Grottbjörnens folk

Auel, Jean M.

| 1981

Grottbjörnens folk, en neanderthalklan, har levt på samma sätt i generation efter generation: bott i grottor, samlat växter, tillbett sina skyddsandar, jagat bisonoxar och andra djur. En dag beslutar sig klanen för att adoptera Ayla, en cromagnonflicka som skilts från sitt folk efter en jordbävning. Ayla växer upp hos klanen. Hon får lära sig dess levnadssätt av medicinkvinnan Iza, och snart känner hon sig som en av klanens medlemmar. Men hennes annorlunda sätt att tänka, hennes förmåga att handla snabbt i kritiska situationer, gör att hon skiljer sig från dem och råkar i konflikter. Hon kommer att upplevas som ett hot mot klanens traditionsbundna levnadssätt, mot hela dess existens. Serien består av böckerna: Grottbjörnens folk - Hästarnas dal - Mammutjägarna - Stäppvandringen- Nionde grottan

Maja Nilsson

2020-05-02

Bra

Mattias Sjögren

2019-09-27

Bra bok, ibland lite för långa kapitel om olika örter men en medryckande handling om en svunnen tid!

Emma Jonsson

2018-12-19

Så bra bok! Hemsk, orättvis och rå men samtidigt vacker och spännande.

Angelika N.

2017-06-27

Bra!

Tove Axelsson

2016-07-18

För långa kapitel och det hände för lite för att fortsätta läsa. Inte så bra bok.

2015-07-28

Nej!

Ingela Nyström

2013-11-09

Älskade modiga kloka Ayla!

Nu så har jag lyssnat klart på denna bok och jag tycker att den är helt okej men inte mer så de återstående delarna i serien läser jag nog inte. =)

Läste boken när den först utgavs och tyckte den var mycket spännande, främst vad gäller det primitiva levnadssättet och de ingående beskrivningarna av språk, verktyg, seder osv. Läste även de tre efterföljande böckerna, men med mindre och mindre intresse och de två sista bläddrade jag mer eller mindre igenom. Det är alldels för mycket detaljer om ingenting! Det hade räckt med Grottbjörnens folk, och möjligen Hästarnas dal, för sexskildringarnas skull..

Felicia Dahlqvist

2012-08-20

Intressant bok som dock krävde tid och god vilja från min sida. Blir lite väl detaljerad stundtals och kan kännas lite som en historiebok, men ändå i huvud sak mycket bra berättad och det märks att författaren har gjort mycket research. Tänkte ge den ett ganska lågt betyg men nu får den en fyra, och jag är lite sugen på att fortsätta att läsa de andra delarna!

Lina Johansson

2012-07-18

Inte min typ av bok, läste inte klart den, kanske får den en ny chans någon gång i framtiden.

Lotta Berling

2012-06-17

Läst som tonåring, fanns i mina föräldrars bokhylla. Minns inte vad jag tyckte eller om jag läste fler delar i serien.

Mycket spännande samtidigt som man lär sig otroligt mycket. Hemskt slut!

Mattias Lönnebo

2011-12-09

Nej... För Guds skull, nej...

Anna Hellberg

2011-11-03

För mycket beskrivande av naturen

Miriam T

2011-11-03

Nä tyvärr läste jag inte klart den här boken, jag är inget fan av sidolånga miljöbeskrivningar men det är tråkigt, för jag gillar grundhistorien.

Läs min minirecension på min blogg:

Josefine Ejebjörk

2011-10-16

den första i serien och jag har läst de flesta, tycker riktigt bra om dem. Många av mina vänner kommenterar tantsnusket som störande för boken och drar ner på helheten och även om jag tycker att det kanske blir lite för mycket så tycker jag inte att det drar ner på nöjet att läsa boken. Intressant tidsepok att skriva om.

Kamali 

2011-10-11

En kommentar får räcka för de fyra jag läst i serien. Låååååånga miljöskildringar, snuskigt tantsnusk och i det stora hela rätt ointressant.

Madeleine

2011-08-07

Seg och lite smått tråkig första tredjedelen, men kommer igång lite mer efter det. Mycket beskrivningar som känns ganska överflödiga. Mot slutet fastnade jag dock ordentligt för hur det skulle gå för Ayla, fortsätter nog direkt med bok 2.

Iris Eriksson

2011-06-24

Jag älskar den här boken... Lite väl mycket beskrivningar kanske, men när man lärt sig att hoppa det så gör det inget. jag hatar Broud och jag älskar Iza och creb.. Väldigt bra bok!

