Gregorius

Ohlsson, Bengt

| 2007

Aging and unattractive, the widowed Pastor Gregorius seems to have been granted a second chance at happiness when Helga, the young girl he has been fascinated by since her childhood, accepts his offer of marriage. Before long, the relationship turns sour and Gregorius suspects that his wife's distaste for him has driven her into infidelity.

Anna Hedenstedt

2021-08-28

Många träffsäkra iakttagelser. Förstås också ett intressant perspektiv på Doktor Glas (som jag kanske behöver läsa om en tredje gång för att få ut det mesta av denna).

Först Doktor Glas och sedan Gregorius så får man en nyanserad bild av hela berättelsen. Läs båda!

Ellinor Karlberg

2015-03-06

Så trist i början

Jesper Svensson

2015-02-04

Tankeväckande om relationer.

Carola Sledd

2015-01-11

Både intressant och roligt att läsa 'den andra sidan' av den här historien. Jättebra!

Hanna Wilhelmi

2015-01-01

Tröttnade efter to halva

Eva Jacobson

2013-10-04

Bra skriven och lättläst men tråkig.

Lars Willfors

2013-07-31

Klockren emulering av Söderbergs stil. Ibland mycket rörande. Sundströms För Lydia är dock en mer lyckad 'writing back' på en ännu bättre förlaga.

Mylar .

2013-05-17

Välskrivet, men inte oerhört intressant.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Väl genomfört experiment att ta sig an Dr Glas,tycker han ror det i land

Saga Fogel

2012-10-26

Jag läste Söderbergs doktor Glas först, sedan denna, och avslutade med Mordets praktik av Kerstin Ekman. Dessa tre verk hör ju samman och gav en speciell läsupplevelse tillsammans. Alla tre verk är mycket välskrivna och fängslande.

Ida Björkman

2012-10-24

Läsvärd på grund av kopplingen till Doktor Glas.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Läs den här och Doktor Glas.och jämför!.Gillar hans sätt att skriva!

Viveca Sten

2012-05-21

Jag tyckte mycket om språket i Gregorius men fångades inte riktigt av berättelsen. Men det var en god anledning att läsa om Doktor Glas.

Emeli Backström

2012-04-03

Från att ha avskytt mannen i Doktor Glas får jag här medkänsla för honom. Spännande koncept.

Kenneth Olausson

2011-08-14

Om en gammal mans ensamhet. Han söker. Men vad finner han? Om inte ytterligare ett misslyckande. Ännu en tomhet, större än den tidigare. Och känner jag inte plötsligt igen honom? Också i den strimma av hopp som skymtar.

Pernilla Lindholm

2011-07-20

Åh, vad jag älskade den här boken! Den kommer inte riktigt upp i Dr Glas-status, men är oh så nära.

Bengt Månsson

2011-07-03

Pastor Gregorius framträdde i Hjalmar Söderbergs "Doktor Glas" som en mindre sympatisk person. Men här får vi en bild av en helt annan person, mycket osäker och ganska sympatisk, som funderar över livets problem och glädjeämnen på ett sätt som man kan ta till sig förutom en stunds angenäm läsning.

Anna Renström

2011-03-26

Älskar denna bok, som beskriver händelsern i Söderbergs klassiska roman ur prästens perspektiv. Superintressant, bra skrivet av Ohlsson!

Språket är fantastiskt och berättelsen fascinerande. Jag trodde aldrig jag skulle kunna läsa en bok om äckelgregorius men jooooo!

Elin Stenblom

2011-02-20

Bättre än orginalet! Har du läst Doktor glas så måste du läsa den här.

Ulla Edlén

2010-08-07

Sådär

Nils Thor

2010-05-26

Skickligt berättad historia.

Simone O

2010-03-18

I bokcirkeln kunde vi inte enas, den här boken väckte mycket känslor. Avsky och sympati. Det vi såg som styrkan var språket, den är underbart bra skriven, men men svår, trist och seg.

Bodil Svensson

2010-01-28

Boken fick mig att läsa om Doktor Glas.Det var en upplevelse att i vuxen ålder läsa en omtyckt bok och bara denna gång koncentrera sig på hur Gregorius var skildrad. När jag sen läste Bengt Olssons Gregorius så var det en upplevelse och jag fick en helt annan bildav människan Gregorius.Fantastiskt att se hur olika man kan uppfatta en människa.

Nedhal Pirababi

2009-12-15

"Gregorius" börjar där "Doktor glas" slutar. Prästen Gregoruis talar till oss hundra år efter sin död.

Niklas Olsson

2009-09-24

Oförglömlig!

Lotta Norén

2009-09-14

Känner efter att jag lyssnat på denna bok att jag måste läsa "Doktor Glas", som den ju har en stark koppling till, också.

Ulla Englund

2009-07-08

jag älskade denna bok, vilken inkänning i Gregorius, den missförstodde

Sofia Åkerberg

2009-07-04

Klart välskriven och skulle mycket väl ha kunnat vara samtida med Doktor Glas ur den synvinkeln men alldeles för seg och tråkig.

Merja A

2009-06-16

Man får ut mer av Gregorius om man har läst Söderbergs Doktor Glas. Jag rekommenderar
Ohlssons senaste roman : Syster.

Mats Johansson

2009-06-10

Instämmer! Jag läste faktiskt denna innan jag läste Doktor Glas, det blev extra spännande...

Maria Sundin

2009-06-10

S.Å B.R.A bok!! Så sjukt bra. Läs den. Och läs Doktor Glas!