Gravkamrarna i Atuan

Le Guin, Ursula K

| 2016

Arha är De Namnlösa Gudarnas unga prästinna vid ett ödsligt tempel i utkanten av Övärlden. Dit kommer trollkarlen Ged för att söka efter den andra halvan av en magisk ring som kan ge freden tillbaka till Övärldens folk. Han vet att det finns labyrinter djupt under templet. Där blir han Arhans fånge. Det godas makt är stor, liksom hans egen. Men kan han ta upp kampen mot de uråldriga gudarnas ondska?

Liza Bolin

2016-06-30

Det är antagligen en medveten jämförelse LeGuin skapar till myten om Ariadne, som efter att ha hjälpt Theseus (?) besegra Minotauren blir dumpad på Dionysos ö.

Liza Bolin

2016-06-30

En prästinna spenderar sina dagar med att sköta sitt. Sen kommer en trollkarl som river hennes tempel och kidnappar henne. Till slut så dumpar han henne i en stad med löften om guld och gröna skogar.
Ja, det som jag verkligen gillar med denna är att den kan läsas så, eller som att trollkarlen räddar henne från ett förspillt liv.

Nils Thor

2013-08-07

Passar nog bättre för de lite yngre fantasyälskarna.

Historien berättas ur gravkamrarnas övervakande prästinnas synvinkel och vi får se Ged, trollkarlen från Övärlden, genom hennes ögon. Tenar/Arha hämtades från sina föräldrar som liten och har uppfostrats till sitt ämbete. Hon känner inte till någon annan värld än hennes tysta, mörka labyrint under jorden. Så bryter sig en "tjuvaktig" trollkarl in och fångas i labyrinterna. Tenar/Arha slits emellan sin plikt att se till att främlingen dör och sin naturliga sympati till främlingen, och nyfikenhet på omvärlden. Jag tycker denna bok i serien om Övärlden påminner om en antik berättelse, Argonauterna och sagan om det gyllene skinnet men också den om Minotauren. En favoritbok när jag var ung! Jag tycker mig se att andra har funnit den inspirerande, jag tänker på den grafiska romanen Umbra. Ni förstår om ni läst dem båda!

D

Dan Tilert

2009-07-14

Passar bättre när man är lite äldre.