Gullenos

Stein, Peter

| 2017

Jari Styrmans liv och karriär är dalande. Som ung man satsade han allt för att förverkliga en dröm: ta steget ut i världen och lyckas som datakonsult i USA. De första åren var fantastiska, röda mattan var konstant utrullad och fakturorna han skickade ut var i samma storleksordning som en rockstjärnas. Nu några år senare har han bränt ut energin och kompetensen. Det blir färre mellan uppdragen som nu heller inte är lika välbetalda. Pengarna han tidigare slösade bort på helikopterflygningar i Monaco räcker nu knappt till att hålla näsan ovanför vattenytan. Jari måste numera acceptera uppdrag som han tidigare sagt nej till. Det absoluta lågvattenmärket är nått med det senaste uppdraget på en sexfirma som säljer filmer med unga tjejer på internet. Efter en incident på sexfirman avbryter Jari uppdraget och åker på semester till Italien för att vila upp sig. Redan efter ett par dagar möter han...

Håkan Carlsson

2022-11-01

Detta är författaren Peter Steins debutbok, utgiven på eget förlag. Det är en spänningsroman som innehåller kärlek och lönnmördare. Den är i sina stunder väldigt våldsam, så inget för de som vill ha lite mera mysig spänning.

Språket flyter på bra och är lättläst. Handlingen i början blir lite mastig med alla namn som staplas på en men tar man sig bara förbi det så blir den enklare och följer en tråd. Det är bra driv i berättelsen. Kanske är karaktärerna och deras agerande inte helt trovärdiga men detta är fiktion och då vill man inte ha helt realistiska agerande, allt för att göra det lite mera spännande, så jag köper det i alla fall.

Författaren börjar bygga upp en komplex bakgrundshistoria som verkar pågått under en längre tidsspann, men lämnar det väldigt öppet utan att knyta ihop det och ge sin förklaring. Om detta är medvetet eller inte vet jag inte. Kanske den nutida historien blev mer intressant så att bakgrunden lämnades halvöppet. Eller om detta kan vara en hint om att det kan finnas en möjlighet till en fortsättning där förklaringen kommer.

Det är en bra debut, kanske som sagt att den hade behövt, handlingsmässigt, att finputsat lite. Men den gjorde det som en spänningsroman skall göra, underhålla för stunden utan att bli långtråkig.

Sara Lindgren

2017-07-14

Spännade läsning med ovanlig kärleksskildring. Alldeles för våldsam för min smak vilket drar ned totalbetyget.