Gustavs grabb

Persson, Leif GW

| 2011

"Mycket läsvärd. Tät och skarp och levande." Aftonbladet "Tillhör stilistiskt sett det bästa han någonsin skrivit." Norrköpings tidningar "Och om nu detta är sant, att romanen om Madame Bovary i själva verket var Flauberts självbiografi, så är denna berättelse om min egen klassresa en roman om mitt liv och eftersom jag ännu en gång är fri att välja är det i vart fall ett sätt för mig att återförsäkra mig i min roll som författare, trots att det mesta som står här säkert är sant. Vad det nu spelar för roll, den här gången." Ur inledningen av Gustavs grabb - en roman om min klassresa.

Elisabeth Svensson

2019-04-07

Sträckläste. Intressant hur hans liv varit. Har läst ett par av hans böcker tidigare med blandade betyg, Men nu ska jag ge mig på Grisfesten

Mattias Lönnqvist

2018-04-10

Jag är inget fan av deckare, men det råder inget tvivel om att GW kan skriva och det här är en självbiografi med bra driv som gör den till en bladvändare.

Den gjorde mig inte mer sugen på att läsa någon av GWs andra böcker, men definitivt en bra bok.

Björn Belfrage

2018-03-12

En bra bok om GW och hans stora intresse för kriminologi redan från barndomen. Dock tycker jag att allt för stor del av boken handlar om Geijeraffären.

Tommy -

2017-07-31

Väldigt välskriven och ärlig. En inblick i GW:s uppväxt och liv.

Johan CB

2015-12-03

Annelie S

2015-04-09

Tyckte att det började bra med barndomsskildring, sedan blev det segt.... En svag trea.

John Simonsson

2015-02-25

Leif GW Perssons självbiografi är intressant, underhållande och självutlämnande. Han beskriver sig själv som en väldigt svår och narcisistisk missbrukapersonlighet. Upplägget är hoppigt och förvirrande, och ibland går han in på förvisso intressantamen dock utdragna sidospår.

Inger Jonsson

2014-03-14

En intressant bok om en intressant man. Levande skildring av en uppväxt i vår huvudstad. Hur påverkas vi av våra föräldrar, syskon, kamrater, skola och uppväxtmiljön i övrigt?

Klinga

2014-03-04

Jag tillhör dem som har svårt att lyssna på Leif GW Persson. Efter tips från andra trodde jag att jag kanske skulle gilla hans självbiografi. Men det är så tråkigt. Segt malande med små lustiga anekdoter. Jag bläddrade förbi en hel del. En stark 2:a men inte mer.

2014-01-23

Till stor del en intressant berättelse speciellt barndomen och beskrivningen av Geijeraffären. Senare delen kunde han hoppat över. GW är uppriktig och utlämnade om en del saker som sin alkoholism men det känns samtidigt som han förskönar sig själv alltför mycket. Narcissismen personifierad tycker jag. Någon större författare är GW inte heller. Trots det en helt ok och läsvärd bok.

Filosofisk, djup och utlämnande. Dock var den första delen av boken bättre och blev lite "flummig" i slutet, därav betyget. Ändock

Ingrid Selnes

2013-09-28

Äntligen fick jag läsa boken som haft historiens längsta kö på biblioteket sedan den kom ut. Gillade den skarpt, GW skriver väldigt bra om sina minnen och sin klassresa. Lite tjatigt dock om Geijeraffären som upptar många sidor, de skummade jag igenom.

Liselotte Wijkmark

2013-05-21

GW beskriver sin klassresa så uppenbart och äkta. Hans hat till mamman är äkta liksom kärleken till pappan. Hans tillhörighet finns kvar trots resan...

Helén Torstensson

2013-05-09

Boken började bra! En klar 5:a i betyg. Sen kom Geijeravsnittet och raserade, fruktansvärt ointressant avsnitt och jag lyckades aldrig komma tillbaka till läsarglädjen.

Engelska Väninnan

2013-04-30

Till en början läsvärd.

Anne M

2013-04-19

Jag har aldrig läst (ut) någon av GW´s böcker men den här tyckte jag om. Blev fruktansvärt uttråkad av Geijeravsnittet i boken men annars läste jag med stort intresse, framförallt om hans förhållande till modern.

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

Jag tycker att GW är en väldigt fascinerande personlighet och jag ville bilda mig en uppfattning om honom och få en bild av hans barndom. Boken är stundtals rätt långtråkig för att sekunden efter briljera. Ger också en bild av samtida Sverige och en liten inblick i det politiska spelet.

