Guns, Germs, and Steel

Diamond, Jared

| 1997

Susanne Rydvald

2020-08-09

En bok som redan från början beskriver allting i detaljernas detalj och tillbaka igen något man redan läst om i andra böcker på ett enklare sätt. Författaren hoppar omkring mellan tider, kontinenter och olika syften där han emellanåt försöker förklara arkeologin genom fysisk matematik och ofta tappar bort det han skrev om i början av ett kapitel --- Detaljerna är så många att de tyvärr glöms innan boken tar slut

Robert Svensson

2019-08-26

En mycket bra bok som alla borde läsa.

Benjamin Elfors

2018-03-13

Håller med tidigare kommentarer om att det är många omtagningar. Men det är en fantastiskt intressant bok med ett viktigt budskap.

Anna Lindström

2016-09-20

Väldigt intressant. Trots det har det tagit evigheter att komma igenom boken, därav trean.

Magnus Johansson

2016-07-20

Säger som tidigare läsare: mycket intressant stoff och rimliga slutsatser. Men utan omtagningar hade den varit klart tunnare och ännu tätare och mer fängslande.

Anna Jonasson

2014-11-25

Intressant och mycket läsvärd bok.

Per Larsson

2011-06-16

Ett måste att läsa. Även om Diamond ansluter sig till den amerikanska populärvetenskapliga stilen (med oändliga upprepningar och omtagningar) så är själva stoffet och tankearbetet oerhört fascinerande.

Elias Chougui

2010-09-17

Jobbig, tjatig men super intressant!!

Maria Josefsson

2010-06-01

En bok om mänsklighetens historia som resonerar kring frågeställningen "varför koloniserade européer Amerika/Australien/Afrika istället för tvärtom?". Boken är heltäckande, varje kontinent tas upp under ett långt perspektiv, från det att den befolkades till idag.

Tanken med boken är verkligen rolig och intressant, dessutom ges en hel del småkul fakta i förbifarten. Men, ett stort men, helheten blir bara en gäspning. Upprepningarna är många, vilket gör att jag tror att boken tjänat på att vara ett par hundra sidor kortare. Jag har svårt att få flyt i läsningen på grund av konstigt uppbyggda meningar (måhända att det är översättningen som brister?). Innehållsmässigt tycker jag att vissa begrepp används utan eftertanke samt att resonemang ibland är bristfälliga eller rentav uppbyggda på fördomar.

Jag har absolut lärt mig något nytt genom att läsa boken och fått en viss förståelse för händelseförlopp i historien. Det är synd att det intressanta grumlas av det pedagogiska greppet (?) att tjata om matproduktionens betydelse på varje sida. Boken skulle ha kunnat vara så mycket bättre än den är. Tyvärr.

Aendy P

2009-09-29

Allvarligt talat, översättningen är helt värdelös. Inte för att jag läst orginalet men har boken fått Pulitzerpris så är nog språket bättre än det är i den svenska översättningen. Trist på en i övrigt intresseväckande bok.

Monika Holmberg

2009-09-04

Intressant men väldigt tjatigt. Och på vilket sätt de är intelligentare än vi på Nya Guinea fick man aldrig veta.