Sofie Petersson

2011-05-27

Jag läste den för flera år sedan, men blev sugen på att läsa om den med tanke på att Jean M. Auel har släppt den senaste romanen i serien. Vilken besvikelse, den var rätt platt, händelselös och tråkig. Tycker dock om att den utspelar sig under en fascinerande epok. Erkänner i alla fall att jag förmodligen kommer att läsa tvåan också...och kanske trean...hm...

Karin Lundberg

2011-04-12

Tegelsten, phew... Men jag gillar't! Stackars Ayla... Tur att hon träffar Jondalar så småningom.

2011-03-24

Länge sen jag läste, men en väldigt intagande bok!

Sandra Katby

2011-03-21

Boken var underhållande och så mycket bättre än den får cred. för. Handlingen och natur skildringarna var underbara.

Sofia Buhr

2010-11-24

Vad förvånad jag blev över att så många hade dåliga saker att säga om den här boken.
Jag tycker att det är en välskriven, intressant och spännande bok. Det är precis lagom mycket fakta i den och jag älskar alla beskrivningar av djur och natur och det märks ju att Auel har lagt ner massor av tid på efterforskningar.

Lotta Svensson

2010-10-15

Kommer väl ihåg när jag läste dessa böckerna av Jean M Auel. Jag gjorde knappt något annat än hängde i böckerna dom var ju såå bra och man ville ju bara läsa vidare för att se hur det gick Ayla. Men tyvärr har jag inte läst den sista boken "Den nionde grottan" Känner att jag vill läsa om böckerna så man kommer i stämmning igen, för det var ju ett tag sen man läste dom när den boken kom ut. Men dessa böcker plöjer man ju inte i en handvändning.

Charlotta CG

2010-10-13

I yngre tonåren är det en spännande bok men mest av tantsnuskskäl och redan då inser man ju att det är en väldigt ytlig och inte vidare trovärdig bok även om det är en sidvändare för att den är skriven så att man hela tiden vill se vad som händer.

En eloge till författarinnan för all den forskning hon har gjort för att skriva denna serie böcker.

Jenny Li

2010-08-27

Den här boken var rätt okej - till skillnad från efterföljande del som man eh... läste av helt andra skäl, vill jag minnas! :-D

Liza Bolin

2010-08-13

Tantsnusk, historiskt ohållbart och fruktansvärt dålig. Minus-stjärna!

camilla missnebäck

2010-03-27

läste denna bokserie många gånger när jag växte upp och man kan nog lungt säga att det är en lång harlekin bok med mer djup och bättre handling

Kristina S

2010-02-05

Som ett bokätande barn försökte jag läsa den här som sexåring. Man kan väl säga att en hel del av handlingen låg aningen över min begreppshorisont...

Anette B

Nu är det evigheter sen jag läste den men jag minns att jag tyckte den var bra

Anette B

Nu är det evigheter sen jag läste den men jag minns att jag tyckte den var bra

Christel Berglund

2010-01-23

Den bästa boken jag har läst på många år, ser fram emot att få läsa även dom andra 5 som hon har planerat. Christel.

2010-01-07

Det här var verkligen slukarböcker, hela serien. Läste några kapitel senare i livet, därav det låga betyget. DÅ hade jag nog givit boken en femma, minst :)

Helén Torstensson

2009-11-21

Storyn är riktigt bra och underhållande. Men all fakta som skrivs är bara otroligt segt! Sänker tyvärr betyget.

Emma Fägerlind

2009-09-15

Har läst halva säkert fem gånger - alla andra älskade den ju. Jag kunde bara inte, det var för dåligt.

Kajsa Yngve

2009-09-06

Beundransvärd faktainsamling, som Auel kanske borde tagit lite mera hänsyn till. Vissa händelser är ju förstås fullkomligt osannolika men ändå underhållande. En fördel med den första boken är att den saknar det tantsnusk som dyker upp senare.

Karin Huss

2009-09-02

ja ja jag har läst dessa böcker, men det var sååå länge sedan. DÅ tyckte jag de var JÄTTEbra men jag får väl skylla på ungdomligt oförstånd

Ewa Åhs

2009-07-16

Guuuuuuuuuuuuuuud så segt!!!

Maria Klamas

2009-06-11

Fick allt läsa ett antal sidor innan jag kom in i den, men sedan när man fått koll på grejorna, då fastnade karaktärerna och deras liv i ådrorna på mig...