Frida Ingerhage

2013-02-12

Blev positivt överraskad av den här boken. I stort sett sträckläste den, mycket bra skriven!

annika åberg

2013-02-01

Bra och intressant bok som jag i stort sett sträckläste.

Boken är skriven som Leif GW pratar, dvs på ett väldigt speciellt och igenkännbart sätt. Han är knepig karln. Och samtidigt en bra karl. Jag har jättesvårt att säga vad jag tycker om boken. Lite tröttsam och långtråkig. Och självgod vad gäller hans egen framgång i yrke och pengar.

Innehållsmässigt är det kul att få reda på Perssons bakgrund. Han beskriver den i kronologisk ordning. Trots att allt i boken handlar om svunnen tid använder han presens. Det lurar mig flera gånger, men är säkert ett bra val. Att läsa "jag hade" och "vi gjorde" och "de pratade" hela tiden i detaljrikt skildrade händelseförlopp skulle nog ha känts styltigt.

Kapitlen är korta och upptar oftast separata händelser. Undantaget är ett långt avsnitt (även om också det är uppdelat i korta kapital) som uteslutande handlar om Geijeraffären. Eftersom jag tycker det är intressant nutidshistoria, och eftersom det utspelades sig när jag själv var lite för ung för att hänga med i vad som hände, när det hände, tycker jag det är bra med detta långa avsnitt, även om det lite faller ur ramen jämfört med boken i övrigt.

Det som jag tycker är jobbigast för min egen del med att läsa den här boken är nog att han uppvisar så stora likheter med mig själv, vad gäller personlighet. Som att titta sig i en spegel, och inte en förskönande sådan. Så jag borde kanske hylla boken förbehållslöst!

se min recension

Emma Kindholm

2013-01-04

Bra början men lite långdragen på slutet!

Lena lind

2012-12-14

Läsvärd och målande beskrivning <3

Lena lind

2012-12-14

Läsvärd och målande beskrivning <3

Anders Hildingsson

2012-12-11

Delen om Geijeraffären var intressant. Övriga boken var ok. Inte mer.

Eva Pettersson

2012-11-26

Mycket läsvärd och välskriven skildring av Leif GW Perssons barndom och vuxna liv. Lite minuspoäng för något virrig mittendel av boken, och för att samtliga kvinnor och barn i hans liv inte omnämns med särskilt många meningar...

Björn Math

2012-11-19

Ingen vanlig GW bok. Dock intressant att läsa om hans relation med sin mor.

Ulf Pettersson

2012-11-05

underhållande men den långa hanteringen av Geijeraffären drar ner betyget även om jag förstår att denna del är betydelsefull för författaren

Gunnel Lindström

2012-10-14

En bok som verkligen berörde mig, främst för beskrivningen av förhållandet mellan barn och föräldrar. Härligt att läsa den kärleksfulla relationen mellan far och son. Lika sorgligt att läsa om hatet mellan mor och son. Bokens mittparti om Geijeraffären hade jag kunnat vara utan.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Fantastisk bok. Älskar GW så det påverkar nog... :-) Den tappade lite på slutet och hade nog kunnat kortas lite på slutet. Klart läsvärd! Gripande och full av humor på samma gång!

Eva Grufman

2012-10-04

Gillar GW som person men den här boken var helt onödig att skriva. Den berörde mig inte alls och var stundtals rent trist. Banala/privata händelser i hans barndom intresserar mest hans närmaste.

Å

Åsa Sjögren

2012-09-12

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. Har läst all tidigare romaner av GW och tyckt väldigt bra om dom, nu är ju detta en biografi och ingen roman men känner inte att den fångar mej. Mycket om barndomen, likaså om arbetslivet men väldigt lite om privata Leif GW Persson, blir långtråkigt och oengagerande.

Elisabeth Karlberg

2012-09-09

Intressant och välskriven. Jag har aldrig "orkat" läsa någon av hans andra böcker. Börjat men sedan slutat så denna bok är "annorlunda"

Stefan Teppas

2012-08-22

Ingen riktigt klar röd tråd i tid, händelser, utan flackar lite hit och dit... förmodligen skriven rakt av utan större reflektion på sådant...

