Guernseys Litterre Kartoffeltrteklub

Shaffer, Mary Ann

| 2010

Flag from da

Året er 1946. Livet er så småt begyndt at vende tilbage til det normale efter krigen, og for London-forfatteren Juliet Ashton indebærer det at hun må tænke på sit næste bogprojekt. Da hun modtager et brev fra en mand ved navn Dawsey Adams fra den lille ø Guernsey i Den Engelske Kanal, åbner en ny verden sig for hende. Adams ønsker først og fremmest Juliets hjælp til at finde adressen på en god boghandler i London, men han beretter også om menneskene og livet på Guernsey under tyskernes mangeårige besættelse af den isolerede ø. Adams fortæller bl.a. om øens meget specielle læseklub, Guernseys Litterære Kartoffeltærteklub, som opstod ved en tilfældighed, men blev et skalkeskjul for beboerne til at mødes uden for tyskernes skarpe...

Jag tror att jag blev nyfiken på Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap första gången jag hörde talas om den och det var en förfärlig massa år sedan. 2017 köpte jag boken och sedan har den rönt samma öde som så många andra böcker jag har köpt, den blev stående där. Oläst. Under tiden så har den till och med hunnit bli film. En film som jag väldigt gärna vill se så i år fick den bli en punkt i min Boktolva.

Det kan vara så att jag inte visste att detta är en brevroman, när jag köpte den. Något jag vet att jag reagerade på för något år sedan, med ett "åh, nej". Brevromaner och jag brukar inte riktigt komma överens. Däremot så har alltid Kanalöarna lockat mig, åtminstone ända sedan den där gamla deckarserien Bergerac, som utspelade sig på Jersey och som sändes på 80-talet.

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap är en fantastisk bok och kanske speglar inte mitt betyg riktigt hur bra den är. Jag hade stora problem med att sätta ett betyg, det stod mellan 3,5 och 4, men det slutade med det lägre på grund av att den var berättad genom just brev. Som jag ju inte gillar jättemycket.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/03/guernseys-litteratur-och.html

Önskar att boken inte varit skriven i brevform.

Anna Hedenstedt

2021-06-12

Vanlig brittisk feel good med total förutsägbarhet. Tror inte jag är helt förtjust i brevromaner. Känns lite statiskt.

Therese Östman

2020-11-24

WOW vilken bok. Ville läsa den för att filmen verkade vara bra. Blev väldigt överraskad, den är skriven med bara brev. Handlingen hade ett så otroligt flyt att jag inte kunde lägga ifrån mig den. Kul att lära sig mer om WWII.
Rolig och spännande, fick lära känna personerna väldigt bra. Lätt att leva sig in, när författaren kan skriva på "gammalt" språk. Betyg: 5

Bo-Gunnar Reit

2020-07-25

För några dagar sedan visade man filmatiseringen av boken på TV. Vis av skadan undvek jag att titta på filmversionen. Däremot plockade jag fram mitt pocketexemplar för att fräscha upp min minnesbild. Jag minns så väl när jag köpte boken på en loppis, eftersom jag inte kunde motstå den fantastiskt fantasieggande boktiteln. På sidan 165 i mitt exemplar hade jag stuckit in några A4-sidor som handlade om rödakorsfartyget Vega. Det visade sig att Vega, som var en av Svearederiets båtar, tydligen var och fortfarande är ihågkommen för sin insats att undsätta kanalöarna med förnödenheter under det sista svåra krigsåret.
Jag har läst alla recensionerna på denna hemsida och det verkar som att ingen av dessa läsare varit medveten om Vegas insats och koppling till Sverige. För den som är intresserad rekommenderar jag en artikel i Gefle Dagblad 15 sep 2003 skriven av Arne Spångberg. Den finns att hämta gratis på nätet om man söker med texten: ”S/S Vega okänd svensk krigshjälte”.

Idas Recensioner

2020-04-28

Jag måste börja med att skriva: detta är en av de bästa böckerna jag någonsin har läst. Att själva handlingen berättas genom brev från karaktär till karaktär skapar en unik och charmig känsla. Karaktärerna är personliga, unika och så verkliga att jag nästan tror att de lever på riktigt. Det är på grund av böcker som denna som jag älskar läsning, man läser om en värld som man själv vill befinna sig i och en värld som är helt underbart beskriven.

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap är lika charmig som den låter. Som läsare möter man sorg, glädje, hemska minnen och underbara relationer som gör att man inte kan sluta läsa. Det enda negativa jag kan skriva om denna är att den kanske var lite för rörig då boken innehåller många olika karaktärer. Men det är inget som förstör handlingen, utan läsaren får bara tänka till ordentligt. Ett mysig bok som har en djup, känslofylld handling.

Charlotte Karlsson

2020-02-25

Helt underbar bok. Innehåller allt, djup, sorg, kärlek och är väldigt rapp och rolig.

