Gräns

Tina som jobbar vid tullen är fenomenalt skicklig på att ta fast smugglare. Aldrig har hon tagit miste, förrän idag. När Vore kliver av färjan tvekar hon för första gången på sina känslor. Tina anar att han döljer något men vet inte riktigt vad. De attraheras av varandra och när hon lär känna honom inser hon att hela hennes liv är baserat på en lögn.Gräns är tidigare publicerad i novellsamlingen Pappersväggar och blir långfilm med premiär hösten 2018. I samband med detta släpps Gräns för första gången som kortroman med ett nyskrivet författarförord.

Vera Lisa

2023-12-13

Märklig berättelse som var bra men inte riktigt lyfte för mig. Däremot unik och snyggt skriven

Matilda Persson

2021-09-11

Jag har inte sett filmen Gräns och inte heller läst Pappersväggar så jag började läsa Gräns i blindo. Ajvide Lindqvist är ju en mästare på att föra in det oförklarliga i den verkliga världen och i början undrade jag var hans prägel fanns i denna boken, det framstod bara som en helt vanlig roman. Men när slutspurten väl kom blev jag helt överväldigad. Jag älskade det och jag kommer genast att se filmen för jag är inte redo att skiljas från Tina och Vore riktigt än.

Dessutom är det första gången som jag har tyckt att ett Förord har varit bra, så även om ni läst Pappersväggar kan det vara värt att köpa Gräns som en egen bok.

Denna bok var helt underbar😁 jag gillade den, den hade en sorts spänning som höll mig i sitt grepp & jag gillade karaktären Tina väldigt skarpt.
💜💜💜💜💜 av 5st🌹
Nu har jag sett filmen & jag kan säga att den var lika bra den😱

Paul Karlsson

2018-11-23

GRÄNS

Författaren John Ajvide Lindqvist som är mest känd för vampyrromanen "Låt den rätte komma in" har fått sin novell "Gräns" filmatiserad. Han har släppt novellen separat och jag har nu läst den och ska med denna bokrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

Boken "Gräns" var väldigt snabb läsning eftersom historien är en novell på ca 70 sidor. Men trots att historien är kort så är den väldigt innehållsrik och spännande. Budskapet om att acceptera att man är annorlunda och göra det bästa av situationen är vackert. Samt är det en fin och annorlunda kärlekssaga med övernaturliga inslag man får ta del av. Karaktärerna är så välskrivna att intresset snabbt utvecklas och man vill veta mer om karaktärerna och vad det är för hemligheter som ska uppdagas kring dem. Den enda besvikelsen är att historien inte innehåller en räv vilket omslaget antyder. Men det är filmatiseringens affisch som syns på omslaget så man får hoppas på att räven dyker upp i filmen som jag nu är väldigt sugen på att se efter att ha fått ta del av den här fina historien.
En femma av fem möjliga tycker jag att boken kan vara värd för att novellen är så välskriven, spännande och gripande.