Gryning över Kalahari : hur människan blev människa

Berg, Lasse

| 2005

Det är gryning över Kalahariöknen. De rödtofsade trapparna spelar och solen lyfter sin skiva över horisonten som den gjort i miljoner år. I Kalahari finns bushmännen eller san-folket som de egentligen heter. Genetiskt sett är de en av jordens äldsta folkgrupper och de lever fortfarande som de tidigaste människorna gjorde av att samla det som naturen ger. Lasse Berg känner san-folket sedan 20 år tillbaka. Minst lika länge har han grubblat över frågan om mänsklighetens ursprung. Hur har den mänskliga arten uppkommit? Vad hände för sju miljoner år sedan då människornas och apornas vägar skildes åt? Och vad är egentligen en människa? Gryning över Kalahari är resultatet av många års arbete och resor. Lasse Berg har intervjuat de främsta vetenskapsmännen inom evolutionslära, arkeologi och paleontologi. Han har sammansmält detta med sina egna erfarenheter av att leva på olika håll i världen,...

Anders Bergsten

2023-10-15

En av de intressantaste böcker jag läst. Instämmer till fullo med övriga här som gett högt betyg.

AnnieFrannie87

2019-02-25

Intressant bok, men irriterade mig på att den antyder att allt var bättre förr och att allt i nutiden är dåligt för oss.

Kerstin

2019-01-06

Blev gripen av boken. Vackert språk.

Agathon Sax

2016-04-02

klart intressant läsning!

Inger Jonsson

2015-09-30

En relativt lättläst bok om en stor fråga - vårt ursprung.

Lars Andersson

2015-04-22

Den är halvt ok, lite socialistiska vinklingar av författaren.

Maria Blomkvist

2013-09-07

Fruktansvärt dåligt språk och fruktansvärt seg och långdragen. Plus för sista delen som jag fann väldigt intressant!

Gunnar Odhner

2013-08-28

Berg utgår från synen på människan som en produkt av evolutionen. Det är fel. Vi är evolutionen, vilket komplicerar frågan om vår identitet. Berg kan gå runt i Kalahariöknen hur länge som helst utan att hitta några spår av "människan". De finns inte där eller någon annanstans. Ingen kommer någonsin att svara på frågan "vad är en människa".

Katarina Norén

2012-10-21

Otroligt intressant. "Eftertanken" gör att det blir en femma. De som tycker att boken blir tjatig bör iaf hoppa dit och läsa bokens avslutande kapitel!

Marcus Sohl

2012-04-11

Definitivt intressant bok som vänder uppochned på en del invanda föreställningar om vårt ursprung. Ibland lite svårt att separera de olika forskarnas röster från varandra och från författarens. Naturligtvis svårt för en lekman att bedöma trovärdigheten, men klart värt att läsa.

Linda E

2011-10-02

Boken är jätteintressant, ger ett glädjande perspektiv på oss människor. Vi är inte onda!

Margot Sehlstedt-P

2011-08-03

Bitvis en riktig höjdare och läsupplevelse. Men tyvärr alltför många omtag .. på gränsen till tjatigt emellanåt , för att få högsta betyg.

Lars Sederlin

2011-06-25

En mycket fin och givande bok.

Mats Ahlgren

2011-05-31

Mer än en trea får den inte, kanske för att jag visste det mesta redan. Lite besviken faktiskt.

Maria Eriksson

2011-04-30

Lasse Bergs bok ställer en del invanda föreställningar på ända. Läs om vår vagga i Afrika och om hur vi anpassade oss efter de förhållanden som hela tiden har ändrats. Boken var mycket intressantare än jag hade väntat mig.

Niklas Hall

2011-04-19

Lasse Berg kan konsten att berätta! Ämnet är fascinerande i sig, och med denna man vid rodret kan det bara bli succé! Rekommenderas varmt till alla som någon gång förundrats över människan och vårt ursprung.

Monika Häägg

2010-01-26

En underbar bok om människan. En bok som lever länge kvar i minnet, Nästan varje dag citerar jag den.

Karl Sandberg

2009-12-23

En riktigt trevlig må-bra bok, som ger hopp. Trevliga slutsatser utifrån ett evolutionärt perspektiv utan behovet av religion eller etik. Anser att det finns politiska konsekvenser här mot ett samhälle med tonvikt på jämställdhet och fördelning av rikedomar. Rekommenderar alla att läsa denna!

Jan Sandgren

2009-12-03

Stor läsupplevelse!
Vem kan motstå en bok om hur vi blev människor?

Pia W

2009-10-11

Han berätter den fascinerande historien på ett vackert och tillgängligt sätt. Den berör alla som funderar på vad vi som människor egentligen ahr för rötter.

sören sjögren

2009-08-19

Man kan bara älska denna om man fascineras över teorier om människan ursprung.

Helena Blomqvist

2009-06-11

Lika spännande som den mest spännande roman! Människans ursprung fortsätter att fascinera, förbrylla och väcka tankar om det samhälle vi lever i idag.