Gröna fingrar sökes

Estassy, Annika

Det är sommar i Måneby, Agnes favoritårstid. Men i år är inget sig likt. Sjukdomen har slagit klorna i Agnes så hon orkar inte sköta sin älskade koloniträdgård längre. Dessutom har hon i ett svagt ögonblick lovat sin granne att ta hand om hans kakadua medan han reser jorden runt. Vad ska hon göra? Många mil söderut, utanför Stockholm bor Leyla med sin man Johan och deras sexårige son Hugo. Efter att Johan gått över gränsen i ett av sina raseriutbrott bestämmer sig Leyla för att fly bort någonstans med Hugo. Hon svarar på en annons för en kolonistuga som uthyres mot omvårdnad och skötsel och hamnar i Måneby. De efterföljande veckorna blir den återhämtning som Leyla längtat efter, trots att hon vet att hon inte kan hålla sig undan för evigt. Går hennes äktenskap att rädda? Vill hon ens det? Även Agnes har livsavgörande beslut att fatta, men av ett helt annat slag. Gröna fingrar sökes är en...

Utläst precis! Vilken fin bok!! Så varmhjärtat skrivet med en gnutta humor precis som jag gillar. Inte precis det jag brukar läsa men den fångade mig när jag läste att den handlar om en koloniträdgård. Jag har också en som ligger mig varmt om hjärtat. Men boken är så mycket mer än en trädgård. Den ger en hopp att det fortfarande finns fina människor med goda hjärtan som är villiga att hjälpa till. Den handlar om vänskap och utsatthet. Den handlar om brustna hjärtan och stora beslut. Skriven på lättspråk och en riktig bladvändare. Läs den om du inte redan har gjort det!!

Ann Simonsson

2018-07-30

Må bra bok trots eländet. Måste dock komma en fortsättning.

villa-freja.se

2018-06-16

Den här boken har jag länge sett fram emot att läsa och när jag väl satte mig ner med den blev jag inte besviken. Jag har tidigare läst böcker av Estassy, och visste vad jag kunde vänta mig gällande tonen i språket. Det är en härlig relationsroman om svek och vänskap, om inre styrka och mod att förändra livet. En riktigt stark feelgood!

2018-06-15

Feel-good med ett persongalleri som man inte kan låta bli att tycka om. Mysig och varm och ibland är det lättare att prata med människor man inte har så nära. Starka kvinnor.

Tänk så många feelgood-böcker det är som handlar om misshandel och olyckliga äktenskap. Och varenda gång får jag lika ont i magen och skräckfilmskänsla (ni vet när man sitter och skriker åt tv:n: ”GÅ INTE IN DÄR, MÖRDAREN ÄR DÄR INNE!”) och sitter och håller tummarna för att det inte ska gå för långt. Samtidigt vill jag ju bara skaka om båda Leyla och Agnes. Vad är det med det här med ursäkter, och att hålla sjukdomar för sig själva? Nä hörni, skärpning!

Alltså kan man lugnt säga att jag blev ganska så investerad i den här historien och det ganska snabbt. Även om jag tycker att det fattas lite djup i berättelsen så tycker jag samtidigt att Estassy har fått med alla delar för att det inte ska vara några lösa trådar och det enda jag saknar riktigt mycket är karaktärerna när boken har tagit slut.

Leyla som karaktär fascinerar mig. Hon påminner mig mycket om Parvane från En man som heter Ove i hur hon hanterar alla utom sin man samtidigt som hon inte gör det alls i och med hur hon beter sig runt sin man. Men å andra sidan vet man ju inte hur Parvane skulle vara i samma situation heller.

Det är en mysig bok, med lättsamt språk och lagom stort persongalleri och den kändes som den passade riktigt bra såhär på sommaren.

Jag vill ha en fortsättning för jag vill veta hur det går för alla!

Pia Gummesson

2018-04-13

En liten pärla som jag varmt rekommenderar,En Feelgood mysbok.

Åsa Carlsson

2018-04-09

Begreppet trädgårdsroman har nämnts i samband med den här boken, det var ett nytt begrepp som för mig var lika lockande som det härliga bokomslaget! En sorts feelgoodhistoria med tydliga trädgårdsinslag fungerade ju riktigt bra. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/04/grona-fingrar-sokes-av-annika-estassy.html

2018-04-09

Leyla råkar ut för ännu ett av makens raseriutbrott och bestämmer sig för att fly någonstans för att få vara ifred med sexårige sonen Hugo. Av en slump får Leyla syn på en annons på Blocket, där en kolonistuga i Måneby uthyres mot skötsel. Stugan ägs av Agnes, som är sjuk i cancer och inte klarar att sköta om den själv längre.
🐴
Gröna fingrar sökes är en varm roman som genast kopplar grepp på mig. Jag får sympatier och känner med både Leyla och Agnes, båda har det tufft på sina håll och förtjänar ett mycket bättre liv. Vilket det sakta men säker leder mot när deras vägar korsas. Det är charmig och mysig läsning som tar slut alldeles för fort. Jag hade gärna stannat i deras värld ett tag till. Själv är jag inte ett dugg trädgårdsintresserad trots att vi har stor trädgård, men det var nästan så jag blev sugen att dra igång i trädgården nu efter denna läsning, det låter underbart i boken med alla blommor och rabatter. Gröna fingrar sökes var en ren fröjd att läsa, det är förstklassig må-bra läsning!

Härlig, gripande och stark!

2018-04-06

Lite mysig men inget som stannar kvar.