Grottmannen

Horst, Jørn Lier

| 2015

William Wisting är en erfaren utredare vid polisen - rättskaffens, sympatisk och samvetsgrann. I Grottmannen kommer döden honom obehagligt nära när det i grannhuset hittas en man som varit död i fyra månader. Liket sitter uttorkat i tv-fåtöljen framför en flimrande skärm, läpparna är tillbakadragna och blottar de svartgula tänderna. Mannen liknar mest en mumie. Det finns inga tecken på våld, man misstänker inget brott. Wistings dotter Line, som är kriminalreporter, blir illa berörd. Hur kan en människa som lever mitt i samhället vara så ensam att ingen saknar honom under så lång tid? Hon beslutar sig för att skriva en featureartikel om mannen och börjar intervjua grannar och gamla skolkamrater. Nästan samtidigt hittas ännu ett lik, en man som också varit död i flera månader och som nästan är omöjlig att identifiera. I hans ficka ligger en lapp med fingeravtryck - fingeravtryck som tillhör...

2021-12-02

Det lunkar på i samma stil. Småtrevligt och välskrivet med ganska sköna karaktärer.

Eva Möller

2019-06-15

Jörn Horst har gjort det igen. En mycket spännande historia med kommisarie Wisting och hans dotter Line journalist på Norges största tidning VG. Wisting får ett lik på halsen. Line återvänder till hembyn Stavern för att skriva ett reportage om en ensam man som dött i sitt hem framför Tvn. Där hade han suttit i fyra månader innan han blev hittad. En oväntad historia där far och dotters historier knyts samman. Spännande och man anar inte slutet förrän de sista sidorna. Betyg 5

Jan Banan

2019-04-25

Stark 3:a.
Boken är riktigt bra skriven och det är alltid lika fascinerande att se hur Wistings och Lines olika projekt faller samman ju längre in i handlingen man kommer. Mycket bra bokserie!!

Karin Johansson

2018-05-01

Spännande!

Henrik Johansson

2017-06-18

Bra deckare. Tycker att Lier Horst lyckas hålla liv i serien med både varierande teman och socialt spel

Marina Pedersen

2016-10-10

:-)

Katarina Nord

2016-08-21

Spännande med bra karaktärer i boken! Men ändå har jag svårt att ta till mig berättelsen. Jag rör ihop " gubbarna" och har svårt att komma ihåg vem som är vem. Men jag läser gärna fler böcker av författaren och hoppas att nästa griper tag i mig bättre!

Jag ger den en stark trea. Med en annan uppläsare skulle jag nog ha gett ett högre betyg, men en bra och spännande bok var det och jag kommer definitivt läsa mer av denna författare.

2015-07-03

En riktigt bra, "klassisk" deckare. Flera trådar vävs samman och pappa polisen får än en gång oroa sig för sin dotter journalisten.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Detta är första boken jag läser av författaren, men absolut inte den sista. Det här var ett spännande kriminaldrama, med två historier, där kriminalkommissarie William Wisting försöker ta reda på identiteten på en död man. På en lapp i hans ficka hittas fingeravtryck som visar sig tillhöra en amerikansk seriemördare, efterlyst av FBI.

Wistings granne hittas död, sittande i sin fåtölj framför en flimrande tv-skärm. Mannen har suttit där i fyra månader och liknar en mumie. Inga misstankar om brott. Wistings dotter Line, som är kriminalreporter tar illa vid sig av bilderna av den döde grannen och bestämmer sig för att skriva ett reportage om mannen. Hon förstår inte hur någon kan sitta död i fyra månader utan att vara saknad.

Det här är en mycket skickligt uppbyggd deckare, med ledtrådar och oförutsägbara händelser. En riktig sträckläsningsbok med bra språk och härliga personporträtt.

Titeln fick mig att tro att boken handlar om en man i en grotta, men det betyder något helt annat, vad tänker jag inte avslöja, för då förstör jag spänningen för dig! Läs den!

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Tarja Ahlgrén

2015-05-26

Rakt, okonstlat och bara så bra!

Karin Löfstrand

2015-04-30

150427: Lite bättre än "Jakthundarna" tyckte jag nog. En stark trea blir betyget för en historia som lyckas bra med att väva in det stora i det lilla på ett tjusigt sätt.

2015-03-18

Betyg: 4,5 av 5.

?Grottmannen? är den nionde fristående boken i serien om polisen William Wisting. Men det är bara den andra boken som finns översatt till svenska. Bok nummer åtta, ?Jakthundarna? finns också översatt, och den läste och recenserade jag förra året. Jag tyckte mycket om den boken, och den här nyaste boken var till och med ännu bättre.

Norska deckare tycker jag väldigt ofta håller hög standard. Och den här boken är absolut inget undantag. Författaren jämförs ju till och med med Jo Nesbø, och det borgar ju absolut för bra kvalitet.

?Grottmannen? är mycket välskriven, och har ett skönt läsflyt. Bra karaktärer, och boken är absolut inte förutsägbar.

Jag hoppas verkligen att fler böcker kommer att bli översatta, av Jørn Lier Horst böcker, för jag vill mycket gärna läsa fler böcker om William Wisting och hans dotter Line.