Greven av Monte Christo

Dumas, Alexandre

| 1983

Flag from no

Sjømannen Edmond Dantès blir satt i fengsel på grunn av falske anklager om forræderi. Han blir plassert i det beryktede fengselet Châteu d'If. Han frykter at livet hans er over, men etter over tjue år i fangenskap klarer han å flykte. Han finner en skatt på klippeøya Monte Cristo, og nå gjenoppstår Edmond som Greven av Monte Christo. Tiden er inne for hevn, og han oppsøker sine fiender.

Hämnd, hämnd och åter hämnd. Grundpremissen för boken hade lika gärna kunnat vara satt till idag, och är ett bevis på att mycket lite egentligen har ändrats på två hundra år. Greven lyckas till och med orsaka en mindre börskrasch, något som blir mer realistiskt när vi tar i betraktning att det tidiga 1800-talets aktiemarknad saknade kommunikation i realtid.

Även om det är en hämndhistoria tar den upp det politiska spelet som rådde i Paris vid den här tiden. För en nutida läsare blir det intressant vilken skam det var att ha varit på Napoleons sida under Napoleonkrigen (något som kan jämföras med att ha stöttat nazisterna under andra världskriget, utan andra jämförelser än situationen som sådan).

Handlingen är spännande nästan boken igenom, och är nog en av de tidigaste En-man-med-ett-uppdrag-böckerna som blivit publicerad i det moderna Europa.