Grejen med ordföljd : Allt du någonsin velat om satsdelar och vad vi gör me

"Hennes grammatikböcker är små mästerverk av pedagogik och lustfylld läsning ... Det här är utan tvekan guldkornet i samlingen." Fokus"Lövestam fördummar inte, utan behandlar grammatiken med den respekt och leklust som hon uppenbarligen hyser och vill dela med sig av. Boken tvingar till skratt på var och varannan sida ... mer pedagogisk än de flesta." ArbetarbladetVad är likheten mellan ett subjekt och en sockerkaka? Varför ska man inte jämföra bisatser med tjocka fjärilar, hur kan ett enkelt så vara både mystiskt och hjälpsamt, och hur mycket kan ett bråkigt satsadverbial egentligen ställa till med? Ordföljd är sammanhang, intrikata mönster och den livsavgörande skillnaden mellan är inte det där ett stup? och det där är inte ett stup .I denna uppföljare till de hyllade Grejen med verb och Grejen med substantiv får du äntligen djupdyka i mänsklighetens...

4,5/5

Sara Lövestam har gjort det igen. Hon skriver de enda böckerna om grammatik som jag skrattar mig igenom samtidigt som jag ibland fördjupar mina kunskaper, ibland fräschar upp dem och ibland ger mig aha-upplevelser.

Jag tror kanske inte att Lövestams skrivsätt passar alla men för min humor är den väldigt bra. Min sambo har fått höra sin beskärda del av högläsning under de här sidorna. Och han har också skrattat, även om han inte är superintresserad av grammatik. De olika exemplen som finns förklarar och även om det lätt kan bli väldigt förvirrande med alla undantag som finns i svenska skrivregler är det bra att det tas upp. Det märks att Lövestam arbetar med SFI, för det är pedagogiskt och lättförklarande. Dessutom är det ju så att vi ofta lär oss lättare med hjälp av humor, och den som delar Lövestams humor kommer att lära sig en hel del.

Det är en hel del skämt, en hel del tänkta dialoger Lövestam och läsaren emellan – och ett par dialoger som faktiskt verkar vara sanna med och allt får grammatiken att både verka superviktig men ändå lätt och inte så skrämmande. Lövestams språk finns det såklart inget att klaga på.

Älskar liknelsen med de ryska gummorna och generellt får Lövestams bilder allt att klarna lite mer. Och vem kan inte annat än älska en bok med en ritad palt i? Det enda som kunde gjort just den upplevelsen bättre skulle ha varit om det hade varit en ritad kams. Fotnoterna är också väldigt skoj, och stundtals också lärorika.

Rolig, lärorik och lättläst!