Gudarnas drottning

Hurtig, Caroline

"Rädda din värld Mirele... eller låt den brinna." Kriget sprider ut sig genom landet, men Mirele utkämpar en egen strid. Jakten på gudarna blir inte så enkel som Mirele först trott. När vetskapen om relikerna förändrar alla deras planer, måste hon tänka om. Kronan, staven och manteln är nycklarna till gudarnas fängelse men tillsammans ger de en obeskrivlig makt till bäraren. Hennes far vet detta, och han förföljer henne, allt för att kunna ta relikerna ifrån henne och förhindra att hon befriar de sista gudarna. Gudarnas drottning är andra delen i serien om De sista gudarna.

Idas Recensioner

2021-09-02

Oj, oj oj. Caroline Hurtig är en enastående författare som har förmågan att skriva nervkittlande bladvändare fyllda av intriger och maktspel. Gudarnas drottning är andra delen i serien om De sista gudarna, och jag fann mig snabbt lika förälskad och försjunken i handlingen och karaktärerna som i första boken. Det var spännande att få återse karaktärerna som jag i Mirele Dangin fastnade för, och i Gudarnas drottning kändes de dessutom ännu mer utvecklade och djupa.

Handlingen är fartfylld och det händer något nytt och intressant i varenda kapitel. Läsningen är en berg -och dalbana av känslor där pirrig och het kärlek är sammanflätat med nervkittlande och oroande actionscener där man inte vet vem av ens favoritkaraktärer som kommer överleva. Caroline Hurtig har ett beskrivande skrivsätt där alla miljöer, karaktärer och känslor är enkla att se framför sig och förstå.

Gudarnas drottning är en välskriven och spännande fantasy som jag starkt kan rekommendera till er som vill läsa en bok fylld av starka och väl genomtänkta karaktärer och ett maktspel där man biter på naglarna av nervositet. Jag älskade första delen i serien om De sista gudarna och denna gjorde mig inte besviken. Jag ser starkt fram emot den tredje och sista boken som utkommer på Seraf förlag i höst.

Om ni missat denna starka och välskrivna fantasyserie – börja läs! Ni kommer inte bli besvikna.

idasrecensioner.se

Jennifer Johansson

2020-04-10

Tack för recex Seraf Förlag!

Gudarnas Drottning är fortsättningen till Mirele Dangin, en fantasy som innehåller allt från kärlek och intriger till svek och sorg. Det är en serie om handlar om Mirele Dangin, vars far planerar att döda henne vid ålder av 25 år, eftersom hans släkt bär på en förbannelse.

Jag försökte vänta med att läsa den här då det är så lång tid kvar till trean är planerad. Men jag märkte mer och mer hur min blick drogs till ryggen på boken, och till slut kunde jag inte motstå något mer. Jag läste ut den här boken på en dag. När jag väl hade börjat läsa kunde jag inte sluta - varken för mat eller för att gå på toaletten. Jag var totalt fast i den här världen igen och skrattade och grät med karaktärerna. Det var så mycket känslor så jag kom på mig själv att ibland bara stirra rakt in i väggen för att jag behövde bearbeta det som hänt i boken.

Huvudpersonen Mirele är helt fantastisk att följa, hon är en stark kvinna som tar sitt uppdrag på fullaste allvar, men ändå ifrågasätter varför det är just hon och ibland tar känslorna över. Det är så makalöst bra gjort av Hurtig att ha en mängd sidokaraktärer till historien som också får sin plats i berättelsen och som känns verkliga och som sina egna personer, inte bara till för huvudpersonen. Jag tyckte det var väldigt bra att ha ett personregister längst bak i boken för att hålla koll på samtliga karaktärer - för vi vet ju att Hurtig är exemplarisk att ha med många karaktärer i hennes böcker - speciellt i början av boken för att komma in i berättelsen igen.

Jag tycker synd om alla som inte kan läsa på svenska och få uppleva den här världen, och som jag önskar att den här serien fanns översatt till alla språk som finns. Det här är en utav det bästa böckerna jag någonsin läst. Wow, Caroline Hurtig, WOW!

Kim M. Kimselius

2020-02-09

Jag älskar verkligen Gudarnas drottning. En fantastisk bok!

Det här är andra boken om Mirele i serien De sista Gudarna av Caroline Hurtig.

Alltsedan jag läste den första boken av författaren har jag skrivit lyriskt om hennes böcker. Caroline Hurtig skriver magiskt, hon tvinar ihop händelserna med ord som fängslar och drar dig in i handlingen. Det känns som om du är på plats och är delaktig i det som händer.

Efter att ha läst många fantasyböcker med dåliga, abrupta slut slog jag igen Carolines bok med en nöjd suck. Så bra! Nu väntar jag med spänning på nästa del i serien.

Genom hela boken flödar magin, inte bara genom händelsen, utan även genom Caroline Hurtigs magiska ord som väcker boken till liv och gör den levande. Läs den!

sannareads

2019-12-04

"Man lär sig med tiden att navigera i mörkret, man kan inte alltid räkna med att ljuset är med en."

"Gudarnas drottning" är en bok som är spännande från första till sista sidan. Jag tyckte verkligen om "Mirele Dangin" men måste säga att den andra boken i serien höjer nivån ytterligare.

Hurtig skriver på ett otroligt välformulerat och vacker sätt som får sidorna att svepa förbi, samtidigt känns hennes karaktärer så äkta att man som läsare verkligen känner deras känslor.

Världsbygget är fantastiskt och alla olika familjer och dess olika förbannelser är helt enkelt klockrent! Mirele Dangin är en fantastisk huvudkaraktär som känns mänsklig och i denna bok får vi verkligen lära känna henne på djupet. Samtidigt lär vi oss mer om Julien, Florian, Gabriel och de andra karaktärerna. Men alla saker är inte positiva...

"Gudarnas drottning" överraskar mig om och om igen vilket gör det omöjligt att lägga ifrån sig den. Kapitlen är korta och fyllda till bredden av action, kärlek, spänning och äventyr. Karaktärernas känslor spirar och hjärtan krossas...Det är omöjligt att få grepp om vem Mirele kan och inte kan lita på.

Detta är andra boken jag läser av Hurtig och jag måste säga att hon är påväg att bli en favoritförfattare. Karaktärerna, sättet hon skriver på och världsbygget är trollbindande.

⭐️ "Gudarnas drottning" av Caroline Hurtig får av mig 5/5 stjärnor!