Guernsey literary and potato peel pie society

Shaffer, Mary Ann

| 2008

It's 1946. Juliet Ashton, a 32-year-old writer, has found a certain recognition through her light-hearted column for the Spectator which lifted the spirits of her readers during WW2, but she can't think what to write next. But then Dawsey Adams writes to her from Guernsey - by chance he's acquired a book Juliet once owned - and, emboldened by their mutual love of books, they begin a correspondence. Dawsey belongs to the Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society, and as Juliet investigates the strange-named reading group, soon she stumbles upon a whole number of islanders eager to write and tell her of their experiences of the German occupation of Guernsey. Entranced by her new friends, Juliet decides to visit the island to meet them properly. A moving tale of friendship, tolerance, forgiveness and kindness in the wake of a period of unthinkable hardship and horror, this is set to become...

2019-05-23

Mysig berättelse som stundtals var mycket tyngre än väntat. I slutändan dock en riktig feelgoodbok med en portion humor. Speciell utifrån dispositionen i form av brev, telegram och några få minnesanteckningar.

Nina Gustafsson

2018-08-06

Ett brett persongalleri presenteras i brevväxlingsformat och på kuppen lär vi oss om Guernseys ockupationstid. Småputtrigt om hur böcker kan föra ihop människor.

Lena P

2018-05-30

Hon har ett sätt att skriva som påminner om Jane Austen - underbart!

villa-freja.se

2018-05-29

Jag påbörjade den här boken för kanske ett halvår sedan, fast då som ljudbok. Det fungerade inte! Eftersom boken bygger på brev och biljetter snurrade jag till det totalt. Det krävs att kunna gå tillbaka och se vem som skriver till vem ... vilket inte fungerar så bra i ljudbok. Nu fungerade det bättre även om formatet inte riktigt tilltalar mig, det måste jag säga. För mig blir det aningens spretigt eftersom persongalleriet är relativt stort och det inte bara är ett par, tre individer som skriver sinsemellan. Jag kan mycket väl tänka mig att läsa några brev i bokform, men när en hel roman bygger på brev blir handlingen för mig lite uppstyltad och flytet i berättelsen går förlorad. För det får den ett stort plus. Jag älskar feelgood, men genren måste komma al dente och inte serveras alltför lättsmält.

Dock tycker jag om att lära mig saker, vilket jag gör i den här boken. På så sätt är det inte en feelgood rakt igenom utan en med mer tuggmotstånd. Den knäpper, så att säga, läsaren inte på näsan i ett lättflytande format där man knappt behöver tänka, utan den är underhållande på samma gång som den är lärorik. Till exempel hade jag ingen aning om att tyskarna ockuperade Kanalöarna under andra världskriget.

2017-10-12

Smaken är som baken, men nej, det här var inte alls vad jag hade förväntat mig. Kanske är felet att jag lyssnade på ljudboken och inte läste den för hand. Kanske är det uppläsaren som känns lite väl överentusiastisk för min smak. Men jag gillar inte att boken är skriven i dagboksformat. Jag gillar inte att mängder av karaktärer slungas mot en tidigt i berättelsen utan att jag knappt hinner förstå vem som är vem. Jag gillar grundidén men hade önskat mig lite mindre feelgood och lite mer styrka i händelserna och intrigen i sådan. Kanske provar jag att läsa den för hand någon dag. Just nu är dock inte intresset så särskilt stort för det.
Slutbetyget blir, en 2:a!

Anna M

2017-04-29

Feel-good med både hjärta och hjärna! Varm, underhållande och trevlig men med fler bottnar än så. Den här tycker jag väldigt mycket om!

John C

2016-10-04

Efter andra världskriget får författaren Juliet ett brev från en man på den tidigare ockuperade ön Guernsey. Brevet besvaras och leder till att Juliet får fler kontakter på ön och blir till slut vetande om öns litteratursällskap.
Fantastisk brevroman med historiskt tema. Rekommenderas varmt!

Orkade inte. Läste typ en fjärdedel.

Annelie Rickstrand

2015-08-30

Varm, mysig och intressant.

Emelie

2014-07-18

Jag hade svårigheter med att komma in i boken på grund av brevformatet. Även fram till sista sida vägrade jag anpassa mig till detta. Men visst är det en mysig och charmig bok men det finns det många av. Det jag fastnade för var den historiska bakgrunden om hur kanalöarna ockuperades under andra världskriget samt. Plus i kanten för att författaren fick mig att bli intresserad av Victor Hugo, så nästa bok blir Ringaren i Notre-Dame!

Pernilla Engström

2014-07-13

Boken är skriven i brevfilmerna.trodde det skulle vara jobbigt att läsa men inte. Den var så bra. Handlar om händelser på en kanalö under andra världskriget. En fin kärleksroman.

