Grodan sover över

Velthuijs, Max

Ny bok om Grodan och hans vänner för de allra yngsta.Nallen ska sova över hos Grisen. Det är roligt, tycker han. Men när det är läggdags saknar Nallen Grodan. Och Grodan saknar Nallen.

Velthuijs har skrivit många fina böcker om Grodan för framförallt 3-6 år, men det finns även några för 0-3 år. Nu har nyligen denna kommit som är så mysig att jag kände att jag ville tipsa om den.
I boken ska Nalle som bor hos Grodan sova över hos Grisen. Det blir såklart mysigt med god mat och lek men när det är dags att sova smyger sig en oro på både hos Nallen och Grodan.
Boken skildrar träffsäkert känslan av att inte vilja vara själv på ett fint sätt. Väldigt mysigt i slutändan när alla samsover tillsammans i en säng. Just samsovning tycker jag är en bristvara många barnböcker. Lite konstigt då så många barn i denna åldern faktiskt samsover med sina föräldrar.
En enkel men samtidigt kärleksfull berättelse för de yngsta barnen. Meningarna är anpassade för sin målgrupp men samtidigt inte förenklade med t.ex borttagna ord som skapar grammatiskt inkorrekta meningar. Bra!
Fint tips som är värt att låna på biblioteket!
Har man äldre barn rekommenderar jag starkt att låna de övriga Grodan-böckerna för 3-6 år! Så fina!