Gunnar

Hansson, Bob

| 2010

Flag from da

Bob Hansson er en af Sveriges mest fremtrædende scenepoeter.  Anmelderne er begejstrede for hans energi og sproglige opfindsomhed - og hans læsere elsker ham! Nu romandebuterer han i Danmark med Gunnar, en både sørgelig og munter beretning om det moderne menneskes ønske om at høre til. Hvad er en arbejder uden arbejde? Og hvad er det i en agurk, som ikke er vand? Det får 58-årige Gunnar god tid til at tænke over, da et nyt hjerte redder hans liv, men ikke hans job som murer. Han savner kaffepauserne i skurvognen og at være en af dem, man regner med. Men Gunnar nægter at være et af de tyttebær, man tager op af spanden og smider væk. Selvom lægen har beordret hvile, selvom han er blevet fyret, selvom han stadig sørger over sin kones død og selvom...

Therese

2020-02-09

Annorlunda, viktig och bra skriven historia. Samtidigt finns det delar jag inte riktigt förstår mig på och som drar ner tempot i boken.

Jens Jonsson

2012-12-02

Man måste ge sig själv betydelse.

Jimmy Kleiner

2012-10-19

Blev lite seg mot slutet men den höll ändå.

Den får en trea. Själva idén, själva historien får en fyra. Men det tog mig nästan ett år att läsa ut den, för halvvägs igenom orkade jag bara inte fortsätta. Det blev för tråkigt. Gunnar var för jobbig med sitt ältande om varenda steg och vartenda andetag han tog. Men efter något halvår tog jag mig i kragen och läste ut den och då tyckte jag plötlsigt de sista kapitlen var riktigt bra. Boken är värd en fyra, men mitt dåliga tålamod drar ner den till en trea.

Ally Regins

2011-07-20

Gillar den skarpt ända fram till slutet. Vad hände där?

Peter F

2011-06-20

Mycket läsvärd. Lätt att leva sig in i.

Anna

2011-05-27

nej, nej, nej. slutet?!

Ida

2011-03-22

är ömsom smårolig med fina, finurliga textrader, ömsom långrandig i poetiska utläggningar. men på det hela tycker jag om!

Mikaela86

2010-03-07

Jag älskade den i början, sättet han skrev om självhat roade enomt. Tyvärr drogs boken ner mer och mer..och mot slutet var det skittråkigt rent ut sagt. Gunnar är trots allt en minnesvärd figur - för så tycker alla!

Julia L

2010-01-26

underbart bra. och fint skriven, ville citera allt för min mamma, men insåg att jag isåfall skulle få läsa hela boken högt. slutet drog tyvärr ner betyget

Lady Flanders

2009-06-20

Kommer nog aldrig till slutet på den här. Inte dålig, men saknar nerv.