Greven av Monte Christo

Dumas, Alexandre

| 1983

Flag from no

Sjmannen Edmond Dants blir satt i fengsel p grunn av falske anklager om forrderi. Han blir plassert i det beryktede fengselet Chteu d'If. Han frykter at livet hans er over, men etter over tjue r i fangenskap klarer han flykte. Han finner en skatt p klippeya Monte Cristo, og n gjenoppstr Edmond som Greven av Monte Christo. Tiden er inne for hevn, og han oppsker sine fiender.

Hmnd, hmnd och ter hmnd. Grundpremissen fr boken hade lika grna kunnat vara satt till idag, och r ett bevis p att mycket lite egentligen har ndrats p tv hundra r. Greven lyckas till och med orsaka en mindre brskrasch, ngot som blir mer realistiskt nr vi tar i betraktning att det tidiga 1800-talets aktiemarknad saknade kommunikation i realtid.

ven om det r en hmndhistoria tar den upp det politiska spelet som rdde i Paris vid den hr tiden. Fr en nutida lsare blir det intressant vilken skam det var att ha varit p Napoleons sida under Napoleonkrigen (ngot som kan jmfras med att ha stttat nazisterna under andra vrldskriget, utan andra jmfrelser n situationen som sdan).

Handlingen r spnnande nstan boken igenom, och r nog en av de tidigaste En-man-med-ett-uppdrag-bckerna som blivit publicerad i det moderna Europa.