Gruppen

McCarthy, Mary

| 2017

1963 ansågs den chockerande frispråkig och såldes i miljonupplagor. Idag räknas Mary McCarthys klassiker Gruppen, om åtta nyexaminerade studiekamrater som möter ett hårdare liv i 1930-talets New York, som en milstolpe i den moderna litteraturen. En skamlöst underhållande och bitsk kollektivroman om det moderna livets villkor, konstant relevant.?Att kalla Gruppen för urkällan i traditionen att skildra unga urbana kvinnors strävan inom områden som sex, relationer och karriär är ingen överdrift.? Kristofer Ahlström DN?Uppslukande, rolig, plågsam ? jag betraktar den som ett mästerverk.? Hilary Mantel

Isabell L eklund

2019-01-29

Hade höga förväntningar som tyvärr inte uppfylldes.

Alexandra Coard

2018-09-14

Intressant skildring av unga, välutbildad kvinnor i 30-talets new york. Men även kvinnors villkor i alla tider.

Frida Lönnberg

2018-01-24

Ramlade över denna pärla av en slump och gillade den mycket. Boken handlar om 8 vänner som lämnar college och gruppen för att gå in i vuxen livet på olika sätt. Genom att låta läsaren få följa varje person ungefär lika mycket blir det ett rikt karaktärsgalleri där helt olika drömmar, öden och personligheter utformas. Trots att den självklart måste läsas med medvetenhet om både tiden då den skall utspelas och tiden den är skriven så känns den ändå mycket aktuell fortfarande.

Emma Fägerlind

2017-09-30

Riktigt bra, även om vissa personer är mer intressanta att följa än andra. Kan förstå den "chockerande frispråkigheten", men känns mer normal nu i vår tid.