Maria Eriksson

2012-08-21

Leif GW Persson, alias Wille Vingmutter, har skrivit en väldigt personlig bok om sina föräldrar och sin klassresa. Intressant är också avsnittet om Geijer-affären. Måste tillstå att hans machostil kan var underhållande i all sin självsäkerhet och när han gör sitt ur val kan det se ut så här: "Vad mer kan en riktig man begära än att själv få välja sitt liv? Att mina iakttagelser som barn ofta är förenklade, idealiserade eller rent fel i sak är inte intressant. Det är entydigheten, förenklingen, som fostrar mig och om hur det verkligen var bakom det som jag tyckte mig se och höra vet jag kanske föga. Vill inte veta heller, för den delen."

Claes Nilsson

2012-08-18

Bra skriven, språket stimulerande osv... Tyvärr så är GW en självgod, uppblåst stropp som verkar se ner på många människor. Noga med att påtala sin ekonomiska framgång. Lite mycket försvarstal gällande Geijer-affären, typ halva boken...
Men som sagt, välskriven

Linda E

2012-08-09

Jag är inte alltid förtjust i memoarer, men den här var verkligen jättebra.

Lady Flanders

2012-07-11

Ett läsmåste för en som alltid gillat GW bara för kombinationen av extremt välmöblerat pall och bräkig stockholmska. Han är antagligen en skitstövel på många sätt, men kommet aldrig att bli ett pretto.

"Kill you darlings" är ett råd som någon redaktör borde ha tagit upp med honom, men de har antagligen inte vågat. Det är inget fel i hans formuleringskonst, men den tar aldrig slut. Poängerna som kanske fanns i GW:s huvud dog av överdos på väg ner till pappret och plötsligt förstår jag varför jag inte läst nåt av honom sen Grisfesten i slutet av 70-talet. Han är tråkig.

Ändå lite smårolig beskrivning av barn- och ungdomstiden. Innovativa försörjningsidéer. Ett lustmord på Cecilia Lindqvist. En rörande, närmast sentimental, kärlek till fadern och med åren tilltagande hat till modern. Som han är väldigt lik.

Geijeraffären är föredömligt väl beskriven och värd ett införskaffande av boken i sig. Sitt vuxna liv efter den pärsen behandlar han väldigt flyktigt och till ingen nytta. Nu är det varken "dödstädning" eller underhållning.

Han skulle ha klippt vid Geijer.

Elin Rickmarker

2012-07-08

Kul att läsa om hans uppväxt men när han mal på om geijer-affären på ca 100 sidor så tröttnade jag och skumläste resten av boken.

Victoria Antonsson

2012-05-28

Ärlig och utlämnande självbiografi som berörde mig djupt, särskilt beskrivningen av hans, antagligen, psykiskt sjuke mor och de själsliga sår hon orsakade.

Lotta Lettenström

2012-05-23

Jag som gillar Leif GW Persson tyckte verkligen om att läsa den här boken. Den innehöll en hel del självironi och det var väl först på slutet den började balla ur med för mycket självskryt. Bra bok!

Pia Stendahl

2012-05-15

Gustavs grabb är en medryckande och intressant läsning. Jag gillar Leif GW Perssons sätt att skriva romaner på och det fungerar precis lika bra i detta sammanhang. Svenska språket bemästrar han på ett fenomenalt sätt. Författaren är lika rakt på sak som vanligt, inga gråzoner, inget mörkande och inga ursäkter.

Boken är stundtals riktigt rolig på det där lite underfundiga och svarta sätt som Persson brukar vara i sina böcker. Jag fnissar högt flera gånger och andra gånger går jag runt och småler. Boken är även stundtals sorglig och det går inte att låta bli att bli berörd.

Jag tycker att det smeknamn Leif får i skolan som liten är fantastiskt bra, Professor Wille Vingmutter, även om det kanske inte var så kul då.

Gustavs grabb är en underhållande och välskriven biografi som jag varm rekomenderar.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner i sin helhet.

Thommy Stenström

2012-05-03

En bra bok som många borde läsa. Inte minst på grund av att många behöver veta vad saker och ting kostade förr i världen. Samt att allt inte var lika självklart som nu.
Hade dock klarat mig utan Geijer affären. Men det var ändå intressant att läsa om den.

Nina Johansson

2012-04-27

GW är ju bara bäst!

