Gröna fingrar sökes

Estassy, Annika

Det är sommar i Måneby, Agnes favoritårstid. Men i år är inget sig likt. Sjukdomen har slagit klorna i Agnes så hon orkar inte sköta sin älskade koloniträdgård längre. Dessutom har hon i ett svagt ögonblick lovat sin granne att ta hand om hans kakadua medan han reser jorden runt. Vad ska hon göra? Många mil söderut, utanför Stockholm bor Leyla med sin man Johan och deras sexårige son Hugo. Efter att Johan gått över gränsen i ett av sina raseriutbrott bestämmer sig Leyla för att fly bort någonstans med Hugo. Hon svarar på en annons för en kolonistuga som uthyres mot omvårdnad och skötsel och hamnar i Måneby. De efterföljande veckorna blir den återhämtning som Leyla längtat efter, trots att hon vet att hon inte kan hålla sig undan för evigt. Går hennes äktenskap att rädda? Vill hon ens det? Även Agnes har livsavgörande beslut att fatta, men av ett helt annat slag. Gröna fingrar sökes är en...

En liten pärla som jag varmt rekommenderar,En Feelgood mysbok.

Begreppet trädgårdsroman har nämnts i samband med den här boken, det var ett nytt begrepp som för mig var lika lockande som det härliga bokomslaget! En sorts feelgoodhistoria med tydliga trädgårdsinslag fungerade ju riktigt bra. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/04/grona-fingrar-sokes-av-annika-estassy.html

Leyla råkar ut för ännu ett av makens raseriutbrott och bestämmer sig för att fly någonstans för att få vara ifred med sexårige sonen Hugo. Av en slump får Leyla syn på en annons på Blocket, där en kolonistuga i Måneby uthyres mot skötsel. Stugan ägs av Agnes, som är sjuk i cancer och inte klarar att sköta om den själv längre.
🐴
Gröna fingrar sökes är en varm roman som genast kopplar grepp på mig. Jag får sympatier och känner med både Leyla och Agnes, båda har det tufft på sina håll och förtjänar ett mycket bättre liv. Vilket det sakta men säker leder mot när deras vägar korsas. Det är charmig och mysig läsning som tar slut alldeles för fort. Jag hade gärna stannat i deras värld ett tag till. Själv är jag inte ett dugg trädgårdsintresserad trots att vi har stor trädgård, men det var nästan så jag blev sugen att dra igång i trädgården nu efter denna läsning, det låter underbart i boken med alla blommor och rabatter. Gröna fingrar sökes var en ren fröjd att läsa, det är förstklassig må-bra läsning!

Härlig, gripande och stark!

Lite mysig men inget som stannar kvar.