Gurktjuven

Dörren till lekstugan glider långsamt upp på glänt och något litet och lurvigt slinker ut genom dörrspringan. Fia blir alldeles iskall inuti sig när hon förstår vem det är som sitter och sniffar där på lekstugetrappan. Det är Gurkan. Och på något sätt har han sluppit lös. Vad tar man sig till när någon har stulit ens bästa vän? Fia har faktiskt ingen aning. Det enda hon vet är att Emma och hon inte är bästisar längre. Sedan dumma Monkan började i klassen hänger Emma bara med Monkan. Fia känner sig ledsen, utanför och ARG. Så när hon av en ren händelse råkar stjäla Monkans kanin Gurkan, känns det riktigt bra. Det visar sig dock vara mycket svårare att gömma en kanin än Fia någonsin trott.

Systrarnaböcker

2018-05-02

Jag tycker boken är bra och handlingen är en typisk situation som kan uppstå i skolan, vilket jag tycker om. Jag stör mig lite på att det är svärord i - Jäkla. Jag tycker att man inte ska uppmuntra barn till att svära men annars är den jättebra. Det är bra att sådana här böcker skrivs eftersom det är så vanligt i skolan och många blir osams. Som sagt, jag tycker att den är bra!

Den här boken är Fias. Fia som förlorar sin bästa kompis Emma när Monkan börjar i deras klass. Fia som blir ett tredje hjul och som egentligen är oönskad och allt är jobbigt.

Egentligen är det här en jobbig bok. Kanske främst för mig själv för jag hade också sådana här kompisar när jag gick i skolan. En som var bossig och bestämde villkoren på lekar, eller att jag inte fick vara med om jag inte gjorde vissa saker. Så jag förstår Fia, när hon råkar bli Gurktjuv.

Boken är mycket mindre sockersöt mot vad man kan tro när man ser på framsidan men jag tror att den är nyttig. Den hanterar svåra och jobbiga känslor men barnen kan också konkret se och känna hur det blir när det blir fel. Dessutom får de lära sig en hel del om kaniner. Det är en mycket verklighetstrogen historia och jag tror att många barn i åldrarna 9–12 kan få bra behållning av den. Skulle absolut rekommendera den här, kanske speciellt som högläsningsbok.

Therese's Boklåda

2018-02-16

Gurktjuven är väldigt fint skriven och jag känner verkligen hur jobbigt det är för Fia att bli lämnad ensam och hur struligt allt blir när Gurkan kommer in i hennes liv. En ledsam, spännande och glad bok. Hög igenkänning på hur livet med kanin kan vara, det är inte alltid bara gulligt utan det innebär också mycket jobb, tuggade sladdar och kaninpluttar på de mest konstiga ställen.

Jag har läst Gurktjuven av Emma Frey-Skött (Idus förlag, 2018) tillsammans med mina pojkar som är sju och nio år. Gurktjuven handlar om Fia som bor med sin pappa. Fias bästis Emma har börjat hänga med den nya tjejen i klassen - Monkan. Fia känner sig ledsen, utanför och arg. Arg på dumma Monkan som är en kompistjuv. Monkan har en kanin som heter Gurkan, en dag råkar Fia stjäla Gurkan… Gurktjuven handlar om känslor och relationer, vi får möta många av Fias känslor i boken samt hur knepigt det kan vara att ibland leka tre. Författaren beskriver på ett bra och trovärdigt sätt hur det känns när man känner sig sviken, ledsen och arg. Hur det känns att ha dåligt samvete och känna ånger när man har gjort något som är fel. Vi tycker också att boken är spännande. Gurktjuven är en bok skulle passa bra som högläsningsbok i skolan, men också att läsa på egen hand eller som högläsningsbok hemma. Boktips till pojkar och flickor i åldern 7-10 år!

Gurktjuven handlar om Fia som får sin bästa Emma ”stulen” av Monkan. Monkan som även har världens finaste kanin ”Gurkan”. Mitt i bedrövelsen så blir Fia en Gurktjuv och tar med Gurkan till sig i smyg. Just denna boken föll inte A i smaken, men det är inte en dålig bok för det. Han gillar lite mer äventyrsböcker vilket inte detta är. Men jag tycker att det är en bok som passar djurälskare. Men även en bok som verkligen får en att minnas hur det kändes när vänskapsbanden förändrades i låg/mellanstadium och man gick med en klump i magen till skolan. Önskar att man hade kunnat haft denna boken i bokhyllan när man var liten så man kunde känna sig mindre ensam när man kunnat läsa om Fia och känna igen känslan mitt-i-prick från boken. Kan kanske vara en bra högläsningsbok i skolan därför? Går att diskutera mycket kring värdegrund i den och jag gillar sluttvisten med – där kan man prata om diskussionmaterial med barnen!
Så även om A dissade boken så tyckte jag den var fin – tror absolut att många andra barn kan gilla den. Speciellt djurälskare!

Gripande, tänkvärd och lättläst!