Marita Ryen

2012-04-11

Intressant historia om Leif GW Persson. Lite långrandig ibland.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag tycker att Leif GW Persson har lyckats väldigt bra med sin bok om sitt liv och klassresa. Jag gillar Perssons språk och den är lättläst. Visst Persson gillar sig själv ;-). Men han är ödmjuk också! Läsvärd.

Mary G

2012-03-21

Väldigt personligt språk, man kan riktigt höra honom själv säga det han skriver. Jag föll mer för första halvan av boken, den som utspelar sig i hans barndom men genomgående är den välskriven och gripande.

2012-03-02

En helt okej självbiografi av Leif GW Persson. Bra skriven, men den intresserade mig kanske inte riktigt så mycket som jag trodde att den skulle göra. Men den var i alla fall helt klart läsvärd.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Catherine Nyström

2012-01-24

En av de bästa läsupplevelserna på senaste tid. Språket känns lite annorlunda jmf med hans tidigare böcker, jag fick ett bättre flyt i läsandet. Å andra sidan så fick jag stanna upp i flytet många gånger, stanna upp för att reflektera och tänka till. En bok som varje kotte borde läsa.

Elisabeth Dahlberg

2012-01-23

Kenneth Malm

2012-01-22

Ingen vanlig GW-deckare, men gillar man hans deckare så kommer man även fatta tycke för denna bok.

C L

2012-01-11

Han är en intressant person, rak, ärlig och konstant ironisk och lite bitter. Helt i min smak! ;) Men hög kvalitativ litteratur är väl tveksamt att den är.. Men jag tyckte om den. Den har sitt djup och insiktsfulla stunden, men utlämnade för mycket godbitar...

Karl Sandberg

2011-12-28

Leif, du får en femma för din självbiografi. En bok som ger mersmak för din övriga produktion. Din återkommande liknelse med komålartävlingen var suverän. Din klassresa inspirerar till samtal med andra som läst boken. Kommer rekommendera den till mina vänner. Hoppas dock att dina miljöbrott blir uppgrävda ute i Haga ...

Peter Allanson

2011-12-20

Älskar Leif GW´s rakt på sak berättande, enkelheten i den. Lite tjatig ibland men i det stora hela en mycket bra bok.

harriet karlsson

2011-12-04

Norman Aina

2011-11-29

Känner igen mig i klassresan och osäkerheten inför mötet med den "överklass" han möter samt kärleken till pappan.

Gun Petersson

2011-11-15

Lyssnade på Peter Anderssons utmärkta inläsning. Innehållet är intressant men bitvis lite segt. Kanske lite skrytig, kanske för lite reflektion. Det grep mig inte riktigt.

Kerstin Uhlén

2011-11-14

Sorgligt att han inte försökte att förstå sin mor. Det ger ju honom så många problem. Vad säger hans syster?

Jan Banan

2011-11-10

GW som person har alltid facsinerat mig. Det är någonting i hans stil och sätt som berör än varje gång man ser honom. Här berättar han om sitt hela liv från barndomen till nuet och bitvis är det riktigt intressant läsning. Dock får man känslan att han i första hand har skrivit denna bok för två saker. 1) Ett sista stick i pälsen på sin mor 2) För att rena sig själv för sin inblandning i Geijer-affären. Dessa bägge bitarna i boken är också de mest intressanta, allt annat är mest bara transportsträckor.

Ulla Englund

2011-11-06

Leif GW:s biografi är lätläst men ändå svår att läsa. Han skriver uppriktigt om sina tillkortakommanden, missbruk och känslan av att inte höra hemma någonstans efter sin klasssresa. Ändå finns hans stolthet med, över att ha nått dit han nått. Gustavs grabb har kommit dit där Gustav ville att han skulle vara. Och en bra bit till. Nr jag läser boken känner jag det som om att 'Leifen' sitter invid mig, jag hör hans röst och hans alldeles egna tonfall. På bokens baksida står det: 'Detta är berättelsen om min egen klassresa. Som jag minns den. ' Så är det ju, som han minns den.

Camilla Jardevall

2011-11-04

Har tyckt sådär om hans kiminalromaner, men den här gillade jag, skriven naken, ärlig och ej så dramatiserad.

Rasmusmatte .

2011-10-31

Underbra biografi. Skriven på ett enkelt och varmt sätt som jag inte trodde leif GW Persson kunde. Kommer att läsa om boken. Jag ger den en femma.

Anders Nilsson

2011-10-27

Jag tyckte verkligen om den här boken. En fascinerande ruggig beskrivning av sin mamma, och en varm beskrvining av sin far.

