Grisfesten

Persson, Leif GW

| 2017

Ljudboken inleds med ett förord uppläst av författaren. Ett postrån på försommaren i Stockholm följs av två mord. Att det finns ett samband mellan händelserna framkommer snart. Men när polisens utredare till slut kommer gärningsmannen på spåren börjar det kärva. Vissa personer har nämligen ett intresse av att hemlighålla spaningen. Kriminalinspektörerna Jarnebring och Johansson får anledning att konstatera att de verkligt stora bovarna ofta går fria, och det gör dem ursinniga.Grisfesten är den första romanen om Lars Martin Johansson och hans kollegor. Boken utkom första gången 1978, har sålt i stora upplagor och filmatiserats som Mannen från Mallorca. Ljudboken är tidigare utkommen som cd-bok 2007 och är en något förkortad version av boken.

Ida Fäldt

2024-01-02

Mats Brandberg

2021-10-18

Superbra, dom första GW böckerna är väldigt bra

Joakim Kröger

2019-10-19

Bättre som verklighet än som bok,
men intressant historia.

Elisabeth Svensson

2019-05-17

Inte riktigt vad jag hoppats på då den är så omtalad. Tur jag började med hans senare verk

Jan Banan

2018-12-20

Inte märkvärdig alls och trots författarens "revansch", förstår jag inte riktigt varför den blev så populär som den blev. GW har skrivit massor med böcker efteråt som med största lätthet sopar banan med denna.

Annika Sjöström

2017-02-12

Helge Skoog läser väldigt bra!

Josefine Ejebjörk

2016-07-14

Något märkligt upplägg

Johan CB

2015-12-03

2014-01-21

Jättekonstig bok. Egentligen kanske inte dålig men absolut inte bra heller. Jag är nog mer för traditionella deckare än såna här polisromaner.

Ulf Pettersson

2013-01-31

BOKEN GER, UTÖVER ROMANENS SPÄNNING, OCKSÅ EN INBLICK I POLISARBETET SAMT STATISTISKT INTRESSANTA UPPGIFTER

Kamali 

2013-01-07

Tyvärr tyckte jag inte texten flöt på så bra och dessutom bör du vara oerhört observant för att inte missa små antydningar som spelar stor roll för fallets utgång. Förutom det var den inte vidare spännande heller.

C L

2012-07-25

Jag tyckte den här var mycket mer välskriven och klurig än Linda. Jag tycker om hur de litterära och kriminolgiska referenserna smyger sig in.. Jag får väl lov och ge romaner om brott en chans till, som blivande kriminolog.

Lina Josefsson

2012-06-29

Rätt enkel men ändå smart story. 70-talet är fantastiskt att läsa om, där kan vi snacka om en annan tid och ett annat liv...

Hanna Berglund

2012-04-19

Hade fått en femma om den inte hade känts så "gammal."

harriet karlsson

2011-10-16

Ljudbok, uppläsare Helge Skog. Dåligt det går inte att läsa en deckare som det vore " Halv åtta hos mig" Fick lyssna om hela tiden för att själv känna Leif GW i texten. Inte bra.

Marianne Strandberg

2011-09-01

OK o rolig bitvis, men för mycket som påminner om GW i TV.

Lite missnöjd med slutet men annars en bra deckare.

Nils Thor

2011-06-12

Underhållande, humoristisk och intressant med informationen om polisarbetet.

Karin Löfstrand

2011-05-03

110401: Kul språk men det är svårt att läsa deckare som är skrivna för länge sedan (1978). Men eftersom jag är svag för den gode G W blir ändå en trea....

Lena L

2010-07-12

Den känns lite ålderstigen emellanåt med GWP är en mästare på polisromaner. Hade jag läst den när den var ny hade den fått högre betyg. Nu blir det en 3 plus.

Daniel Hugosson

2010-03-18

Lite annorlunda läsning som understundom underhåller riktigt mycket. Historien är upplagd nästan som ett filmmanus, vilket var annorlunda, oväntat och lite småtrevligt sådär..

Den största negativa aspekten är dock att personporträtten är alldeles för fattiga. Något som, i och för sig, går hand i hand med "filmmanuset".

Lady Flanders

2009-06-18

Det är minst 25 år sen jag läste boken, 3 eller 4..? Vill minnas att han skrev lite kantigt.