Maritha .

2013-06-23

Lågmäld, vacker historia som fångade mitt hjärta.

Maria Jönsson

2012-11-16

Underbar bok! Har allt jag gillar och är dessutom lite annorlunda uppbyggd. Nu vill jag åka till Guernsey.

Josefine Ejebjörk

2012-10-19

En bra bok visserligen, men för mig att läsa i brevform blev för hackigt. Orginellt men hackigt. Flytet i historien försvann.

eva arkelid

2012-04-07

vilken underbar bok i brevform, spännande. jag måste åka till denna ö, karaktärerna var en blandning av femböckerna och Agatha Christie. Jag fick också lära mig lite historia. hur har jag kunnat missa att kanalöarna var ockuperade av tyskarna under kriget, ofattbart. Detta var en riktig feel-good bok.

Hanna Appelquist

2012-04-01

Vill åka till Guernsey.

Martina Hellström

2011-09-08

En helmysig bok som samtidigt har en bra historia och behandlar en inte som ett pucko..som mysiga lättsmälta böcker ofta kan göra..
Perfekt för en regnig höstkväll..jag säger bara: värm en kopp choklad, slå dig ner med en massa filtar i soffan och läs!

Emelie A

2011-07-01

Mysig bok. Gillar att den är skriven i brevform, en inte så vanlig stil som ändå är trevlig och lätt att hänga med i när man väl uppfattat allas namn och relationer till varandra.

Peter F

2011-06-26

En roman bestående av brevväxlingar mellan berättelsens personer. Lite knepigt att komma in i stilen först, men sen funkar det utmärkt. Lärorik, humanistisk, rolig.

Henrik Fogelberg

2011-06-20

Jag var lite tveksam först, men det är en väldigt underhållande bok. Huvudpersonen är kanske lite väl chick-lit klämtjäck kanske, men det står jag ut med.

Sofie Petersson

2011-05-29

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap är en bok som får mitt hjärta att bulta hårdare och får mig sugen på vaniljglass med varma hallon. Inte för att romanen är en skimrandes historia i rosa, snarare tvärtom. Den handlar givetvis om andra världskriget och alla de hemskheter som drabbade det engelska folket, i detta fallet Guernseys öbor. Men det är en varm människoskildring som på ett realistiskt sätt skildrar kriget, komiska scener och kärlek. En underbar historia att förälska sig i, en smörkolavarm fyra.

Anette B

2011-01-22

3 minus sätter jag. Blev lite trött på att boken endast skrev i brevform men den sista tredjedelan av boken lyfte helt klart betyget.

Anna-Karin L

2011-01-14

Lite annorlunda bok om andra världskriget som lärde mig lite nytt. Jag tyckte om blandningen i persongalleriet och den visade många sidor av både glädje och sorg.

Angelica Persson

2010-12-22

Underbar bok med härliga karaktärer.

Helena S

2010-11-20

Tänk vad man kan lära sig historia samtidigt som man läser bra böcker.

helt fantastisk historia, älskar miljöbeskrivningarna och personerna

Maria Sundin

2010-10-17

Bra bok som jag mådde bra av, trots allt elände.

Ulla Englund

2010-10-11

Välskriven, rolig, sorglig, romantisk, med nyanserade person-, krigs- och efterkrigsskildringar, en riktigt lättsmält feel good-roman utan tjafs där hela handlingen kommer fram via brevväxling.

Christer Bergström

2010-08-30

Elin C

2010-07-27

gav upp efter ett par kapitel, precis den sortens bocker som verkligen trakar ut mig.

Kristin Larsson

2010-06-19

Jag gillar den här, mycket för att den påminner om min barndomsfavorit Pappa Långben av Jean Webster. Båda är puttrigt trevliga och skrivna i brevform förstås. Och hjältinnorna är ganska lika. Jag har inte läst ut denna bok än, återstår att se om den slutar med ett snuttigt giftermål...

Gunilla Andersson

2010-06-09

En underbar bok där man får låra känna många olika personligheter. Del ett innehåller brevväxling med vänner och främligar. Del två utspelas på Guernsey,ger inblick i vänskap och kärlek och visar på livet 1946 precis efter att andra världskriget tagit slut.

Gunnel Klementsson

2010-05-13

Mycket välskriven och faktiskt rolig bok. Blev glad!

Maiken Karlsson

2010-04-30

En riktig pärla, vars titel och yttre inte visade det underbara innehållet!

Petra Hansson

2010-04-29

En bok som gjorde mig lycklig!!!

Merja A

2010-04-29

En varm feelgood roman att njutas av en regnig dag.
Persongalleriet är intressant och relationerna skildras med kärlek och värme.
Rekommenderar verkligen!

