Utan att fr den sakens skull fly dem med alkoholens hjlp. Och faktiskt utan att knna en vilsenhet och ett frmlingskap ver vr egen klassresa. Vad gller s.k. Geijeraffren tycker jag dremot att han samlar ihop och koncentrerar sin berttelse s att ocks jag, som fljde affren som tidningslsare, bttre frstr bde det offentliga spelet och det bakom kulisserna.

Kristina Simar

2011-10-21

En vldigt intressant sjlvbiografi om Leif G.W Perssons barndom, uppvxt och klassresa. Jag tycker om Leif G.W Persson och bde ser och lyssnar grna p hans program. Han verkar vara en sympatisk man. Att vara kriminolog verkar vara ett spnnande yrke, och frfattaren berttar p ett lttsamt och lttlst stt om sitt liv. Ofta med glimten i gat och med mycket knslor. Srskilt detta om hur dligt han mdde efter Geijeraffren, dr det framgr vldigt tydligt att det som hnde tog honom mycket hrt. Han gestaltar ven karaktrer och miljer p ett tillfredstllande vis. Om man som jag tycker om Leif G.W Persson ska man inte missa att lsa denna bok.

Louise A

2011-10-20

Detta r en av rets starkaste bcker, inget snack om saken. De som tycker att GW bara r bufflig och macho, br definitivt lsa den! Han visar sig hr naken och helt oskyddad, men ber inte om urskt fr sig. Lysande berttat r det ox.

Conny J

2011-10-19

Jag gillar hans bok om sitt liv och sin klassresa. Frsta halvan r riktigt bra, andra halvan d handlar det mycket om Geijeraffren, lite fr mycket i smak. Sedan r det en helmdel upprepningar som str lite.
Men GW fr ven denna gng full pott av mig!

Kicki Levin

2011-10-16

Boken fr 4* fr jag gillar GW som person, men klarar inte av hans bcker, mer n denna d.. Lite rrig men de r ju GW ocks :) Hrlig karl..

Annimoure Nilsson

2011-10-16

Den hr boken blir en julklapp bde till min far och svrfar. Riktigt intressant lsning.