Gun love

Clement, Jennifer

Pearl är fjorton år och har vuxit upp i framsätet på en gammal Mercury. Hennes mamma Margot bor i baksätet. Hon kan se in i folk och känna vad som gör ont. De bor i en del av Florida där det mexikanska heroinet håller på att ta metamfetaminets plats och de överlever på en diet av mjölkpulver och insektssprej, kärlekssånger och stulna, halvrökta cigaretter. Men när Margot blir tillsammans med Eli Redmond ändras allt. En dag får hon en egen pistol av Eli, ungefär som man ger någon en blombukett.Jennifer Clement har skrivit hypnotisk historia om familj, kärlek och våld, som berättar ? utifrån en klarsynt tonårings perspektiv ? om ett undanskuffat Amerika där vapnen utgör själva fundamentet för tillvaron.

Det är en bra berättelse och en intressant miljö, men det är något som gör att jag inte riktigt fastnar för personerna i boken. Mamman är kanske lite för drömmig medan dotterns känslor för vad som händer inte är så tydliga. Men den är ändå väldigt fin och absolut värd att läsa

Maddox

hon skriver på ett sätt som ingen annan och berättelserna är sorgsna och karga men det finns något som gör att människorna inte känns så utsatt som dom faktiskt är

Lysande, gripande & välskriven!