Gruvan

Nominerad till Spårhunden 2018!"Allt känns lyhört och naturligt, en riktigt bra bok för mellanåldern, med spännande historiska trådar och vändningar." Annika Lundeberg, BTJ"... om man inte riktigt hann hålla läskonditionen igång i somras så är det här inte bara ett härligt sommaräventyr utan också ett stycke hembygdshistoria att inspireras av inför ny termin."  Viveca Bladh, Sveriges Radio "Det är en fängslande bok med många bottnar, om svek och översitteri, vänskap och respekt, hopp och förtvivlan." Karin Anderberg, Norra Skåne "Boken är skickligt skriven och jag sträckläste den på bara någon timme, det fanns hela tiden ett driv som gjorde att jag inte kunde lägga ifrån mig den, och då är jag ändå inte ens i bokens målgrupp." Barnboksbloggen"Sara Lövestam har skrivit en riktig bladvändare som är både intressant, spännande och med stora känslor." Barn...

En bra bok och spännande. Men den kan vara lite svår för det är nu tid och då tid och ibland vet man inte när. men okej bok

Den är spännande. Det känns som om två dimensioner eller två världar möts. Ellen hittar en bok i ett skjul och där får man höra en spännande historia. Boken passar bra för högläsning. Det var inga bilder i boken och det var bra för då får man fantisera själv om hur allt ser ut.

Gullis lästips

2019-03-02

Gruvan är en spännande läsupplevelse där dåtid & nutid möts. Två barn från olika tider, olika villkor, visar sig ha mer gemensamt än vad man först kan tro – En längtan efter rättvisa och upprättelse.

Berättelsen är en historisk beskrivning hur det kunde vart att leva som barn i ett gruvsamhälle, men även skillnaden mellan de fattiga arbetarna och de rika i samhället.

Det här är en bok jag rekommenderar till de som vill ha ett spännande sommaräventyr med inslag av verklig historia och som vill ta del av hur livet kunde vara förr i tiden för mer en 100 år sedan.