Kenneth Olausson

2011-10-24

Varför skriver man en självbiografi? Om man undantar olika dagssländor, typ känd skandalomsusad sångerska eller en höjdhoppare som hoppar högre än andra, brukar det i regel vara mer eller mindre bemärkta män eller kvinnor i offentligheten som objektivt sett uträttat något som vi andra vanliga dödliga inte kunnat eller velat och att det då kan anses vara ett allmänt intresse att personen i fråga själv summerar sitt liv och sin gärning. Tillhör GW den kretsen? Knappast. Han är en av många uppskattad författare, uttalar sig ofta i pressen om allehanda brott, skriver krönikor i en kvällstidning, sitter i olika TV-program och är professor i kriminologi. Vad han gör som professor är, av naturliga skäl, okänt för allmänheten. Kan då en sådan bakgrund räcka för att det ska vara intressant att läsa en självbiografi av honom. Ja, det skulle kunna vara det om han lyckats med det som är underrubriken till hans bok ? ?berättelsen om min klassresa?. Men det gör han inte enligt min mening. Boken är på 380 sidor uppdelad på 74 korta kapitel, dvs. i snitt fem sidor pr kapitel. Boken blir därmed väl rapsodisk och också ättviktig, särskilt som tiden fram till gymnasiet upptar ca halva antalet sidor. Jag tror att mr P använt skrivandet som någon slags egenhjälp för att, när han nu tydligen tvingas ut i pension, i första hand summera sitt hittillsvarande liv från A ? Z och leva den resterande livstiden från Å ? Ö i ljuset av den bild han själv får fram. Han dödstädar, med andra ord. Det finns ett tydligt svårmod och tungsinne hos mr P, men han kan inte formulera det på ett sätt som gör att jag förstår dess orsaker. Samma sak gäller hans hat mot mamman. Inte heller själva klassresan, det huvudsakliga syftet med boken som jag uppfattar den, lyckas han beskriva på ett sätt som gör den tydlig till motiv, kamp, insats, framgångar och motgångar ? kort sagt: den är för vag och griper inte tag i mig som läsare. Att bara återge en känsla av att bo på fel sida Odengatan tycker jag inte räcker. Det är konstigt att en uppenbart intelligent, sensibel och sökande man inte lyckas bättre i det avseenden. Jag tycker också att han koketterar med sitt säkert reella och för honom själv och hans omgivning påtagliga svårmod och sin periodiska alkoholism. Men hur många av oss kan inte ibland känna svartalverna riva i bröstet? Utan att för den sakens skull fly dem med alkoholens hjälp. Och faktiskt utan att känna en vilsenhet och ett främlingskap över vår egen klassresa. Vad gäller s.k. Geijeraffären tycker jag däremot att han samlar ihop och koncentrerar sin berättelse så att också jag, som följde affären som tidningsläsare, bättre förstår både det offentliga spelet och det bakom kulisserna.

Kristina Simar

2011-10-21

En väldigt intressant självbiografi om Leif G.W Perssons barndom, uppväxt och klassresa. Jag tycker om Leif G.W Persson och både ser och lyssnar gärna på hans program. Han verkar vara en sympatisk man. Att vara kriminolog verkar vara ett spännande yrke, och författaren berättar på ett lättsamt och lättläst sätt om sitt liv. Ofta med glimten i ögat och med mycket känslor. Särskilt detta om hur dåligt han mådde efter Geijeraffären, där det framgår väldigt tydligt att det som hände tog honom mycket hårt. Han gestaltar även karaktärer och miljöer på ett tillfredställande vis. Om man som jag tycker om Leif G.W Persson ska man inte missa att läsa denna bok.

Louise A

2011-10-20

Detta är en av årets starkaste böcker, inget snack om saken. De som tycker att GW bara är bufflig och macho, bör definitivt läsa den! Han visar sig här naken och helt oskyddad, men ber inte om ursäkt för sig. Lysande berättat är det oxå.

Conny J

2011-10-19

Jag gillar hans bok om sitt liv och sin klassresa. Första halvan är riktigt bra, andra halvan då handlar det mycket om Geijeraffären, lite för mycket i smak. Sedan är det en helmdel upprepningar som stör lite.
Men GW får även denna gång full pott av mig!

Annimoure Nilsson

2011-10-16

Den här boken blir en julklapp både till min far och svärfar. Riktigt intressant läsning.