Gränsmark

Trosell, Aino

Siv Dahlin är lantbrevbärare på Finnmarken. Genom vinterns polarkyla och sommarens myggsvärmar kör hon ut på sin långa runda till folket på skogen. Mobiltäckningen är fläckvis och utkantsmänniskorna är beväpnade, jägare som de är. Här finns normala galningar liksom jakthundar och vargar, nyanlända och rättshaverister. Och så de snälla och omtänksamma, som från en annan tid. Trakten bolmar av oberättade historier. Vemodet är gränslöst. Siv dras in i människornas liv. Hon upptäcker sådant hon inte vill veta, mottar bikt, är fyllechaufför och en länk till storsamhället. Under radarn byggs någonting upp, systematiskt. Hon ser det, men ändå inte. Sedan är det för sent. Aino Trosells roman utspelar sig i mänskliga yttre och inre gränsmarker. En storslagen och glödande berättelse från periferin. Aino Trosell föddes 1949 i Malung och bor idag i Göteborg. Hon har skrivit 26 böcker och räknas...

Pocket Hexan

2020-12-16

Det här är verkligen en annorlunda bok på många sätt som att det handlar om en kvinnlig brevbärare som åker i sin bil till utkanten av vårt land i det som kallas Finnmarken. Det är ett oroligt område med både jakthundar och vargar, nyanlända och rättshaverister men även normalgalningar. För att inte tala om att mobilen bara fungerar lite här och där, det känns lite jobbigt eftersom alla som bor där har självklart jaktvapen. Hon blir även deras fyllechaufför och får reda på deras hemligheter och de tycker även att hon ska behöva höra deras bikt och dras in i deras liv fast hon inte vill. Fast som tur är finns där även några av den gamla stammen som gärna bjuder på en kopp kaffe och en pratstund i sin ensamhet. Men för att inte tala om det som allt var genomsyrat av och det man inte kommer undan, vinterns polarkyla, sommarens myggsvärmar och vemodet.

Några av hennes favoriter längs rutten är Svea Svensson som där hon får sig en kopp kaffe och berättelser om livet hur det har varit under åren, det är finstämda berättelser om livet i Finnmarken. En annan solskens historia är 75-åriga Hans i Laggnäs som även kallas Gammelpojken. Han står varje gång vid sin brevlåda och väntar på henne och posten. Håret är lagt med Pomada och han har finkläderna på och då är även guldkedjan runt halsen inräknad. Han vill nämligen få skjuts till sin flickvän Greta som bor en halv mil bort längs färdvägen. Hos henne brukar han hjälpa till med praktiska saker och som tack får han en kram eller två plus att han även blir bjuden på hemlagad mat.

Boken utspelar sig under ett helt år och ett kapitel är en månad. Antalet teman som betas av är många. Tyvärr sker det med snuttifiering som metod. Problem mellan stad och landsbygd tas det lätt på och hur stelbenta könsroller begränsar livet. Hur vi ska lösa svårigheterna med Sveriges mottagande av asylsökande och riskerna med att terrorister finns med bland de asylsökande. Att sen de två största nöjena för de i landsbygden är tidningsdöden och att postens ska se ekonomiskt på allt är inte något hon tar ställning till.

Jag tycker att det här är en bok med två ansikten, en där hon vill ta upp alla problem med dagens landsbygd och en där hon vill förenkla och komma vidare utan att ta ställning. Det är något jag inte tycker om!

Boken får en betryggande postutdelnings trea.

Den här boken har något extra som jag inte kan sätta fingret på. Den är så bra skrivet, spännande och en gnutta humor. Rogivande att få följa Siv och livet i Finnmarken som lantbrevbärare. Miljön gör att jag känner mig levande i boken då den känns igen. Många extra plus i kanten från mig

Solveig Andersson

2020-11-08

talbok, storytel
Trosell lyckas skapa en trovärdig och intressant roman som berör och underhåller läsaren, utan att för den saken göra allt för många politiska vinklingar åt ett särskilt håll. 4 stjärnor!
Jag instämmer förövrigt med de andra recensenterna om att inläserskan var förträffligt bra.

Bettan_bokprataren

2020-10-30

Det här är den första boken jag läser av Aino Trosell. Jag måste säga att jag fastnade direkt. Hon skriver med ett härligt flyt om Siv och hennes liv som är allt annat en vanligt. En härlig samtidsroman med glesbygdsdramatik som ger oss såväl värme, spänning som en del humoristiska inslag. Miljöskildringarna är oerhört starka och det känns som jag är med Siv på hennes äventyr på de ödsliga vägarna i Finnmarken.

Jag har även till och från lyssnat på boken och fått lyssna på en helt nu bekantskap som inte gjorde mig besviken. Anna Bromee läser lysande med inlevelse, värme och med fin känsla för språket.

2020-10-08

Det här är min 134:e lästa/lyssnade bok under det nuvarande året och utan tvekan den absolut bästa hitintills. Jag har länge beundrat Aino Trosells författarskap och jag blev verkligen inte besviken över hennes senaste roman. Tvärtom.
Det här är en storslagen samtidsroman med glesbygdsdramatik och värme, en spännande thriller och en humoristisk komedi sammansatt i en och samma bok. Persongalleriet är rikt och mångbottnat. Siv Dahlin som jag tidigare följt i fyra andra böcker, är en underbar, något klantig och impulsiv hjältinna som jag inte annat kan än att älska. Hon är en alldeles vanlig medelålders kvinna som i den här boken delar ut post på Finnmarken där hon dras in i den ena historien efter den andra.
Språket är vackert och engagerande. Det här är en lång bok men för mig hade den gärna fått vara ännu längre. Det känns riktigt tomt nu när den är slut. Jag hoppas att jag som läsare inte ska behöva vänta alltför länge på en ny roman av Aino Trosell och med den underbara Siv Dahlin!
Jag lyssnade på ljudboken och njöt. Anna Bromee läser och jag kan ärligt säga att det här var den bästa uppläsningen jag någonsin har hört. Hon läser engagerat och med värme i rösten. Hon läser repliker med dialekt, hon sjunger och hon till och med visslar vid något tillfälle. Fantastiskt bra uppläsare som jag innerligt hoppas få höra mer av snart.
Jag kan riktigt varmt rekommendera den här underbara pärlan som har precis allt vad jag eftersöker i en bra bok!
Toppbetyg!

Fantastisk, gripande & välskriven!

🌹Detta var en mysig feelgood bladvändar
🎧📚.
Den var på
17Tim
55 Min
Jag gillade den & den va småmysig med små härliga scener i sig
💜💜💜💜💜 av 5st🌹

Lena ss

2020-09-28

Fantastisk inläsning av Anna Bromee!
Aino Trosell skriver alltid fantastiskt om vardagslivet, men hittar spänningen där!