Guds barn

Lester Ballard är en egen ung man. En dag blir han anklagad för att ha våldtagit en kvinna och häktas för brottet, ett brott han egentligen inte har begått. Efter en tid i fängelse rör han sig i den bergiga landsbygden som en skugga. Sakta framträder porträttet av en människa vars drifter leder in honom på en väg utan återvändo. Cormac McCarthys Guds barn utkom i original 1973 och kan nu äntligen läsas i svensk översättning. Guds barn är en knivskarp och koncentrerad berättelse, med utgångspunkt i en sann historia, om en depraverad och utstött människa, en människa som inte kan eller vill ingå i samhället. På en prosa hård som sten turnerar McCarthy mästerligt ondskans natur. Finns det onda människor? Eller finns det bara onda handlingar? Och vem har egentligen rätt att döma andra människor, vi är ju alla Guds barn. "... när jag läser McCarthys berättelse händer något, jag...

Philip Stenström

2018-08-28

En enslig, våldsam och introvert man vid namn Lester Ballard plågar och sätter skräck i bygden i Sevier distriktet, Tennessee. Lester Ballard är en man av ren och skär ondska.

Guds barn av Cormac McCarthy är en kortroman som skildrar livet för skoningslös och ondsint man vid namn Lester Ballard. Han är en rå och blodtörstig man som plågar och våldför sig på lokalborna i det lilla samhället Savier County, Tennessee. Författaren Cormac McCarthy lyckas i Guds barn redogöra för en skrämmande och galen berättelse om människans tillkortakommanden och mörkaste sidor. Det är en dyster och mörk ödes skildring som presenteras med graciös stil och prosa. Det kryper in på bara skinnet att läsa Guds barn. Guds barn är en tidlös kortroman som förtjänar all uppmärksamhet som tillkommer den. Helt klart ett bra val för den som vill ge sig själv kalla kårar och låta rysningarna leda vägen.

Marianne Skoglund

2015-12-05

Satan i gatan, vilken sjukt obehaglig bok som inte lämnar mig någon ro. Cormac McCarthy lämnar fältet vidöppet för läsaren - vad fan var det jag läste egentligen? En överjordiskt vacker skildring av absolut misär.

Viktor Jerner

2011-12-30

Otroligt vackert språk och korta sköna kapitel, men efter tre McCarthy-böcker hittar jag ännu inte poängen med hans litteratur.

Viktor Jerner

2011-12-30