Grspojken

Lundberg, Christer

| 2012

Missa inte P3 Christers nya bok Grspojken! En sansls skrna och rolig uppvxtskildring om Kalle och hans familj i 1980-talets Gteborg, om hur Kalle blir av med oskulden och med hjlp av familjens nymfparakit blir Kungen av Majorna. Grspojken r en fiktiv uppvxtskildring som tar sin brjan i mitten av 1980-talet. Huvudpersonen, Kalle, r en tolvrig pojke med en tonrings sexdrift. Han bor i Gteborg tillsammans med sin lillebror Bjrn, pappa Tomas som dricker fr mycket och mamma Bodil som helst av allt vill vara ngon annanstans n med familjen. En dag upptcker Kalle en frmmande ljusgrn stjlk bredvid monsteran i fnstret. Ett fr frn nymfparakiten Aslans matskl har hamnat i blomkrukan. Efter viss efterforskning upptcker han att plantan r av sorten Cannabis Sativa. Kalle frstr att det finns mer i livet n sex och, inspirerad av tv-serien Miami Vice, bestmmer...

Frida Olsson

2021-06-30

Himla rolig bok! Skriven med humor och otroligt lttlst! Rekommenderar!

Viktor

2018-05-25

Oerhrt underhllande och rolig bok att lsa. Rekommenderar till den som behver muntras upp med lite skoj lsning.

My Tullin

2017-12-28

Den absolut roligaste bok jag lst! Jag har aldrig skrattat shr mkt nr jag lst! Att lsa denna lttar upp vilken gr vinterdag som helst.

2016-12-31

Det fanns nog tre faktorer till att jag till slut bestmde mig fr att lsa Grspojken. Min plitliga bokbloggarvn Lotten tyckte den var OK, den utspelar sig i Gteborg och det r Christer frn P3 som skrivit den. En eventuell fjrde anledning var att den var p rea. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2016/12/graspojken-av-christer-lundberg.html

Tomas Karlsson

2016-09-01

Svag trea, ngra skratt blir det men jag tappar intresset efter ett tag. Lite fr otrolig och den hller inte riktigt som en roman, en lite kortare novell hade rckt.

Stefan Wern

2016-01-19

Mysig och hrligt fantastisk historia. Skrivgldje och lsgldje. Kanske inget som varar s fyran r egentligen en 3,5:a.

Annelie S

2015-10-31

Nej tack. Brjade ok, lite komisk, men sprade ur och blev helt osannolik. Klarade inte av att lyssna frdigt, kndes som totalt slseri med tid. Besviken.

I.P. Freely

2015-09-02

Lenita berg

2014-06-18

Mycket underhllande bok. En strcklsare.

Anton Bengtsson

2014-04-26

Inte varje dag någon bestämmer sig för att skildra en 12-årig kille som börjar langa gräs i slutet av åttio-talet. Bara upplägget i sig är intressant med Kalles dysfunktionella familj, bestående av hans hopplösa farsa och hans andlighetssökande mamma.

Men intresset boken väcker, kompenserar tyvärr inte i mina ögon sättet handlingen är upplagd. Emellanåt har jag svårt att avgöra om jag läser handlingen sett från en vuxens perspektiv som blickar tillbaka på sin ungdom, eller en undrande tolvåring som fortfarande inte fått grepp på hur världen fungerar - bortsett från hur man langar massiva mängder knark då förstås.

I vissa meningar hintas det om vad som ska hända i framtiden, som jag antar är för att bygga upp en spänning, men tyvärr blir det med en motsatt effekt. Så när jag väl kommit en bra bit in i boken - och intresset svalnat någorlunda - finns det bara en sak som räddar Gräspojken: humorn. Det finns stunder då den är riktigt festlig, incidenten med pallen fick mig att skratta högt, (särskilt med tanke på att det tydligen är baserad på Christers egna erfarenheter), samt många andra, mindre repliker och meningar, är verkligen klockrena taget ur sina sammanhang.

Gräspojken var alltså helt klart läsvärd då framförallt humorn tilltalade mig. Hade det inte varit så, hade jag kunnat hoppa boken utan en andra tanke.

Ellinor Karlberg

2014-04-20

Valde mellan en 3a & en 4a. Den får en 4a pga att den är så skojig! Lite Forrest Gump light.

Evert Johnsson

2014-03-13

Inte min smak alls, dlig!

Louise Olsson

2013-09-10

Verkligen spnnande och rolig!

Anna Lindgren

2013-09-04

Ganska rolig faktiskt...

2013-08-11

Lttlst, rolig, drplig, snabblst, humoristisk, och en riktigt hrlig historia om en tolvrig pojkes uppvxt i Gteborg p 80-talet.

PETER BISTOLETTI

2013-06-10

Rolig, upprorisk, osvensk.

Jennifer Tydn

2013-05-03

Vet inte om jag ska skratta eller grta. Sjukt skruvad bok...

Sabina Svahn

2013-03-17

Underbar underhllande bok!

Louise A

2013-03-17

En ovntat uppfinningsrik och definitivt inte PK historia. Underhllande och lttlst.

Tove Strberg

2013-01-06

Underhllande och framkallade en del skratt. Kunde hra Christers rst nr jag lste den.

Pia Stendahl

2013-01-04

Inte skulle jag ngonsin trott att jag skulle tycka att det var s komiskt och underhllande att lsa om en knarkodlande 12-ring som s smningom utvecklas till en knarkkung som odlar cannabis i sommarstugan. Det borde ju vara en ganska tragisk berttelse, vilket den givetvis varit om den var sann, men nu skrattar jag och fnissar om vart annat.

Kanske knns inte karaktrerna s trovrdiga, dom r karikatyrliknande, men jag tycker inte det gr ngot. Christer frmedlar dessa karaktrer med en vrme och sympati som jag som lsare smittas av.

Sprkligt stt r boken ingen hjdare men den r rolig.

Vill du lsa fler recensioner p ljudbcker finns det p www.bokbrus.se

2012-12-27

Galet kul, brjade hejdlst kul, eller i rlighetens namn, det brjade med att Christer Lundberg beskte Bokens dag i Vnersborg och berttade om denna bok. Det gav hejdlsa skrattsalvor i teatersalongen och jag knde direkt, den boken vill jag lsa, i synnerhet efter de 2-3 bottennapp jag lst det senaste... Kpte och fick den signerad och gldjen var stor d jag satte mig tillrtta p bussen till jobbet och brjade lsa denna galna berttelse! Den r osannolik, men inte p ett irriterande stt utan man kper den ltt. Boken handlar om krlek, om vnskap, om utanfrskap och hur man kan uppfatta saker p de mest annorlunda stt nr man r barn! Boken tappar dock lite tempo p slutet, kanske fr att den brjade s skruvat starkt att luften lite gick ur den. Men klart ls- och minnesvrd!

harriet karlsson

2012-12-18

Ida

2012-12-12

Rolig och skruvad debut! Helt klkart lsvrd!