Guds barmhärtighet

Ekman, Kerstin

| 1999

Vårvintern 1916 kommer barnmorskan Hillevi Klarin med sin hygien och sin välvilja till fjällbyn Svartvattnet i Jämtland. Hon möter en hård värld där kvinnor och barn far illa. En liten lappflicka blir hennes fosterbarn. Risten är den som minns i den här berättelsen. Hon är länken mellan levande och döda, och det är hon som kan höra bäckvattnet tala. Där finns också pojken Elis, han som rymmer hemifrån och genom sjukdomen kämpar sig till konstnärernas Berlin.  Med sitt rika språk drar Kerstin Ekman oss in i en bred och tät berättelse, om livets finsida och dess grovsida. Mellan då och nu, mellan man och kvinna i ett landskap, vars skönhet är lika oavvislig som dess hårdhet, utspelar sig denna roman. Den är den första i en planerad trilogi Vargskinnet.

Anna Hedenstedt

2021-02-23

Intressant och innehållsrik! Vissa partier om Elis känns långrandiga; bäst är avsnitten om Hillevi. Får se om jag läser fortsättningen.

2020-10-14

En av våra absolut största författare. Med ett underbart språk formar hon miljöer och karaktärer så otroligt målande. Det karga och kärva Jämtland formar människorna och deras handlingar. Det är grymt och tragiskt och det är fantastiskt bra. Betyg 4,5

Benjamin Elfors

2017-02-26

Språket är helgjutet, varenda mening är glasklar och samtidigt poetisk. Likt Conrad i Mörkrets hjärta visar Ekman hur naturen, i det här fallet den norrländska vildmarken och kölden, formar människan och dikterar hennes villkor, och skoningslöst har ihjäl den som inte är försiktig.

Denna bok var helt okej men nu lämmnar jag denna serie helt

2013-09-01

Välskriven och intressant, men nej. Den faller mig inte i smaken!

Elias Chougui

2012-04-29

Vilken trilogi! Jag blir besatt!

Helena Blomqvist

2009-06-17

Åter en bok jag läst om och gärna läser om igen. Språket, personbeskrivningarna, handlingen - en pärla!