Greven av Montecristo

Dumas, Alexandre

| 1975

1950

Den unge Edmond Dantés slungas från det första kapitlets soliga lycka med bröllop och kaptensbefattning inom synhåll, rätt ner i en fängelsehåla där han först är nära att mista förståndet. Han anklagas falskeligen för att delta i konspirationerna kring den avsatte kejsar Napoleon - men varför, av vem? I fängelset räddas Edmond av en medfånge, en gammal abbé, som anses rubbad, men som i själva verket är ett universalgeni och under 14 år förvandlar sin kunskapstörstande kamrat till en grundlärd och skarpsinnig man. När prästen dör lyckas Edmond fly; han hittar den skatt som abbén fantiserat om och bygger med hjälp av sina enorma rikedomar en ohygglig mekanism för att hämnas på den som en gång utsatte honom för så mycket oförskylt lidande. Alexandre Dumas (1802-1870), fransk roman- och pjäsförfattare under romantiken. Han är mest känd för sina historiska verk som De tre...

Jag har läst 300 sidor av den här tegelstenen. Jag tyckte mycket om de första 200 sidorna. Tiden i fängelset. Boken är verkligen välskriven (läst på engelska) men tyvärr kände jag efter 200 sidor mer och mer att jag inte kommer hålla ut. Det är ju en äventyrsroman, många karaktärer och mycket dialog. Och kanske blir det för mycket av det för mig. Jag känner att jag tappar fokus och inte känner mig tillräckligt underhållen. Jag gav det ändå 100 sidor till då jag inte tycker om att ge upp lätt och det här är en stor klassiker. Jag förstår att den skrevs i en helt annan epok där böckerna lästes som vi idag tittar på serier och kanske hade jag känt annorlunda då.

Johanna Strand

2022-07-16

Jag förstår varför detta är en klassiker. En riktigt underhållande äventyrsbok. Den hade fått högre betyg om sidokaraktärerna var mer noga beskrivna och mer levande. De var så många och jag blandade lätt ihop dem.

Mia S

2017-11-19

Boken hade fått högre betyg om den inte hade innehållit så många karaktärer.

Sanna Carlborg

2014-12-03

Jag trodde mig läsa en något föråldrad äventyrsbok med alldeles för ingående beskrivningar av folks finanser, men slutet gav så mycket djup, tröst och insikt att denna roman hoppade upp till betyg 4.

Spännande, även om den stundvis kändes lite väl otrolig. Men av någon anledning kunde jag ändå köpa det. Alexandre Dumas lägger ut många trådar, som sedan knyts ihop till en vacker knut.

Jenny Andersson

2013-05-10

Spännande!

Maria Brusewitz

2012-12-09

Läste den med bultande hjärta som ung.förstod då aldrig de olika intrigerna, varför han hamnade på If tex. Men jag läste vidare ändå. Sedan har den filmats så många gånger att jag nästan glömt boken.

Läste den "oförkortade" versionen, det vill säga sex stycken band skriven på gammal Svenska. Formatet rätt liten, men totalt ändå ca 1850 sidor :)

Fantastisk bok! Kanske ska läsa fortsättningen ändå? (Mützelbergs 'Världens Herre')

D

Dan Tilert

2012-03-25

Jag läste den oförkortad på engelska. Det märks att den är gammal - folk agerar helt förryckt, och man kan lugnt säga att idealbilder skiftat. Ändå var den till stora delar mycket behaglig att läsa. De pratar och pratar och tar det lugnt och lever societetsliv och intrigerar lite vid sidan om och det är på det hela riktigt bra tidsfördriv.

Sina Ar

2012-03-11

Klassiker av en anledning! Jag hade i och för sig sett en filmatisering före och det lider nog min läsupplevelse av. Men boken är värd att läsas. Och om man inte har tålamodet för Dumas språk (vilket jag har hört en del har, förstår inte helt varför dock) så kan man åtminstone se filmen. För den här historien är verkligen något!

Martin Fabian

2012-02-28

Den version som jag läste första delen var från 1968. Sedan fortsatte jag på en som var från 1985, men "nästan som den från 1938" typ. Jag tyckte dock väsentligt bättre om språket i den från -68. Obs, bägge versionerna var på svenska!

Martin Fabian

2012-02-28

En av de bästa böckerna jag har läst!!! Man blir nästan helt besatt. Måste bara läsa vidare och se hur det går. Väldigt lättläst med gott om ställen att pausa på, men som även gör att man alltid kan läsa lite till.

2011-09-22

Har inte läst just den här versionen. Jag har orginalen i 6 band från 40-talet. Där finns allt och jag älskar den.

A Bookaholic Swede

2010-02-26

En suveränt bra skriven bok om orättvisa och hämnd.

Pål Brattberg

2009-10-30

Lite för mycket hämnd för min del, annars såklart en klassiker

Annika Bengtsson

2009-08-02

Om jag skulle tvingas tillbringa en tid på en öde ö och bara fick ta med mig en bok skulle jag välja Greven av Montecristo. Men det skulle vara en fullständig version, inte någon som förkortats. Jag har en 40-talsutgåva i sex delar som jag avnjuter då och då. Mmm.

Johanna Falkered

2009-07-01

Vilket öde, sitta inlåst s¨länge utan att veta vad man gjort. En riktig klassiker. Boken tusen gånger bättre än alla filmatiseringar.

marita bornefalk

2009-06-30

Den här boken hörde jag som radioföljetong när jag var i tonåren. Svek, hämnd och kärlek är en klassisk sammansättning av teman som håller länge.