Guds Barmhjertighed

Ekman, Kerstin

| 2000

Flag from da

Den unge Hillevi Klarin ankommer i foråret 1916 til sin nye post som jordemoder i den øde og isolerede nordsvenske landsby Röbäck. Hendes idealisme og engagement konfronteres med en barsk virkelighed præget af fattigdom og nød, uvidenhed og fordomme i en lokalbefolkning bestående af både svenskere og nordmænd - og lapper, der opfattes som beskidte og dyriske. Allerede efter en måned involveres Hillevi i en ulykkelig og uhyggelig barnefødsel, hvis konsekvenser kommer til at forfølge hende. Hendes elskede, Edvard Nolin, kommer til landsbyen for at overtage præsteembedet dér. Men forholdet overlever ikke de hårde vilkår, og i stedet gifter Hillevi sig med Trond Halvorsen, en noget usleben jæger og købmand, hvis kærlighed til Hillevi måske ikke er elegant, men i det mindste oprigtig. Sammen får de to børn - samt et tredje, en lille lappisk pige, som de adopterer. Risten, som pigen hedder, er...

Anna Hedenstedt

2021-02-23

Intressant och innehållsrik! Vissa partier om Elis känns långrandiga; bäst är avsnitten om Hillevi. Får se om jag läser fortsättningen.

2020-10-14

En av våra absolut största författare. Med ett underbart språk formar hon miljöer och karaktärer så otroligt målande. Det karga och kärva Jämtland formar människorna och deras handlingar. Det är grymt och tragiskt och det är fantastiskt bra. Betyg 4,5

Benjamin Elfors

2017-02-26

Språket är helgjutet, varenda mening är glasklar och samtidigt poetisk. Likt Conrad i Mörkrets hjärta visar Ekman hur naturen, i det här fallet den norrländska vildmarken och kölden, formar människan och dikterar hennes villkor, och skoningslöst har ihjäl den som inte är försiktig.

Denna bok var helt okej men nu lämmnar jag denna serie helt

2013-09-01

Välskriven och intressant, men nej. Den faller mig inte i smaken!

Elias Chougui

2012-04-29

Vilken trilogi! Jag blir besatt!

Helena Blomqvist

2009-06-17

Åter en bok jag läst om och gärna läser om igen. Språket, personbeskrivningarna, handlingen - en pärla!