Gräset sjunger

Lessing, Doris

| 1981

Doris Lessings debutroman Gräset sjunger från 1950 blev mycket uppmärksammad. Den handlar om en maktkamp på många plan mellan två förlorare: den naiva och olyckliga vita farmarfrun Mary och hennes svarte tjänare Moses. Denna psykologiska och politiska roman kulminerar med ett mord. Tragedin, som Doris Lessing berättar med återhållen vrede, har sitt ursprung i Sydafrikas bittra historia av rasmotsättningar och människoförakt. Gräset sjunger är en sorgesång och ett litterärt mästerverk. Boken blev förbjuden i Rhodesia och Doris Lessing förbjöds att besöka Rhodesia och Sydafrika.

Malin R

2019-09-23

Mary, en fattig lantbrukarhustru, har hittats mördad på sin veranda. Naturligtvis är det "boyen" som mördat henne, det erkände han ju. Men varför? Resten av boken tar oss från Marys barndom fram till mordet - ett liv kantat av naivitet, fördomar och vansinne.
***
Det här är den ena av våra två bokcirkelböcker i sommar och det är Lessings debutroman. En relativt kort roman, men intensiv och med ett språk som går rätt in och verkligen förmedlar Marys känslor och, vartefter, vansinne.
En mycket bra bok och det är förståeligt att hon fick Nobelpriset i litteratur 2007.

Mikaelita Bovalius

2017-04-30

Denna bok bär på en särskild sorglighet. En mustenhet och ett mörker som blir värre utefter bokantalet. Vackert och klassiskt beskrivande. Jag är mycket glad att jag har läst den och att den är slut.

Benjamin Elfors

2016-09-21

Lite av en avlägsen kusin till Mörkrets hjärta. Suggestiv, mörk och dyster och mycket i handlingen som är outtalat. Ett mästerverk.

Pontus Fjällman

2016-01-08

Rent tekniskt är den formmässigt briljant. Men vad som verkligen gör en läsvärd är det rörande porträttet av Mary. En väldigt motsägelsefulll karaktär som aldrig slutar väcka ens empati.

Johan Bengtsson

2013-09-01

Klassiker som skildrar ett pars psykiska sammanbrott och undergång på den sydafrikanska landsbygden. Bra men slutet var väl kanske lite väl luddigt.

Josefin Sivertsson

2011-07-28

Jag tror inte att det här är en bok jag kommer att minnas men jag blev väldigt positivt överraskad av den. Av någon anledning hade jag en känsla av att jag inte skulle gilla den men läste ut den på tre dagar.

Sofie Petersson

2011-05-14

Doris Lessings debutroman utspelar sig i Sydrhodesia och handlar främst om stadsflickan Mary Turner som förvandlas till en bitter farmarhustru. Det är en obehaglig bok samtidigt som den är behaglig att läsa. Doris Lessing har en enorm språkkraft och använder den till att bygga upp en psykologisk spänning som inte går att skaka av sig. Vill ta mig an fler av Lessings verk.

Elin Stenblom

2011-02-20

Följ med Lessing till det koloniala Afrika.

Marianne Strandberg

2011-01-02

Stark, fascinerande om Arika under -50-talet.

Johanna Pentagon

2010-09-02

fascinerande bok, en mycket speciell stämning, laddning, beskrivningen av hettan och tristessen.

Ingrid Selnes

2010-05-25

Jag tyckte mycket om denna bok, fascinerande berättelse om utsatthet, outtalad erotisk laddning, maktkamp om kön, ras och status i Sydafrika.

Boel Djärv

2009-12-09

Fantastisk bok. Den handlar om en väldig massa elände men är mycket vackert skriven. Lessing beskriver både människor och känslor på ett självklart sätt, så att man som läsare också kan känna och förstå.

Harriet Frohm

2009-10-21

Lite tung emellanåt. Men ändå intresant att följa en kvinnas nedgång till total apati

Josefine Lind

2009-06-15

Fantastisk resa in mot galenskapen, på ett sätt som kan drabba alla.