Gravity's Rainbow

Pynchon, Thomas

| 1995

Gravity's Rainbow is never a single story, but a proliferation of characters - Pirate Prentice, Teddy Bloat, Tantivy Mucker-Maffick, Saure Bummer, and more - and events that tantalize the reader with suggestions of vast patterns only just past our comprehension.

Ulrika Ekdahl

2020-04-17

Komplex och svrlst. Den hr boken r ganska trkig att lsa men fr den som nd orkar ge sig p den s finns det en hel del djup att kasta sig ned i.

Stina J

2014-10-29

Om man vljer en bok utifrn att man gr att den liknas vid James Joyces Ulysses s fr man kanske skylla sig sjlv om det visar sig att den r lite krvande (dagens underdrift) att ta sig igenom. Riktigt fullt lika mdosam lsupplevelse r det kanske inte frga om, men visst krvs det att man har en slng av litterr masochism fr att uppskatta den. Faktum r att det tog mig ett tag att bestmma mig fr om jag tyckte om boken eller inte. Jag lskar surrealism och urflippade berttelser, men det hr var nstan fr urflippat till och med fr mig. Vi pratar om en historia om en man som blir sexuellt upphetsad av rakerattacker, som slss mot pavlovianskt dresserade jtteblckfiskar, kastar pajer p attackflygplan frn luftballonger, klr ut sig i grisdrkt, smugglar knark och letar efter ett afrikanskt nazistfrband genom Europa, allt medan han prvar alla obcena perversiteter man kan tnka sig. (De sistnmnda skilldringarna r ibland s magstarka att jag var nra att sluta lsa flera gnger. ) Lgg till ett hysteriskt virrvarr av karaktrer, absurda sidospr (om t. ex. talande oddliga gldlampor eller dronternas utrotande ) och ett stort mtt paranoia, vernaturligheter och oprovocerade sngnummer. Det r som en korsning av ngot frn Douglas Adams, James Joyce, umberto eco och ngot frn den grvsta porrnovellen. Men jag kan inte sluta lsa. Det r s jkla fascinerande och trots allt ruskigt vlskrivet. S nr jag kommit till sista raden s r jag bde lttad och frtjust. Jo, jag gillade den. Tror jag.

Liza Bolin

2010-08-04

Hller med fregende talare om att den r svrlst, spass att jag kan erknna att jag inte lst ut den. Dremot s lever den stndigt i mina tankar, och jag drmmer om den dag d jag ska fortstta lsa den...

Toby Johansson

2009-10-21

Den i srklass mest svrlsta bok jag ngonsin tagit mig igenom, p grund av att den vldigt ofta har, likt denna kommentar, vldigt lnga meningar, ibland p ett tiotal rader, med bisats efter bisats uppradade efter varandra, vilket fr till fljd, att nr man till sist ntligen kommer till punkt, s kommer man inte riktigt ihg vad brjan av meningen handlade om, var p man fr brja om.

Frutom det underhllande och lsvrd. Tror jag.