Gul ondska

Gissy, Peter

| 2010

Den döda kvinnan i skogsbrynet utanför Göteborg är naken. Hon ligger på en filt - i bakgrunden hänger hennes underkläder i träden. Mördaren har ägnat lång tid åt att avlägsna varje spår av sitt hemska brott. Varför har han arrangerat mordplatsen som en makaber teaterscen? När Kent Mortland återvänder från norra Tyskland, där han varit tillsammans med sin dotter, dras han motvilligt in i polisens allt mer desperata jakt efter förövaren. Samtidigt kommer det förflutna ifatt honom: spåren sträcker sig tillbaka till Nazitiden.Den femte boken om Kent Mortland kännetecknas också den av hög spänning och överraskande vändningar. Gissy, prisbelönt och översatt till flera språk, har med sin serie om tidningsmannen i Göteborg fått en stor publik.

Carin Lundberg Papp

2013-11-05

Ett bra tag sen jag läste de föregående böckerna, men det var inga problem med att komma in i handlingen o personerna.

2012-06-16

Jag vet att jag sa redan efter förra boken om Kent Mortland att det nog inte skulle bli fler. Ändå sitter jag här nu och har läst del fem och önskar egentligen att jag hade hållt det jag sa. Inte för att den är sämre än de andra, utan för att den faktiskt inte är bättre. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/06/gul-ondska-av-peter-gissy.html

Kristina Simar

2011-06-15

Boken är mycket spännande och även intressant. Att läsa om det forna Östtyskland idag känns visserligen väldigt avlägset, men man påminns om att det egentligen inte var så länge sedan man såg militärerna spatsera på den Östtyska sidan. Peter Gissy formulerar sig mycket naturligt och sanningsenligt och det finns mycket känslor med i allt det onda som sker. Den tog lite tid för mig att läsa boken och jag fick ofta gå tillbaka i texten. Tyvärr berodde det inte på storyn i sig utan för att fanns alldeles för mycket brister i korrekturläsningen och det förstörde mycket för bokens innehåll. Hade korrekturläsningen varit okej hade boken även fått bättre betyg.