Grottbjrnens folk

Auel, Jean M.

| 1981

Grottbjrnens folk, en neanderthalklan, har levt p samma stt i generation efter generation: bott i grottor, samlat vxter, tillbett sina skyddsandar, jagat bisonoxar och andra djur. En dag beslutar sig klanen fr att adoptera Ayla, en cromagnonflicka som skilts frn sitt folk efter en jordbvning. Ayla vxer upp hos klanen. Hon fr lra sig dess levnadsstt av medicinkvinnan Iza, och snart knner hon sig som en av klanens medlemmar. Men hennes annorlunda stt att tnka, hennes frmga att handla snabbt i kritiska situationer, gr att hon skiljer sig frn dem och rkar i konflikter. Hon kommer att upplevas som ett hot mot klanens traditionsbundna levnadsstt, mot hela dess existens. Serien bestr av bckerna: Grottbjrnens folk - Hstarnas dal - Mammutjgarna - Stppvandringen- Nionde grottan

Angelika N.

2017-06-27

Bra!

Tove Axelsson

2016-07-18

Fr lnga kapitel och det hnde fr lite fr att fortstta lsa. Inte s bra bok.

2015-07-28

Nej!

Ingela Nystrm

2013-11-09

lskade modiga kloka Ayla!

2013-03-28

Nu s har jag lyssnat klart p denna bok och jag tycker att den r helt okej men inte mer s de terstende delarna i serien lser jag nog inte. =)

Lste boken nr den frst utgavs och tyckte den var mycket spnnande, frmst vad gller det primitiva levnadssttet och de ingende beskrivningarna av sprk, verktyg, seder osv. Lste ven de tre efterfljande bckerna, men med mindre och mindre intresse och de tv sista blddrade jag mer eller mindre igenom. Det r alldels fr mycket detaljer om ingenting! Det hade rckt med Grottbjrnens folk, och mjligen Hstarnas dal, fr sexskildringarnas skull..

Felicia Dahlqvist

2012-08-20

Intressant bok som dock krvde tid och god vilja frn min sida. Blir lite vl detaljerad stundtals och kan knnas lite som en historiebok, men nd i huvud sak mycket bra berttad och det mrks att frfattaren har gjort mycket research. Tnkte ge den ett ganska lgt betyg men nu fr den en fyra, och jag r lite sugen p att fortstta att lsa de andra delarna!

Lina Johansson

2012-07-18

Inte min typ av bok, lste inte klart den, kanske fr den en ny chans ngon gng i framtiden.

Lotta Berling

2012-06-17

Lst som tonring, fanns i mina frldrars bokhylla. Minns inte vad jag tyckte eller om jag lste fler delar i serien.

Mycket spnnande samtidigt som man lr sig otroligt mycket. Hemskt slut!

Mattias Lnnebo

2011-12-09

Nej... Fr Guds skull, nej...

Anna Hellberg

2011-11-03

Fr mycket beskrivande av naturen

Miriam T

2011-11-03

N tyvrr lste jag inte klart den hr boken, jag r inget fan av sidolnga miljbeskrivningar men det r trkigt, fr jag gillar grundhistorien.

Ls min minirecension p min blogg:

Josefine Ejebjrk

2011-10-16

den frsta i serien och jag har lst de flesta, tycker riktigt bra om dem. Mnga av mina vnner kommenterar tantsnusket som strande fr boken och drar ner p helheten och ven om jag tycker att det kanske blir lite fr mycket s tycker jag inte att det drar ner p njet att lsa boken. Intressant tidsepok att skriva om.

Kamali 

2011-10-11

En kommentar fr rcka fr de fyra jag lst i serien. Lnga miljskildringar, snuskigt tantsnusk och i det stora hela rtt ointressant.

Madeleine Evaldsson

2011-08-07

Seg och lite smtt trkig frsta tredjedelen, men kommer igng lite mer efter det. Mycket beskrivningar som knns ganska verfldiga. Mot slutet fastnade jag dock ordentligt fr hur det skulle g fr Ayla, fortstter nog direkt med bok 2.

Iris Eriksson

2011-06-24

Jag lskar den hr boken... Lite vl mycket beskrivningar kanske, men nr man lrt sig att hoppa det s gr det inget. jag hatar Broud och jag lskar Iza och creb.. Vldigt bra bok!

Henrik Fogelberg

2011-06-20

Den frsta boken i serien tyckte jag om nr jag lste den fr ett kvarts sekel sedan. Sen sprade det ur fullstndigt!

Sofie Petersson

2011-05-27

Jag lste den fr flera r sedan, men blev sugen p att lsa om den med tanke p att Jean M. Auel har slppt den senaste romanen i serien. Vilken besvikelse, den var rtt platt, hndelsels och trkig. Tycker dock om att den utspelar sig under en fascinerande epok. Erknner i alla fall att jag frmodligen kommer att lsa tvan ocks...och kanske trean...hm...

Karin Lundberg

2011-04-12

Tegelsten, phew... Men jag gillar't! Stackars Ayla... Tur att hon trffar Jondalar s smningom.

2011-03-24

Lnge sen jag lste, men en vldigt intagande bok!

