Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap

Svedberg, Lars

| 1997

Ny upplaga har kommit! ISBN 9144074883 Gruppsykologi - Om grupper, organisationer och ledarskap Inom såväl offentliga som privata organisationer har vi i vår tid en stark (och ibland överoptimistisk) tro på "gruppen" och dess möjligheter. Projektgruppen, teamet eller arbetslaget tillmäts allt större betydelse. Här ska ett kvalificerat arbete utföras utifrån idén om den samlade kompetensens kraft och potential. För att detta ska vara möjligt räcker det inte med vackra ord och en god vilja. I denna bok ges en systematisk genomgång av olika teoribildningar inom gruppsykologi och ledarskapsteori. Författaren flätar samman kunskaper från psykologi, pedagogik, ledarskaps- och organisationsteori i en diskussion kring de möjligheter och dilemman som grupper, organisationer och deras ledare ställs inför. Den professionella och sociala kompetens som är nödvändig i moderna organisationer...

Artur Foxander

2012-12-09

Ett jättespännande ämne som faller helt platt i ett högtravande akademiker-torrt språk fullt med virriga sidospår. Det är fullt med generaliseringar som är så generella att de saknar förankring i verkligheten. TIll det får man väldigt specifika exampel som är så specifika att de fungerar som undantag. Genom hela boken fick jag en känsla av att läsa en pseudovetenskaplig bok fullt med körsbärsplockningsexempel. Som att kapitllet om vad en grupp med 3 människor är, var i stort sett bara en beskrivning av Oidipuskomplexet. VARFÖR?!

Ullis N

2010-05-02

Om du är minsta intresserad av gruppdynamik, så rekommenderar jag verkligen den boken. Har du ledarambitioner så finns det även att långt avsnitt om ledarskap. Den biten läste inte jag, men hade ändå står behållning.
En grupp är ju inte bara en arbetsgrupp utan gäller för alla typer av grupper, så även parförhållanden och familjeliv. Det finns mycket tänkvärt att fundera vidare på här.