Gud vill att du ska dö

Lager, Mitra H

| 2008

"Det första slaget som träffade min fotsula gjorde så ont att jag reste mig upp för att fly. Två män tog tag i mig och band fast mig så att jag inte kunde röra mig. Kabelslag träffade mina fötter, vader och lår." Mitra är 17 år och aktiv i motståndsrörelsen mot ayatolla Khomeini. Hon hamnar i Hizbollahs fängelse där tortyr och avrättningar är en del av vardagen. Även utanför fängelsets murar lever hon i ständig skräck att avslöjas som motståndare. Den som är mot ayatollan är Guds fiende och förtjänar att dö. Gud vill att du ska dö är en sann historia om att leva i en fundamentalistisk diktatur där hederskulturen styr, men också om kraften att göra motstånd och tänka själv. Mitra lyckades fly från Iran och lever numera i Sverige. Mitra Lager föddes i Iran 1964 och var motståndare till ayatolla Khomeini i början av 1980-talet, vilket ledde till att hon fängslades och levde under...

Marie Larsson

2012-12-31

Boken i sig skildrar en hemsk upplevelse och är väl läsvärd. Språkmässigt skulle den behöva finslipas en del, men jag tyckte det tog sig lite bättre mot halva boken och slutet. Tack vare det gick det att hänga med lite bättre och den höjde sig till en trea.

Oskar Odhner

2011-06-12

Gripande historia men inte allt för bra skriven

För mycket politik och namn att hålla redo på för min del. Flera gånger fick jag läsa om raderna och tänka efter för att ha koll på vad som hände och vilka som gjorde vad. Gud vill att du ska dö är en bra bok som kunde varit bättre.

Tarja Ahlgrén

2010-05-14

Ännu en skriva-av-sig-berättelse om flykten från Iran. Alldeles för oredigerad för en allmänintresserad läsare men innehåller mycket fakta för den som söker sådant om just Iran.

Elisabeth Karlberg

2009-11-29

Tyvärr ger jag bara boken en trea då jag inte tyckte om språket. Historien i sig har dock mycket att lära oss