Sandra Katby

2011-03-21

Boken var underhllande och s mycket bttre n den fr cred. fr. Handlingen och natur skildringarna var underbara.

Sofia Buhr

2010-11-24

Vad frvnad jag blev ver att s mnga hade dliga saker att sga om den hr boken.
Jag tycker att det r en vlskriven, intressant och spnnande bok. Det r precis lagom mycket fakta i den och jag lskar alla beskrivningar av djur och natur och det mrks ju att Auel har lagt ner massor av tid p efterforskningar.

Lotta Svensson

2010-10-15

Kommer vl ihg nr jag lste dessa bckerna av Jean M Auel. Jag gjorde knappt ngot annat n hngde i bckerna dom var ju s bra och man ville ju bara lsa vidare fr att se hur det gick Ayla. Men tyvrr har jag inte lst den sista boken "Den nionde grottan" Knner att jag vill lsa om bckerna s man kommer i stmmning igen, fr det var ju ett tag sen man lste dom nr den boken kom ut. Men dessa bcker pljer man ju inte i en handvndning.

Charlotta CG

2010-10-13

I yngre tonren r det en spnnande bok men mest av tantsnuskskl och redan d inser man ju att det r en vldigt ytlig och inte vidare trovrdig bok ven om det r en sidvndare fr att den r skriven s att man hela tiden vill se vad som hnder.

En eloge till frfattarinnan fr all den forskning hon har gjort fr att skriva denna serie bcker.

Jenny Li

2010-08-27

Den hr boken var rtt okej - till skillnad frn efterfljande del som man eh... lste av helt andra skl, vill jag minnas! :-D

KR

2010-08-15

Jag trodde att det hr skulle vara en serie med anknytning till jordens frhistoria, men i stllet fick jag knullfantasy utan hjrna eller smak. Boken degenererar till rabiat kvinnokamp illa kvickt. Auel formligen slungar ett maktfullkomligt patriarkat (vars manlighet har blivit hotat och nu mste hvda sig) ver den stackars hjltinnan, som naturligtvis r intellektuellt och moraliskt verlgsen (drfr att hon r kvinna, inte drfr att hon r Cro-Magnon). Precis som i verkligheten, va? Auel, kan du inte skriva en frhistorisk roman utan att blanda in moralformuleringar som ligger tiotusentals r fel i tiden? De kvasi-animistiska logiska resonemangen och dialogerna r mycket simpla, fr att inte sga direkt infantila. Man kan naturligtvis inte frvnta sig att grottgubbar ska stlla sig och deklamera Kant-maximer (kngor t patriarkatet gr dremot bra), men de kan vl prata om ngot annat n sina jvla totem hela tiden? Jag kan frlta feminismen, tantsnusket, och till och med de historiska vertrampen, men jag kan inte frlta boken fr att vara s outsgligt lngsam. Totemtjatet blir vanvettigt frustrerande. En fullstndigt vidrig bok, s naturligtvis ska jag lsa fortsttningen ocks.

Liza Bolin

2010-08-13

Tantsnusk, historiskt ohllbart och fruktansvrt dlig. Minus-stjrna!

camilla missnebck

2010-03-27

lste denna bokserie mnga gnger nr jag vxte upp och man kan nog lungt sga att det r en lng harlekin bok med mer djup och bttre handling

Kristina S

2010-02-05

Som ett boktande barn frskte jag lsa den hr som sexring. Man kan vl sga att en hel del av handlingen lg aningen ver min begreppshorisont...

Anette B

Nu r det evigheter sen jag lste den men jag minns att jag tyckte den var bra

Anette B

Nu r det evigheter sen jag lste den men jag minns att jag tyckte den var bra

Christel Berglund

2010-01-23

Den bsta boken jag har lst p mnga r, ser fram emot att f lsa ven dom andra 5 som hon har planerat. Christel.

2010-01-07

Det hr var verkligen slukarbcker, hela serien. Lste ngra kapitel senare i livet, drav det lga betyget. D hade jag nog givit boken en femma, minst :)

Heln Torstensson

2009-11-21

Storyn r riktigt bra och underhllande. Men all fakta som skrivs r bara otroligt segt! Snker tyvrr betyget.

Emma Fgerlind

2009-09-15

Har lst halva skert fem gnger - alla andra lskade den ju. Jag kunde bara inte, det var fr dligt.

Kajsa Yngve

2009-09-06

Beundransvrd faktainsamling, som Auel kanske borde tagit lite mera hnsyn till. Vissa hndelser r ju frsts fullkomligt osannolika men nd underhllande. En frdel med den frsta boken r att den saknar det tantsnusk som dyker upp senare.

Karin Huss

2009-09-02

ja ja jag har lst dessa bcker, men det var s lnge sedan. D tyckte jag de var JTTEbra men jag fr vl skylla p ungdomligt ofrstnd

Ewa hs

2009-07-16

Guuuuuuuuuuuuuuud s segt!!!

2009-06-11

Fick allt lsa ett antal sidor innan jag kom in i den, men sedan nr man ftt koll p grejorna, d fastnade karaktrerna och deras liv i drorna p mig...