Graven

Lundh, Lotta

Del 2: Erik Ljung. Ola Jonsson, ägaren till en av Sunnes största fabriker, är försvunnen och kriminalkommissarie Erik Ljung får utredningen på sitt bord. Men fallet visar sig vara mycket svårlöst, det finns dessutom alldeles för många misstänkta. Parallellt med utredningen kring försvinnandet stiger spänningen mellan nynazister och nyanlända i det lilla samhället och Erik Ljung och hans fru Cissi blir indragna såväl personligen som yrkesmässigt.

ElinsBokhylla

2023-04-08

Boken hoppar direkt in i handlingen och det faktum att företagsmannen Ola Jonsson har blivit tillfånga tagen och är nu fast i ett mörkt och litet utrymme. Parallellt med att vi får följa med Ola och hans kamp mot döden inne i det mörka och trånga utrymmet får vi även följa med kriminalkommissarien Erik Ljung och hans kollegors kamp för att finna Ola. Samtidigt sker mer och mer olyckligheter kopplat till den stora flyktingströmmen som nyligen varit i Sunne, människor utsetts för brutala övergrepp och eld härjar på flyktingboendet i stan. Finns det en koppling mellan de två händelserna eller är det bara en slump att allt skedde samtidigt?

Som sagt så är detta andra boken i serien om Erik Ljung som jag läser och jag minns tydligt att jag verkligen uppskattade den första boken i serien, däremot så var det ett tag sedan jag läste den och fick färska upp mitt minne lite för att hänga med bland de olika karaktärerna. Men väl uppdaterad så var det inget svårt att hänga med i både handlingen och bland karaktärerna.

Boken är en spännande och intressant bok, det märks tydligt att Lotta Lundh har valt att ta upp ett stort samhällsproblem som vi har i Sverige, nämligen hatet mot invandrare. Även om det är ett svårt ämne att lyfta på rätt sätt utan att det blir fel så tycker jag ändå att Lundh har gjort det på ett bra och nyanserat sätt. Hennes beskrivningar på hur invandrare blir behandlade inom arbetslivet till exempel är något som jag själv har fått se i mitt arbetsliv. Det stora hatet mot invandrade ses alldeles för ofta och jag skulle ljuga om jag sa att jag själv aldrig sett ner på en invandrare på något sätt, dock är det något som jag inte är stolt över det minsta.

Lotta Lundh har lyckats väva in ett stort samhällsproblem som hatet mot invandrare tillsammans med spänningen kring Olas försvinnande och familjekonflikterna på ett bra sätt. Även om det finns en bra balans mellan de olika delarna av storyn så kan jag ändå känna att de inte riktigt passar ihop, jag hade nog velat se de olika storyna uppdelade i varsin bok men överlag så var boken riktigt bra och spännande.

Bokens karaktärer är lätta att gilla, jag minns att jag hade lätt för Erik Ljung redan i första boken och hans relation till sin fru Cissi är kärleksfull. Jag uppskattar att man får följa med de olika karaktärerna separat, speciellt att man får läsa ur offrets perspektiv och följa med under utredningen det blir en djupare handling och mer spänning då. Kapitlen var detaljerade och välskrivna, kanske en aningen långtråkiga ibland då jag kände att det inte hände så mycket i handlingen men överlag väldigt bra. Något som jag gillad väldigt mycket var bokens slut, den var rätt så oförutsägbar för mig, jag trodde verkligen inte att den skulle sluta på det sättet men jag är ändå väldigt nöjd över bokens slut.

Graven av Lotta Lundh är en detaljerad och välskriven bok, spänningen finns med av och till då jag upplever den lite seg emellanåt, dock kommer den igen i sista delen av boken. Karaktärerna är välskrivna och handlingen har med några riktigt viktiga ämnen som jag Lundh har lyckats ta upp på ett bra och neutralt sätt.
Serien om Erik Ljung är en serie som jag verkligen kan rekommendera, men som vanligt så är det bra att läsa den i kronologisk ordning för annars är det svårt att hänga med i handlingen.