Gropen

Adbge, Emma

Vinnare av Augustpriset 2018! Dom vuxna hatar Gropen. Dom tycker inte att vi ska vara dr och leka fr man kan d. - tminstone ramla och sl sej! sger Eva. - En gng ramlade jag och slog mej, sger jag. Men det var inte i Gropen fr det var i kuddis nr Hannes skulle hoppa frn ribbstolen och kom p mej istllet fr p tjockmattan. Eva svarar inte. Hon bara gr liten mun och tittar bort. - Gropen r nd dlig, mumlar hon. Gropen ligger bakom gymnastiksalen. Ngon tog bort en massa grus dr frr i tiden, nu vxer det sly och stubbar och man kan vara dr och leka. Hur lnge som helst, hur roliga lekar som helst. Alla lskar Gropen - utom de vuxna. De hatar Gropen! Emma Adbges Gropen r en fantastisk bilderbok om fantasins och lekens kraft. Om fega vuxna och om att aldrig ge sig! Fr hur skulle det bli om de vuxna bestmde allt?

Simon Hofling

2020-12-01

En fantastisk barnbok om lngtan efter friheten och det autentiska.

2020-10-05

Fantastiskt bra! Allt man vill r ju att leka, tillsammans.

Vi tyckte om boken. Man knner igen sig bde som barn och vuxen. De har satt upp ett staket p vr skolgrd dr vi brukade ka kana och det kndes precis som gropen.

Dagens boktips! Gropen av Emma AdBge som r utgiven av rabn&sjgren 2018, boken vann Augustpristet 2018. P skolgrden finns en stor grop som barnen kallar fr Gropen. Dr finns rtter, lera, stenar, stubbar och pinnar. I Gropen kan man leka precis vad som helst. De vuxna vill inte att barnen ska leka i gropen. Man kan d eller tminstone ramla och sl sig. Gropen r en helt fantastisk bok tycker jag. Texten r s igenknnande ur ett barns och en vuxens perspektiv. Det r ltt att knna igen sig i hur barnen tnker och varfr Gropen r s rolig att leka i. Lite, lite knner jag igen mig i de vuxnas stoppande (och jag vet att de vuxna i boken finns). Illustrationerna r ljusa, detaljrika och underbart charmiga. Jag nskar att fler frskolegrdar och skolgrdar hade en grop, eller en kulle med trd och buskar som inspirerar till kreativ lek. Gropen riktar sig till lderskategorin 3-6 r och det tycker jag stmmer bra, men jag vill ocks rekommendera den till frskoleklass samt r 1.

Fantastisk, rolig och charmig!

Denna bok utspelar sig under rasterna i en skola dr barnen leker fantasilekar i en igenvuxen grusgrop p skolans baksida. Barnen leker fantastiska lekar i gropen som barnen lskar men alla vuxna HATAR gropen. Dom muttrar och tror att ngon ska skada sig, speciellt nr en ny lek kommer till i gropen. Efter tolv dagar har fortfarande ingen skadat sig, inte i gropen iallafall. Utan det sker i dom iordningstllda miljerna som kuddis och entrn (det knner man igen...) Illustrationen dr barnet ramlat p trappen och blder har s otroligt mycket knsla i sig.😍 min favorit i boken konstigt nog.

Denna bok r ett fantastiskt inlgg i en tid som ofta knnetecknas av
skerhetstnk i absurdum och dr grdar framfrallt ska vara billiga att underhlla fr kommunens fastighetsbolag, i en tid nr f antal pedagoger ska kunna verblicka en stor grd med massor av barn. Vi fr aldrig glmma bort fantasileken och hur otroligt vrdefull den r!
Fr precis som vi lser i boken s leker barn ofta fantastiskt i fria miljer som ej bestr av likadana EU-godknda lekstllningar. Jag lskar hur barnen i boken inte ger sig och hittar nya vgar ven nr dom vuxna saboterar deras lek. Jag lskar bokens hyllning till barns lek, jag lskar hur boken visar p den frvandling av enkla miljer som sker via barns fantasilekar. I en milj som inte har ett fast syfte att hr spelar vi fotboll eller gungar. Som vuxen nr man lser boken fr man terigen en pminnelse av betydelsen av att ibland ta ett djupt andetag fr att sedan tnka att barnen frmodligen klarar det, att det r okej med skrubbsr och sluta vara s hispig. Fr barns lek r fantastiskt och ska vrnas, barns lek r vrd skrubbsr. Ibland kan ocks leken behva vara lite farlig med. Men barnen fixar det! Ha tilltro!

Men detta r mina tankar - vad tnker d barnen? r detta mest en bok som leklskande pedagoger gillar? Tycker barnen den r trkig? Det var tankar jag funderade ver och jag har drfr lst igenom denna bok extra mnga gnger med barnen. Men t.ex I gillar den skarpt, hon skrattar och vill lsa den igen. Nr vi pratar om boken s lyfter hon srskilt upp hur barnen eftert hittar Hgen som fr erstta gropen. Den delen av historian tycker hon r s rolig. Att trots att dom vuxna fyller igen gropen s hittar barnen en ny grop. Kanske hon uppskattar boken p liknande stt som jag?
Men vi ser och tolkar boken i vrigt p olika stt, vilket r roligt. Gropen knns som en bok man kan lsa 50 gnger i frskolan - och sen ha 50 olika samtal med barnen eftert. Nr pengarna till frskolebibliotek kommer som regeringen beslutat om s hoppas jag att Gropen str p listan ver bcker som frskolecheferna kan klicka hem. Isfall - gr det! Fr ur boken kan s bra diskussioner och tankar komma om barns lek, demokrati, delaktighet osv Allts en riktigt bra bok att ha hemma p frskolan i samband med de nya skrivningarna om litteratur i den reviderade lroplanen.
Till boken ska det ven finnas en lrarhandledning, den har jag ej lst men om man planerar att anvnda den i verksamheten s r det ett hett tips!

Gropen r ett vrdefullt inlgg i samhllsdebatten kring barns lek och delaktighet - svl som boken fyller en viktig plats i svensk barnboksutgivning. Vi gillart!
S nu r jag klar med min hyllningsrecension, som faktiskt r helt rlig och kommer frn hjrtat.

@barnbokstips

2018-09-12

Vilken underbar bok om kreativa, fantasifulla barn som leker, rr sig och har roligt, men som rkar ha en drs trkiga vuxna p skolan som bara ser farorna och frsker stta stopp fr deras lekar. Tur att barn inte alltid stoppas s ltt! Rolig, charmig och en pik till trkiga vuxna! lskar illustrationerna! Den hr kommer vi lsa flera gnger!