Gröna fingrar sökes

Estassy, Annika

Det är sommar i Måneby, Agnes favoritårstid. Men i år är inget sig likt. Sjukdomen har slagit klorna i Agnes så hon orkar inte sköta sin älskade koloniträdgård längre. Dessutom har hon i ett svagt ögonblick lovat sin granne att ta hand om hans kakadua medan han reser jorden runt. Vad ska hon göra? Många mil söderut, utanför Stockholm bor Leyla med sin man Johan och deras sexårige son Hugo. Efter att Johan gått över gränsen i ett av sina raseriutbrott bestämmer sig Leyla för att fly bort någonstans med Hugo. Hon svarar på en annons för en kolonistuga som uthyres mot omvårdnad och skötsel och hamnar i Måneby. De efterföljande veckorna blir den återhämtning som Leyla längtat efter, trots att hon vet att hon inte kan hålla sig undan för evigt. Går hennes äktenskap att rädda? Vill hon ens det? Även Agnes har livsavgörande beslut att fatta, men av ett helt annat slag. Gröna fingrar sökes är en...

Emma Sundström

2022-03-13

En perfekt bok till den som vill börja läsa Feelgood böcker. Lättläst och intressanta ämnen. Bladvändare.

Emma Sundström

2022-03-13

Jättebra bok!

Elin Peiser

2021-08-14

Viktiga ämnen i charmig bok. Lättläst.

2020-03-02

Tänk om det fanns en Agnes till alla som behöver! Viktiga ämnen i lättsam förpackning.

Eva Möller

2019-06-17

En otroligt härlig bok som värmer som en varm filt i den svala sommarbrisen. Den handlar kärlek, vänskap och olyckliga livsöden i en varm ton. En bok perfekt en sval dag som denna. Lägga sig i hammocken och bara låta timmarna gå i dess sällskap.
Agnes som är cancersjuk orkar inte med sin älskade kolonilott som är vida känd för sin skönhet. En reporter även känd från tv ska komma och göra ett reportage för en tidning.
Hon sätter in en annons på blocket. Gröna fingrar sökes. Där hon söker någon som får bo gratis på hennes koloni mot att de håller ordning på kolonien åt henne.
Samtidigt i Stockholm har vi Layla som bor tillsammans med Sin man Johan och son Hugo 6 år. Äktenskapet är på väg utför. Johan har börjat dricka och plötsligt har han från verbala elakheter börjar bli våldsam. Midsommarafton får Layla nog och flyr till sin far. Där får hon syn på Agnes annons om kolonilotten i Måneby. Hon svarar och färden går norr över i landet. Det bästa sommarlov som Layla och Hugo har haft kan börja. Ett solklart betyg 5.

Sarah

2019-02-01

jättehärlig och charmig bok. Lättläst och sommrig

Kim M. Kimselius

2019-01-12

En charmig bok som var svår att lägga ifrån sig. Den fick mig att må bra. Jag upplevde sommaren under januarimånadens mörker. Levande beskrivning av olika människoöden som griper tag. När jag lägger ifrån mig boken längtar jag efter att få läsa mer om personernas öden. Agnes som är cancersjuk och inte orkar med sin älskade koloniträdgård och just det här året är trädgården utsedd av en tidning. Det ska bli fotografering och stort reportage. Hur ska Agnes orka mellan behandlingar och illamående, när hon knappt orkar ta sig ur sängen? Agnes förstår att hon måste ha hjälp och sätter in en annons.

I Stockholm bor Leyla med sin man Johan och deras sexårige son Hugo. Gång efter gång har Johan slagit Leyla och till slut får hon nog. Hon svarar på annonsen om kolonistugan och packar så mycket hon kan för att stanna hela sommaren. Agnes blir förskräckt när hon ser den gigantiska resväskan, de skulle ju bara träffas för en intervju. Men hon ser också blåmärkena i Leylas ansikte, och den tyste, skrämde Hugo och beslutar sig för att låta dem bo i stugan.

Det blir början på en fin vänskap och hur kärleken till blommor och naturen kan läka många sår.

Hoppas innerligt att det kommer en fortsättning! En bok jag rekommenderar dig att läsa!

Maja Dukic

2018-10-17

Utläst precis! Vilken fin bok!! Så varmhjärtat skrivet med en gnutta humor precis som jag gillar. Inte precis det jag brukar läsa men den fångade mig när jag läste att den handlar om en koloniträdgård. Jag har också en som ligger mig varmt om hjärtat. Men boken är så mycket mer än en trädgård. Den ger en hopp att det fortfarande finns fina människor med goda hjärtan som är villiga att hjälpa till. Den handlar om vänskap och utsatthet. Den handlar om brustna hjärtan och stora beslut. Skriven på lättspråk och en riktig bladvändare. Läs den om du inte redan har gjort det!!

villa-freja.se

2018-06-16

Den här boken har jag länge sett fram emot att läsa och när jag väl satte mig ner med den blev jag inte besviken. Jag har tidigare läst böcker av Estassy, och visste vad jag kunde vänta mig gällande tonen i språket. Det är en härlig relationsroman om svek och vänskap, om inre styrka och mod att förändra livet. En riktigt stark feelgood!

2018-06-15

Feel-good med ett persongalleri som man inte kan låta bli att tycka om. Mysig och varm och ibland är det lättare att prata med människor man inte har så nära. Starka kvinnor.

Tänk så många feelgood-böcker det är som handlar om misshandel och olyckliga äktenskap. Och varenda gång får jag lika ont i magen och skräckfilmskänsla (ni vet när man sitter och skriker åt tv:n: ”GÅ INTE IN DÄR, MÖRDAREN ÄR DÄR INNE!”) och sitter och håller tummarna för att det inte ska gå för långt. Samtidigt vill jag ju bara skaka om båda Leyla och Agnes. Vad är det med det här med ursäkter, och att hålla sjukdomar för sig själva? Nä hörni, skärpning!

Alltså kan man lugnt säga att jag blev ganska så investerad i den här historien och det ganska snabbt. Även om jag tycker att det fattas lite djup i berättelsen så tycker jag samtidigt att Estassy har fått med alla delar för att det inte ska vara några lösa trådar och det enda jag saknar riktigt mycket är karaktärerna när boken har tagit slut.

Leyla som karaktär fascinerar mig. Hon påminner mig mycket om Parvane från En man som heter Ove i hur hon hanterar alla utom sin man samtidigt som hon inte gör det alls i och med hur hon beter sig runt sin man. Men å andra sidan vet man ju inte hur Parvane skulle vara i samma situation heller.

Det är en mysig bok, med lättsamt språk och lagom stort persongalleri och den kändes som den passade riktigt bra såhär på sommaren.

Jag vill ha en fortsättning för jag vill veta hur det går för alla!

Pia Gummesson

2018-04-13

En liten pärla som jag varmt rekommenderar,En Feelgood mysbok.

Åsa Carlsson

2018-04-09

Begreppet trädgårdsroman har nämnts i samband med den här boken, det var ett nytt begrepp som för mig var lika lockande som det härliga bokomslaget! En sorts feelgoodhistoria med tydliga trädgårdsinslag fungerade ju riktigt bra. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/04/grona-fingrar-sokes-av-annika-estassy.html

Härlig, gripande och stark!

2018-04-06

Lite mysig men inget som stannar kvar.