Guldringens gåta

Jansson, Anna

Det är sommarlov, och Emil och Linda har tråkigt. Alla tjuvar verkar ha tagit semester och detektivbyrån har inget nytt brott att lösa. Då tipsar mamma Maria om ett olöst fall som de kan sätta tänderna i. För över trettio år sen blev en väldigt dyrbar halsring i guld stulen från museet i Visby. Det fanns inga fingeravtryck, inga vittnen och låset var obrutet. Mysteriet med den försvunna Havorringen blir en perfekt utmaning för Emil och hans vänner. Till sin hjälp tar de Tomas Hartman, polisen som aldrig har slutat grubbla på hur stölden gick till och vem som var den skyldige.

Spännande, rolig & snyggt illustrerad!

Barndeckarserien Emil Wern har fyllt 10 år och vi har läst den senaste boken som precis släppts. I denna del så utreder Emil med sina detektivvänner stölden av Havorringen - en sann händelse. Havorringen är en guldhalsring, tillverkad på 100-talet e.Kr. Men i juni 1986 blev halsringen stulen från Gotlands fornsal och är fortfarande försvunnen.
Men nu bestämmer sig vännerna för att försöka luska i detta ”cold case” - men lyckas de verkligen hitta några spår i ett så gammalt fall?

Jag har högläst boken för min I (6,5 år) och hon har uppskattat boken. Den var spännande och rolig enligt henne.
Jansson har vävt in mycket fakta och ordförklaringar i berättelsen. Jag som vuxen tyckte ibland att det blev lite väl mycket av detta men det var inget som störde dottern vilket är det viktigaste. Alltid bonus med lärorikt som inte offrar läsupplevelsen.
Boken är välskriven och berättelsen är underhållande och intressant. Men just deckargåtan i sig kanske inte var så imponerande i utformningen enligt oss. Dock så avslöjas det inte för tidigt vem den skyldige är vilket behåller spänningen i läsningen. Utan att avslöja slutet så vill jag ändå påpeka att dottern uppskattade den finurliga upplösningen. Berättelsen levandegörs också av ett antal illustrationer i svartvitt som gör berättelser mer rolig eller mer spännande vid olika tillfällen.

En sak vi uppskattar med Emil Wern-serien är att den utspelar sig i Visby/Gotland. Så har man en resa planerad dit så är det ett fint tips att läsa Emil Wern-böckerna tillsammans innan. Kanske kan ni besöka lite av de olika platserna från böckerna.