Gräspojken

Lundberg, Christer

| 2012

Missa inte P3 Christers nya bok Gräspojken! En sanslös skröna och rolig uppväxtskildring om Kalle och hans familj i 1980-talets Göteborg, om hur Kalle blir av med oskulden och med hjälp av familjens nymfparakit blir Kungen av Majorna. Gräspojken är en fiktiv uppväxtskildring som tar sin början i mitten av 1980-talet. Huvudpersonen, Kalle, är en tolvårig pojke med en tonårings sexdrift. Han bor i Göteborg tillsammans med sin lillebror Björn, pappa Tomas som dricker för mycket och mamma Bodil som helst av allt vill vara någon annanstans än med familjen. En dag upptäcker Kalle en främmande ljusgrön stjälk bredvid monsteran i fönstret. Ett frö från nymfparakiten Aslans matskål har hamnat i blomkrukan. Efter viss efterforskning upptäcker han att plantan är av sorten Cannabis Sativa. Kalle förstår att det finns mer i livet än sex och, inspirerad av tv-serien Miami Vice, bestämmer...

Frida Olsson

2021-06-30

Himla rolig bok! Skriven med humor och otroligt lättläst! Rekommenderar!

Viktor

2018-05-25

Oerhört underhållande och rolig bok att läsa. Rekommenderar till den som behöver muntras upp med lite skoj läsning.

My Tullin

2017-12-28

Den absolut roligaste bok jag läst! Jag har aldrig skrattat såhär mkt när jag läst! Att läsa denna lättar upp vilken grå vinterdag som helst.

2016-12-31

Det fanns nog tre faktorer till att jag till slut bestämde mig för att läsa Gräspojken. Min pålitliga bokbloggarvän Lotten tyckte den var OK, den utspelar sig i Göteborg och det är Christer från P3 som skrivit den. En eventuell fjärde anledning var att den var på rea. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/12/graspojken-av-christer-lundberg.html

Tomas Karlsson

2016-09-01

Svag trea, några skratt blir det men jag tappar intresset efter ett tag. Lite för otrolig och den håller inte riktigt som en roman, en lite kortare novell hade räckt.

Stefan Wern

2016-01-19

Mysig och härligt fantastisk historia. Skrivglädje och läsglädje. Kanske inget som varar så fyran är egentligen en 3,5:a.

Annelie S

2015-10-31

Nej tack. Började ok, lite komisk, men spårade ur och blev helt osannolik. Klarade inte av att lyssna färdigt, kändes som totalt slöseri med tid. Besviken.

I.P. Freely

2015-09-02

Lenita Åberg

2014-06-18

Mycket underhållande bok. En sträckläsare.

Anton Bengtsson

2014-04-26

Inte varje dag någon bestämmer sig för att skildra en 12-årig kille som börjar langa gräs i slutet av åttio-talet. Bara upplägget i sig är intressant med Kalles dysfunktionella familj, bestående av hans hopplösa farsa och hans andlighetssökande mamma.

Men intresset boken väcker, kompenserar tyvärr inte i mina ögon sättet handlingen är upplagd. Emellanåt har jag svårt att avgöra om jag läser handlingen sett från en vuxens perspektiv som blickar tillbaka på sin ungdom, eller en undrande tolvåring som fortfarande inte fått grepp på hur världen fungerar - bortsett från hur man langar massiva mängder knark då förstås.

I vissa meningar hintas det om vad som ska hända i framtiden, som jag antar är för att bygga upp en spänning, men tyvärr blir det med en motsatt effekt. Så när jag väl kommit en bra bit in i boken - och intresset svalnat någorlunda - finns det bara en sak som räddar Gräspojken: humorn. Det finns stunder då den är riktigt festlig, incidenten med pallen fick mig att skratta högt, (särskilt med tanke på att det tydligen är baserad på Christers egna erfarenheter), samt många andra, mindre repliker och meningar, är verkligen klockrena taget ur sina sammanhang.

Gräspojken var alltså helt klart läsvärd då framförallt humorn tilltalade mig. Hade det inte varit så, hade jag kunnat hoppa boken utan en andra tanke.

Ellinor Karlberg

2014-04-20

Valde mellan en 3a & en 4a. Den får en 4a pga att den är så skojig! Lite Forrest Gump light.

Evert Johnsson

2014-03-13

Inte min smak alls, dålig!

Louise Olsson

2013-09-10

Verkligen spännande och rolig!

Anna Lindgren

2013-09-04

Ganska rolig faktiskt...

2013-08-11

Lättläst, rolig, dråplig, snabbläst, humoristisk, och en riktigt härlig historia om en tolvårig pojkes uppväxt i Göteborg på 80-talet.

PETER BISTOLETTI

2013-06-10

Rolig, upprorisk, osvensk.

Jennifer Tydén

2013-05-03

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Sjukt skruvad bok...

Sabina Svahn

2013-03-17

Underbar underhållande bok!

Louise A

2013-03-17

En oväntat uppfinningsrik och definitivt inte PK historia. Underhållande och lättläst.

Tove Ströberg

2013-01-06

Underhållande och framkallade en del skratt. Kunde höra Christers röst när jag läste den.

Pia Stendahl

2013-01-04

Inte skulle jag någonsin trott att jag skulle tycka att det var så komiskt och underhållande att läsa om en knarkodlande 12-åring som så småningom utvecklas till en knarkkung som odlar cannabis i sommarstugan. Det borde ju vara en ganska tragisk berättelse, vilket den givetvis varit om den var sann, men nu skrattar jag och fnissar om vart annat.

Kanske känns inte karaktärerna så trovärdiga, dom är karikatyrliknande, men jag tycker inte det gör något. Christer förmedlar dessa karaktärer med en värme och sympati som jag som läsare smittas av.

Språkligt sätt är boken ingen höjdare men den är rolig.

Vill du läsa fler recensioner på ljudböcker finns det på www.bokbrus.se

Maria Klamas

2012-12-27

Galet kul, började hejdlöst kul, eller i ärlighetens namn, det började med att Christer Lundberg besökte Bokens dag i Vänersborg och berättade om denna bok. Det gav hejdlösa skrattsalvor i teatersalongen och jag kände direkt, den boken vill jag läsa, i synnerhet efter de 2-3 bottennapp jag läst det senaste... Köpte och fick den signerad och glädjen var stor då jag satte mig tillrätta på bussen till jobbet och började läsa denna galna berättelse! Den är osannolik, men inte på ett irriterande sätt utan man köper den lätt. Boken handlar om kärlek, om vänskap, om utanförskap och hur man kan uppfatta saker på de mest annorlunda sätt när man är barn! Boken tappar dock lite tempo på slutet, kanske för att den började så skruvat starkt att luften lite gick ur den. Men klart läs- och minnesvärd!

harriet karlsson

2012-12-18

Ida

2012-12-12

Rolig och skruvad debut! Helt klkart läsvärd!