Å

Åsa Widmark

2010-04-16

Helt underbar, måste upplevas!

Maria B Hansson

2010-03-21

Jag har aldrig tyckt om böcker som är skrivna som brev som går fram och tillbaka - tills jag läste den här. Den är annorlunda och beskriver andra världskriget ur ett annat perspektiv än det jag var van vid. En småputtrig historia.

Andrea Lundberg

2010-03-08

trevlig. svag trea. antagligen kommer den mer till sin rätt i originalspråk.

En söt liten bok som växer allt eftersom!

Engelska Väninnan

2010-02-04

Välskriven brevroman och en stor härlig gräddtårta med mycket socker. Men med allvarligare inslag också. Vi får veta "allt" om den tyska ockupationen av kanalön Guernsey från 1940 och till krigsslutet. Invånarna var helt avstängda från England och vid krigsslutet var både Guernseyborna och tyskarna helt isolerade utan matleveranser. Ibland är berättelsen väl sötsliskig och puttinuttig, men smarrigt är det.

Johanna Galenpanna

2010-02-04

Läste en bit men tappade intresset snabbt. Eller rättare sagt, jag fick aldrig ett intresse för boken överhuvudtaget.

My Netz

2010-01-15

en super mysig och fängslande bok med härliga karaktärer.

Maiken Karlsson

2010-01-02

En riktig liten pärla, som handlar om Guernsey, en liten kanalö ockuperad av tyskarna under andra världskriget. Består av brev till och från invånare där både under och efter kriget.

Ullis N

2009-12-23

En riktig varm-bok. Det är som att ha en skön filt runt sig. Sen har jag en faiblesse för böcker som handlar om brev och/eller böcker.

Hans Olof Andersson

2009-11-28

Gillade upplägget där man fick in allvarliga skeenden i en lättsam beskrivning. Liknar till princip Helens Hanffs Brev till en bokhandel. Tillfällighet eller har någon inspirerat den andre?

Natasha Illyés

2009-11-25

Feel good bok. Sockersöt, förtjusande och medryckande. 3,5 skulle nog vara ett mer rättvist betyg.

Elisabeth Karlberg

2009-11-17

En riktig må-bra-bok som fick mig att vilja resa till Guernsey!

FranZone c”,)

2009-11-17

Underbar paj-växling - lättsmält brittiskt "feel-good" pladder!

Katarina Lundin

2009-10-20

En riktig må bra bok

Karin Ranstrand

2009-10-19

Lättläst, rolig och avkoppling för stunden. Det är ingen bok man går och fundear på långt efteråt, men mycket bra trots allt.

Anna Hallqvist

2009-10-13

Jag är ju en äkta boknörd så det här är ju en bok för mig.
En bok som handlar om läsning och hur viktiga böcker är i människors liv, och hur böcker kan bringa människor tillsammans.
Underbart! :)
Dessutom är den skriven i brevform, och det gillar jag.

Pia W

2009-10-10

Tog lite tid att komma in i, men en lågmäld humor och full av mänsklig värme gör att man smälter.

Karin D

2009-10-04

Om inte min mor, med väldigt god boksmak, insisterat på att det var en bra bok, hade jag gett upp för längesen. I början var boken ganska intetsägande, småmysig (och det är ett skällsord i min värld) men med svårigheter att hålla reda på persongalleriet (allt i brevform). Titeln antyder ju att det ska vara något slags feelgood-bok, som jag inte uppskattar. Men på slutet hämtar den sig och blir äkta och stark, och människorna får ett djup. Så till sist tyckte jag att den var riktigt bra, men att det inte var värt transportsträckan genom första halvan.

Martina Tuvesson

2009-09-09

Att du inte gillade Gurnsey-boken behöver nog inte vara ett särskilt tungt vägande bevis i frågan om huruvida du är en manlig torrboll... :-) Däremot läste du kanske boken med "fel" glasögon. Jag kan hålla med om att storyn är stundtals förutsägbar och tunn, men jag blev underhållen från första sidan till sista och ibland kan det ju faktiskt räcka. Jag gillade upplägget och den humoristiska tonen och som "feel good"-bok tycker jag definitivt att man kan rekommendera Guernsey-sällskapet. Jag är svag för engelska landsbygds-skildringar; hänger gärna med på en kopp te och fruktkaka om det erbjuds i bokform och jag inser att jag ibland ger avkall på både språk och berättelse om jag bara finner den rätta "tonen" i en bok som jag gjorde i den här.

