Guds olydiga revben

Finns det en annan kristen historia n den vi r vana vid? Gunilla Thorgren har gjort en hgst personlig idhistorisk resa frn antiken och Bibeln till Martin Luther. Med hjlp av feministisk forskning har hon hittat Jesus sju kvinnliga lrjungar, en vldtagen jungfru Maria, dagen nr pven Gregorius frvandlade Maria frn Magdala Jesus frmsta lrjunge till hora, en Jesusrrelse som bestod av mnga prostituerade, kvinnliga mystiker som formulerade en feminin gudom och en levande kvinnorrelse under medeltiden som verkade och vxte runt om i Europa. Den kristna idtraditionen lever starkt i det svenska samhllet n i dag. Kanske ocks traditionen av inre motstnd? Hr berttar Gunilla Thorgren om en kvinnornas kristendom som ofta var en annan n pvens och biskoparnas.

Maria Jnsson

2020-07-04

Instmmer med tidigare recension. Svrt att ta till mig denna bok d den inte r en faktabok men innehller fakta som inte r klart refererade till. Frfattaren frbehller sig att tolka och vrdera utifrn sig sjlv och sina sikter och d emotsagd. Frstr inte syftet och bollen hamnar utanfr mlet. Skulle som tidigare recensent nska en teolog och historiker som gr denna forskning och d utan personliga vrderingar.

Lovisa Sttenhag

2019-07-07

En sekulr granskning av kvinnornas kyrkohistoria. Bitvis svrt att avgra vad som r frfattarens tolkning och vad som r andras tolkningar. Frfattaren placerar kristendomen i forntiden och jag upplever att Thorgren ocks gjort mnga egna tolkningar som dagens teologer nog inte helt hade hllit med om. Innehllet knns som ett skrap p ytan av kvinnornas kyrkohistoria. Visserligen finns en bredd dr mnga kyrkomdrar och rrelser presenteras, men samtidigt saknas ett djup i denna textform och lngtgende slutsatser dras frn enskilda brev och texter. Jag hade ocks velat se fler kllhnvisningar i texten. Jag ser fram emot en liknande bok med historisk tidslinje ver kyrkohistorien och kvinnorna i den, men skriven av ngon som faktiskt r teologiskt och kyrkohistoriskt bevandrad. Fr mig knns boken amatrmssig och jag som kristen i nutid knner mig som en historisk freteelse som borde kasta min Bibel och g vidare. Jag saknar referenser till nutida troende. Jag saknar helt enkelt den troendes perspektiv p de bibeltexter, historiska personer och rrelser som tas upp i boken.