Grosshandlarens dotter

Pedersen, Bente

TROMSÖ, 1918Sexton årgamla Aurora älskar fart och spänning, och allra bäst tycker hon om att varatillsammans med kusinen Fredrik och hans kamrater. Under ett av dessa äventyrträffar hon varvsarbetaren Edvard, och hon får uppleva hittills outforskadekänslor.            Samtidigtkommer spanska sjukan till Tromsö, och inte ens stadens mest välbärgade gårfria. När Auroras mor blir sjuk, avslöjas familjehemligheter som totaltförändrar Auroras tillvaro

Tromsö 1918 - Aurora är sexton är gammal, och älskar fart och spänning, hon gillar att vara med sin kusin Fredrik och hans kamrater där det alltid händer något spännande. Under ett av hennes äventyr ute möter hon Edvard och känslor uppstår dem emellan. Vid denna tid kommer spanska sjukan till Tromsö och den når även in de mest välbärgade hemmen. Auroras mamma blir sjuk och då avslöjas familjehemligheter som totalt förändrar Auroras tillvaro…

För många är Bente Pedersen känd för sina norska historiska romanserier och så även för mig men det här är faktiskt det första jag läser från henne. Detta är den första delen av 20 och det gav verkligen mersmak. Jag är ju som de flesta säkert vet väldigt svag för historiska romaner med starka kvinnoporträtt och Aurora är en vacker ung kvinna som söker spänning i livet och vill stå på sina egna ben. Boken är lättläst med flera starka karaktärer och bra miljöbeskrivningar, det är lätt att ta sig tillbaka i tid och plats och känna med karaktärerna, jag dras med i storyn och längtar efter nästa bok i serien.

2018-10-08

Herre min skapare vilken infernaliskt banal och larvig bok. Jag har läst några liknande böcker som har varit ganska bra, men den här var bara löjlig och dåligt skriven. Ingenting som jag kan rekommendera!
Slutbetyg, en 1:a!