Gropen

Adbåge, Emma

Gropen ligger bakom gymnastiksalen. Någon tog bort en massa grus där förr i tiden, nu växer det sly och stubbar och man kan vara där och leka. Hur länge som helst, hur roliga lekar som helst. Alla älskar Gropen - utom de vuxna. De hatar Gropen!Emma Adbåges Gropen är en fantastisk bilderbok om fantasins och lekens kraft. Om fega vuxna och om att aldrig ge sig! För hur skulle det bli om de vuxna bestämde allt?Emma Adbåge är en av våra mest älskade barnboksskapare. Hon har varit Augustnominerad två gånger och mottagit ett flertal priser för sina böcker.

Simon Hofling

2020-12-01

En fantastisk barnbok om längtan efter friheten och det autentiska.

2020-10-05

Fantastiskt bra! Allt man vill är ju att leka, tillsammans.

Vi tyckte om boken. Man känner igen sig både som barn och vuxen. De har satt upp ett staket på vår skolgård där vi brukade åka kana och det kändes precis som gropen.

Dagens boktips! Gropen av Emma AdBåge som är utgiven av rabén&sjögren 2018, boken vann Augustpristet 2018. På skolgården finns en stor grop som barnen kallar för Gropen. Där finns rötter, lera, stenar, stubbar och pinnar. I Gropen kan man leka precis vad som helst. De vuxna vill inte att barnen ska leka i gropen. Man kan dö eller åtminstone ramla och slå sig. Gropen är en helt fantastisk bok tycker jag. Texten är så igenkännande ur ett barns och en vuxens perspektiv. Det är lätt att känna igen sig i hur barnen tänker och varför Gropen är så rolig att leka i. Lite, lite känner jag igen mig i de vuxnas stoppande (och jag vet att de vuxna i boken finns). Illustrationerna är ljusa, detaljrika och underbart charmiga. Jag önskar att fler förskolegårdar och skolgårdar hade en grop, eller en kulle med träd och buskar som inspirerar till kreativ lek. Gropen riktar sig till ålderskategorin 3-6 år och det tycker jag stämmer bra, men jag vill också rekommendera den till förskoleklass samt år 1.

Fantastisk, rolig och charmig!

Denna bok utspelar sig under rasterna i en skola där barnen leker fantasilekar i en igenvuxen grusgrop på skolans baksida. Barnen leker fantastiska lekar i gropen som barnen älskar men alla vuxna HATAR gropen. Dom muttrar och tror att någon ska skada sig, speciellt när en ny lek kommer till i gropen. Efter tolv dagar har fortfarande ingen skadat sig, inte i gropen iallafall. Utan det sker i dom iordningställda miljöerna som kuddis och entrén (det känner man igen...) Illustrationen där barnet ramlat på trappen och blöder har så otroligt mycket känsla i sig.😍 min favorit i boken konstigt nog.

Denna bok är ett fantastiskt inlägg i en tid som ofta kännetecknas av
säkerhetstänk i absurdum och där gårdar framförallt ska vara billiga att underhålla för kommunens fastighetsbolag, i en tid när få antal pedagoger ska kunna överblicka en stor gård med massor av barn. Vi får aldrig glömma bort fantasileken och hur otroligt värdefull den är!
För precis som vi läser i boken så leker barn ofta fantastiskt i fria miljöer som ej består av likadana EU-godkända lekställningar. Jag älskar hur barnen i boken inte ger sig och hittar nya vägar även när dom vuxna saboterar deras lek. Jag älskar bokens hyllning till barns lek, jag älskar hur boken visar på den förvandling av enkla miljöer som sker via barns fantasilekar. I en miljö som inte har ett fast syfte att här spelar vi fotboll eller gungar. Som vuxen när man läser boken får man återigen en påminnelse av betydelsen av att ibland ta ett djupt andetag för att sedan tänka att barnen förmodligen klarar det, att det är okej med skrubbsår och sluta vara så hispig. För barns lek är fantastiskt och ska värnas, barns lek är värd skrubbsår. Ibland kan också leken behöva vara lite farlig med. Men barnen fixar det! Ha tilltro!

Men detta är mina tankar - vad tänker då barnen? Är detta mest en bok som lekälskande pedagoger gillar? Tycker barnen den är tråkig? Det var tankar jag funderade över och jag har därför läst igenom denna bok extra många gånger med barnen. Men t.ex I gillar den skarpt, hon skrattar och vill läsa den igen. När vi pratar om boken så lyfter hon särskilt upp hur barnen efteråt hittar ”Högen” som får ersätta gropen. Den delen av historian tycker hon är så rolig. Att trots att dom vuxna fyller igen gropen så hittar barnen en ny ”grop”. Kanske hon uppskattar boken på liknande sätt som jag?
Men vi ser och tolkar boken i övrigt på olika sätt, vilket är roligt. Gropen känns som en bok man kan läsa 50 gånger i förskolan - och sen ha 50 olika samtal med barnen efteråt. När pengarna till förskolebibliotek kommer som regeringen beslutat om så hoppas jag att ”Gropen” står på listan över böcker som förskolecheferna kan klicka hem. Isåfall - gör det! För ur boken kan så bra diskussioner och tankar komma om barns lek, demokrati, delaktighet osv Alltså en riktigt bra bok att ha hemma på förskolan i samband med de nya skrivningarna om litteratur i den reviderade läroplanen.
Till boken ska det även finnas en lärarhandledning, den har jag ej läst men om man planerar att använda den i verksamheten så är det ett hett tips!

Gropen är ett värdefullt inlägg i samhällsdebatten kring barns lek och delaktighet - såväl som boken fyller en viktig plats i svensk barnboksutgivning. Vi gillart!
Så nu är jag klar med min hyllningsrecension, som faktiskt är helt ärlig och kommer från hjärtat.

@barnbokstips

2018-09-12

Vilken underbar bok om kreativa, fantasifulla barn som leker, rör sig och har roligt, men som råkar ha en drös tråkiga vuxna på skolan som bara ser farorna och försöker sätta stopp för deras lekar. Tur att barn inte alltid stoppas så lätt! Rolig, charmig och en pik till tråkiga vuxna! Älskar illustrationerna! Den här kommer vi läsa flera gånger!