2019-05-23

Mysig berättelse som stundtals var mycket tyngre än väntat. I slutändan dock en riktig feelgoodbok med en portion humor. Speciell utifrån dispositionen i form av brev, telegram och några få minnesanteckningar.

Nina Gustafsson

2018-08-06

Ett brett persongalleri presenteras i brevväxlingsformat och på kuppen lär vi oss om Guernseys ockupationstid. Småputtrigt om hur böcker kan föra ihop människor.

Lena P

2018-05-30

Hon har ett sätt att skriva som påminner om Jane Austen - underbart!

villa-freja.se

2018-05-29

Jag påbörjade den här boken för kanske ett halvår sedan, fast då som ljudbok. Det fungerade inte! Eftersom boken bygger på brev och biljetter snurrade jag till det totalt. Det krävs att kunna gå tillbaka och se vem som skriver till vem ... vilket inte fungerar så bra i ljudbok. Nu fungerade det bättre även om formatet inte riktigt tilltalar mig, det måste jag säga. För mig blir det aningens spretigt eftersom persongalleriet är relativt stort och det inte bara är ett par, tre individer som skriver sinsemellan. Jag kan mycket väl tänka mig att läsa några brev i bokform, men när en hel roman bygger på brev blir handlingen för mig lite uppstyltad och flytet i berättelsen går förlorad. För det får den ett stort plus. Jag älskar feelgood, men genren måste komma al dente och inte serveras alltför lättsmält.

Dock tycker jag om att lära mig saker, vilket jag gör i den här boken. På så sätt är det inte en feelgood rakt igenom utan en med mer tuggmotstånd. Den knäpper, så att säga, läsaren inte på näsan i ett lättflytande format där man knappt behöver tänka, utan den är underhållande på samma gång som den är lärorik. Till exempel hade jag ingen aning om att tyskarna ockuperade Kanalöarna under andra världskriget.

2017-10-12

Smaken är som baken, men nej, det här var inte alls vad jag hade förväntat mig. Kanske är felet att jag lyssnade på ljudboken och inte läste den för hand. Kanske är det uppläsaren som känns lite väl överentusiastisk för min smak. Men jag gillar inte att boken är skriven i dagboksformat. Jag gillar inte att mängder av karaktärer slungas mot en tidigt i berättelsen utan att jag knappt hinner förstå vem som är vem. Jag gillar grundidén men hade önskat mig lite mindre feelgood och lite mer styrka i händelserna och intrigen i sådan. Kanske provar jag att läsa den för hand någon dag. Just nu är dock inte intresset så särskilt stort för det.
Slutbetyget blir, en 2:a!

Feel-good med både hjärta och hjärna! Varm, underhållande och trevlig men med fler bottnar än så. Den här tycker jag väldigt mycket om!

John C

2016-10-04

Efter andra världskriget får författaren Juliet ett brev från en man på den tidigare ockuperade ön Guernsey. Brevet besvaras och leder till att Juliet får fler kontakter på ön och blir till slut vetande om öns litteratursällskap.
Fantastisk brevroman med historiskt tema. Rekommenderas varmt!

Orkade inte. Läste typ en fjärdedel.

Annelie Rickstrand

2015-08-30

Varm, mysig och intressant.

Emelie

2014-07-18

Jag hade svårigheter med att komma in i boken på grund av brevformatet. Även fram till sista sida vägrade jag anpassa mig till detta. Men visst är det en mysig och charmig bok men det finns det många av. Det jag fastnade för var den historiska bakgrunden om hur kanalöarna ockuperades under andra världskriget samt. Plus i kanten för att författaren fick mig att bli intresserad av Victor Hugo, så nästa bok blir Ringaren i Notre-Dame!

Pernilla Engström

2014-07-13

Boken är skriven i brevfilmerna.trodde det skulle vara jobbigt att läsa men inte. Den var så bra. Handlar om händelser på en kanalö under andra världskriget. En fin kärleksroman.

Maritha .

2013-06-23

Lågmäld, vacker historia som fångade mitt hjärta.

Maria Jönsson

2012-11-16

Underbar bok! Har allt jag gillar och är dessutom lite annorlunda uppbyggd. Nu vill jag åka till Guernsey.

Josefine Ejebjörk

2012-10-19

En bra bok visserligen, men för mig att läsa i brevform blev för hackigt. Orginellt men hackigt. Flytet i historien försvann.

eva arkelid

2012-04-07

vilken underbar bok i brevform, spännande. jag måste åka till denna ö, karaktärerna var en blandning av femböckerna och Agatha Christie. Jag fick också lära mig lite historia. hur har jag kunnat missa att kanalöarna var ockuperade av tyskarna under kriget, ofattbart. Detta var en riktig feel-good bok.

Hanna Appelquist

2012-04-01

Vill åka till Guernsey.

