Gräset är mörkare på andra sidan

Korkea-aho, Kaj

| 2012

I Kaj Korkea-ahos nya roman Gräset är mörkare på andra sidan rämnar fasader, något främmande hotar och skogen är inte att lita på. En ung kvinna, Sofie, har kört av vägen och dött i en våldsam krock. Då hennes fästman Benjamin får se ett fotografi taget av en hastighetskamera ser han att hon inte var ensam i bilen - var det ens en olycka? En gång var sjakket ett sammansvetsat pojkgäng i Pedersöre. Benjamin bor kvar men svartsjuka misstankar om Sofies hemliga liv har ätit sig in i honom. Looke har flyttat till Helsingfors och jobbar med tv och radio trots sin grava stamning. Christoffer studerar folkloristik i Åbo och ska gifta sig med sin pojkvän. Simon har blivit ortens präst men förlorat tron. Nu möts de alla i hembyn på Sofies begravning. Begär och hemligheter är sammantvinnade i denna uppväxthistoria, thriller och rysare. Gräset är mörkare på andra sidan är en mäktig läsupplevelse:...

Maria Klamas

2013-06-18

Fantastisk bok! Älskade varje rad varje ord från sidan ett till sista sidan. Den fångade mig direkt och jag ville på ett sätt den skulle ta slut för att få se hur allting löste sig eller inte... men samtidigt ville jag inte den skulle ta slut för jag ville inte avsluta relationen med dessa människor jag kommit att tycka om att umgås med!
Boken handlar om ett antal personer, som sedan barndomen varit vänner, det handlar om deras relationer nu och då, och något annat, det oförklarliga, det märkliga skrämmande väsen som rör sig runt dem... Författaren knyter en väv av trådar som bildar en fantastisk helhet när boken är slut, in i minsta detalj följs allting upp och det finns ingenting som går honom förbi, ingenting som lämnas åt slumpen, och ingen förutsägbarhet så långt ögat når. och språket är lysande, det är underbart att läsa, jag kan bara avundas dem som har denna läsupplevelse kvar!

Julia Desdemona

2013-01-12

Tyckte väldigt mycket om språket, handlingen och intrigerna. Kusligt, träffsäker, rolig och sorglig på en gång.