Grupp Krilon

Johnson, Eyvind

| 2017

Björn Öijer

2019-10-04

En grandios trilogi om rakryggat motstånd

Eyvind Johnsson kallade sin romantrilogi om fastighetsmäklare Johannes Krilon och hans samtalsgrupp för en författares värntjänst krigsåren 1941-1943. Denna grandiosa motståndslitteratur håller fortfarande att läsa. Den är rentav profetisk i sin skildring av ”fake news” 75 år före Trump.

Eyvind Johnson delade nobelpriset i litteratur med Harry Martinsson 1974. Han är den av våra klassiska arbetarförfattare som mest vågade experimentera med språk och uttryck och därför ibland betraktas som svårläst. Och visst är den expressiva realismen i Grupp Krilons första kapitel tålamodsprövande. Den tio sidor långa beskrivningen av Krilons utseende är ett litterärt grepp som författaren själv ångrade senare i livet.

Men mitt helhetsintryck av Grupp Krilon och uppföljarna Krilons resa samt Krilon själv är att trilogin har en unik aktualitet och närvaro.

Johnson var upprörd över samlingsregeringens undfallande politik mot Hitlers Tyskland. Samtidigt som broderfolken ockuperades av nazisterna rullade tågen med tyska permittenter genom Sverige. Under parollen EN SVENSK TIGER hotades frispråkiga tidningar av beslag. Yttrandefriheten var satt på undantag även i bokbranschen. Vilhelm Mobergs motståndsroman Rid i natt hade en historisk förklädnad. Johnson prövade omväxlande satirens, allegorins och symbolismens form.

Krilons grupp består av ett antal medelålders herrar. De har yrken som läkare, ingenjör, byggmästare, hantverkare och handelsresande. De förenas i en övertygelse att samtal är bättre konfliktlösare än våld. De diskuterar kultur, filosofi, demokrati – och håller frihetens och sanningens fana högt..

Gruppen splittras när en aggressiv konkurrent sprider elakt förtal om fastighetsmäklare Krilon. Det blir en provkarta på utnyttjandet av propaganda och alternativa fakta. En metafor för Goebbels samtida lögnmaskineri och ett varsel om vår egen tids ifrågasättande av fakta.

De tre böckerna är en fängslande skildring av1940-talets Stockholm och Sverige. Med psykologisk trovärdighet tecknas familjeliv och arbetsliv. Stunder av lysande humor varvas med relationsproblem och sorgstänkta tragedier som i en modern såpopera eller teveserie.

Johannes Krilon är godheten själv. En rättskaffens hedersknyffel med drag av Messias. Likväl en människa av kött och blod. Han bär på ett livslångt trauma, en olycklig kärleksaffär. Författaren betonar detta mörker i en annars ljus personlighet genom att inleda och avsluta trilogin med minnet av upplevelsen.

Andra världskriget skymtar i nyhetsbulletiner från olika fronter. Men när Krilon uppsöker motståndsmän i Norge och får höra om de torterades plågor i nazisternas våld, då blir realismen i berättelsen nästan outhärdlig. Eyvind Johnsons prosa ryggar inte för verklighetens råheter, inte heller för utrotningen av judar. Sanningen är hans främsta värn mot tidens ondska och medlöperi.

Gör dig själv en tjänst! Låna böckerna på bibblan. Låt dig förundras, tjusas, imponeras och förfäras.