Martina Hellström

2011-09-08

En helmysig bok som samtidigt har en bra historia och behandlar en inte som ett pucko..som mysiga lättsmälta böcker ofta kan göra..
Perfekt för en regnig höstkväll..jag säger bara: värm en kopp choklad, slå dig ner med en massa filtar i soffan och läs!

Emelie A

2011-07-01

Mysig bok. Gillar att den är skriven i brevform, en inte så vanlig stil som ändå är trevlig och lätt att hänga med i när man väl uppfattat allas namn och relationer till varandra.

Peter F

2011-06-26

En roman bestående av brevväxlingar mellan berättelsens personer. Lite knepigt att komma in i stilen först, men sen funkar det utmärkt. Lärorik, humanistisk, rolig.

Sofie Petersson

2011-05-29

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap är en bok som får mitt hjärta att bulta hårdare och får mig sugen på vaniljglass med varma hallon. Inte för att romanen är en skimrandes historia i rosa, snarare tvärtom. Den handlar givetvis om andra världskriget och alla de hemskheter som drabbade det engelska folket, i detta fallet Guernseys öbor. Men det är en varm människoskildring som på ett realistiskt sätt skildrar kriget, komiska scener och kärlek. En underbar historia att förälska sig i, en smörkolavarm fyra.

Anette B

2011-01-22

3 minus sätter jag. Blev lite trött på att boken endast skrev i brevform men den sista tredjedelan av boken lyfte helt klart betyget.

Anna-Karin L

2011-01-14

Lite annorlunda bok om andra världskriget som lärde mig lite nytt. Jag tyckte om blandningen i persongalleriet och den visade många sidor av både glädje och sorg.

Angelica Persson

2010-12-22

Underbar bok med härliga karaktärer.

Helena S

2010-11-20

Tänk vad man kan lära sig historia samtidigt som man läser bra böcker.

helt fantastisk historia, älskar miljöbeskrivningarna och personerna

Maria Sundin

2010-10-17

Bra bok som jag mådde bra av, trots allt elände.

Ulla Englund

2010-10-11

Välskriven, rolig, sorglig, romantisk, med nyanserade person-, krigs- och efterkrigsskildringar, en riktigt lättsmält feel good-roman utan tjafs där hela handlingen kommer fram via brevväxling.

Christer Bergström

2010-08-30

Elin C

2010-07-27

gav upp efter ett par kapitel, precis den sortens bocker som verkligen trakar ut mig.

Kristin Larsson

2010-06-19

Jag gillar den här, mycket för att den påminner om min barndomsfavorit Pappa Långben av Jean Webster. Båda är puttrigt trevliga och skrivna i brevform förstås. Och hjältinnorna är ganska lika. Jag har inte läst ut denna bok än, återstår att se om den slutar med ett snuttigt giftermål...

Gunilla Andersson

2010-06-09

En underbar bok där man får låra känna många olika personligheter. Del ett innehåller brevväxling med vänner och främligar. Del två utspelas på Guernsey,ger inblick i vänskap och kärlek och visar på livet 1946 precis efter att andra världskriget tagit slut.

Gunnel Klementsson

2010-05-13

Mycket välskriven och faktiskt rolig bok. Blev glad!

Maiken Karlsson

2010-04-30

En riktig pärla, vars titel och yttre inte visade det underbara innehållet!

Petra Hansson

2010-04-29

En bok som gjorde mig lycklig!!!

Merja A

2010-04-29

En varm feelgood roman att njutas av en regnig dag.
Persongalleriet är intressant och relationerna skildras med kärlek och värme.
Rekommenderar verkligen!

Å

Åsa Widmark

2010-04-16

Helt underbar, måste upplevas!

Maria B Hansson

2010-03-21

Jag har aldrig tyckt om böcker som är skrivna som brev som går fram och tillbaka - tills jag läste den här. Den är annorlunda och beskriver andra världskriget ur ett annat perspektiv än det jag var van vid. En småputtrig historia.

Andrea Lundberg

2010-03-08

trevlig. svag trea. antagligen kommer den mer till sin rätt i originalspråk.

En söt liten bok som växer allt eftersom!

2010-02-04

Välskriven brevroman och en stor härlig gräddtårta med mycket socker. Men med allvarligare inslag också. Vi får veta "allt" om den tyska ockupationen av kanalön Guernsey från 1940 och till krigsslutet. Invånarna var helt avstängda från England och vid krigsslutet var både Guernseyborna och tyskarna helt isolerade utan matleveranser. Ibland är berättelsen väl sötsliskig och puttinuttig, men smarrigt är det.

Johanna Galenpanna

2010-02-04

Läste en bit men tappade intresset snabbt. Eller rättare sagt, jag fick aldrig ett intresse för boken överhuvudtaget.

My Netz

2010-01-15

en super mysig och fängslande bok med härliga karaktärer.

Maiken Karlsson

2010-01-02

En riktig liten pärla, som handlar om Guernsey, en liten kanalö ockuperad av tyskarna under andra världskriget. Består av brev till och från invånare där både under och efter kriget.