Guldburen

Ehdin, Sanna

| 2013

Under en semestervecka i den trendiga sommarstaden Båstad träffar journalisten Cora den etablerade finansmannen Richard. Det slår genast gnistor om paret och de inleder ett passionerat och lekfullt förhållande. Relationen bygger på en överenskommelse som tar dem ut på erotiska äventyr där Cora utforskar sina gränser. Boken tar läsaren till en rad spännande platser och upplevelser i Stockholm, Berlin, Paris, Köpenhamn och St Barths i Västindien.Allt börjar lovande men med tiden dras Cora in i en allt större destruktivitet. Richards personlighet och starka dragningskraft gör det svårare för henne att skilja hans behov från hennes. Hon överskrider sina gränser och tappar till slut bort sig själv.Det är ett svindlande men riskabelt kärleksäventyr som tar huvudpersonen ut på yttersta grenen och slutligen tvingar henne att göra sitt livs viktigaste val. Bakom den vackra ytan och det som hon trodde...

2017-03-03

Nej, det här var inte alls bra. Vissa som har recenserat har reagerat negativt på alla sexbeskrivningar, att de har varit allt för detaljerade. Jag är inte särskilt pryd i kanten, men jag tycker faktiskt inte att det var särskilt mycket att reagera på. Tvärtom känns sexbeskrivningarna väldigt tråkiga. Boken i sig om den kortats ner radikalt hade kunnat bli helt okej, men nu tråkar den endast ut mig. Intrigen känns ogenomtänkt och karaktärerna platta och ointressanta. Den berör mig helt enkelt ingenting. Dem som läser den här för erotikens skull, rekommenderar jag att kolla in Unni Drougge & Kerstin Thorvalls romaner istället.
Till råga på allt dessutom en riktigt tråkig uppläsning av Julia Dufvenius!
Mitt betyg, blir tyvärr en 1:a! Ingenting som åtminstone jag kan rekommendera!

M E

2014-09-07

Tänkte lägga bort den efter halva. Men hade ingen annan hemma att ta till. Kämpade mig igenom. Dessutom när man läser en dialog mellan Cora och Barbara, så heter samma kvinna Barbro på andra sidan. Slarvfel!

Mycket svårt att veta vad jag ska tycka om denna bok. En intressant och väl beskriven bok att läsa ifall man är intresserad av hur beroenden beter sej i våra huvuden. Men som underhållning vet i sjuttan.

Sanna S

2013-12-01

Guldburen pendlade mellan en 2:a och en 4:a. En bit in i boken tänkte jag sluta lyssna för jag blev irriterad på de många sexscener som upprepade sig och var för många och för långa. Det hade räckt med max två stycken. Men sen tog boken sig igen och det var intressant att förstå vad både beroende och medberoende både kan bero på och hur det kan yttra sig. Och vad som händer i hjärnan när någon har ett beroende. Det är inte bara att bestämma sig för att sluta.