Samuel Karlsson

2009-09-08

Äntligen har jag tagit mig till sista sida i Gurnseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. Jag har verkligen försökt tycka om den här boken. Intalat mig själv att det var ett intressant och annorlunda experiment. Tvingat mig att acceptera författarens ambition att ge boken en tidsenlig ton. Men det går inte. Den gör mig galen. Boken bjuder på flera intressanta, roliga och gripande historier men de krossas av det vedervärdiga dravlet utan ände. De goda är guldhjärtat goda och de onda får sig en omgång på krogen så näsblodet formligen ..droppar. Det är klämkäckt och hurtfriskt och kräkfreamkallande. Jag inser att tonen är ett grepp för att försöka återge en tidsanda men jag står inte ut. Om det är någon som är rullstolsbunden så rullar han fram käckt som en turboladdad duracellkanin och föräldralösa barn är lite charmigt tvära och lär sig vifta på öronen. Ingen eldar upp kattungar eller skär sig i förtvivlan. Och jag orkar knappt gå in på det litterära sällskapets samling av tröttsamma klichéer allt från hobbyhäxan till den tystlåtne och stilige bonden. Och vem fan är Charles Lamb???? Till slut läste jag ut boken i ren vrede. Det här är ett lysande exempel på hur man slaktar en bra story. Att författaren avlidit är tragiskt men jag måste ändå uttrycka min förundran över den här bokens framgång? Tröttsamt pladder får första till sista sidan. Eller är jag bara en manlig torrboll som inte fattat någonting?

Samuel Karlsson

2009-09-08

Vedervärdigt pladder..

Josefine Larsson

2009-08-27

Underbar! Feel good utan att vara ytlig. Relationer mellan människor man gärna skulle vilja lära känna!

Jack Russel

2009-08-06

Annorlunda bok, skriven i brevform. Tog en liten stund att vänja sig vid, men jag gillade det! Tyckte dock att boken tappade fart på mitten och det fick mitt intresse att dala lite tyvärr...

Hade aldrig tänkt på dessa öar i kanalen mellan England och Frankrike tidigare, men kul "twist" att beskriva levnadsöden under 2:a världskriget på och lustiga karaktärer som figurerar i sällskapet. Tyvärr kändes slutet lite väl förutsägbart och väl tillrättalagt, men boken får lite stilpoäng för originalitet i upplägg/berättandeform.

Susanne Eriksson

2009-07-05

Lite långsam bok i brevform. Men fällde några tårar över det fina slutet.

En fantastisk underhållande och lättläst bok. Underfundigt upplägg.

Maude Schyffert

2009-06-13

Underfundig och spännande trots från början tråkigt upplägg. I love it.

Anna Dybeck

2009-06-09

Det här är en riktig feelgood-bok! Den som är ute efter djupa filosofiska resonemang och nya tankar får leta vidare. Att den här boken kommer sluta lyckligt på ett eller annat sätt framgår tidigt. Inget fel i det! Ordet ”förtjusande” passar bra i en beskrivning av boken.

Till en början behöver man vänja sig lite vid bokens form – brevromanens – som är ganska ovanlig (nuförtiden) och lära sig skilja alla brevskrivande människor åt. Hjältinnan är lite gammaldags och ”oförvägen” (som det numera aldrig heter). Lite klämkäck men på det hela taget en mycket njutbar, trevlig och även lite allmänbildande bok. Mina kunskaper om Guernseys öden och äventyr under andra världskriget var minst sagt skraltiga. Och kanske man skulle plocka fram Jane Austen en gång för alla och inte gömma sig bakom att man sett filmerna...!

Man kan inte låta bli att sörja att författarinnan inte fick se den framgång boken fått världen över. Turismen på Guernsey har säkert inte lidit av bokens framgångar.

2009-05-26

En småputtrig bok, men formen, formen käraste... jag gillar inte alls detta med brevformen... jag menar på den tiden, hur kunde ett brev skickas den ena dagen för att besvaras nästa, eller till och med samma dag?? vissa var telegram då kan jag fatta snabbheten, men breven, sånt störde mig och helhetsintrycket... för visst var det lite rart med kärleken som någonstans grydde, men förutsägbart på ett näst intill trist sätt... förtjänsten med boken var porträttet av ön - den skapade en reslust hos mig! och det är värt en trea

Mats Dahlström

2009-05-15

Boken har pigromanens allra flesta attribut, och det är en rätt förtjusande pigroman. Dessutom är det till formen ngt så ovanligt som en klassisk brevroman, vilket jag inte läst på år och dag. En självständig och spänstig författarinna i 40talets England (och som lämpligen kunde ha spelats av samtidens Katherine Hepburn) i jakt på lämpligt romanstoff får kontakt med ett udda boksällskap på Guernsey och börjar brevväxla med dem och sedan också besöka dem. Känslor uppstår, fr.a. inför den tyste gåtfulle austentypen och grisfarmaren Dawsey. Rov för stridiga känslor. Romantiska havsvyer. Och ganska rappt. Emellanåt skojigt. Bra tåglektyr.