Gränslösa

Neurath, Carolina

| 2017

Det är väldigt spännande redan från början - det känns som att man lär sig något - om en värld man inte kan något om. SVT Gomorron En riktig bladvändare. Ebba von Sydow, TV4 Nyhetsmorgon SverigeLånebolaget Kritan vinner entreprenörsvärldens finaste pris. Glädjen blir kortlivad för den unge vd:n Gustaf Ramstedt, son till en av Stockholms förmögnaste advokater. Bara dagar senare försvinner han. Samtidigt påbörjar ekonomijournalisten Beatrice Farkas en granskning av bolaget, som ger lån med hög ränta till personer med svag ekonomi. Hon har nåtts av uppgifter om att företaget står inför en flytt till Malta för att kringgå svenska lagar. Beatrices granskning blir tuff. Hon blir själv ifrågasatt och möts av hot. Snart uppdagas att Gustaf lurats i en fälla och kidnappats. Oron sprider sig i bolaget och såren i hans sargade familj rivs upp. Men inne på Kritan fortsätter vinstjakten,...

Jan Banan

2019-07-10

Inte riktigt på samma nivå som hennes bok "Fartblinda", men ändå riktigt bra läsning.

Sollan

2017-07-15

Bra bok som inte når hela vägen.

Spännande och bra tempo rakt igenom. Till skillnad från föregångaren var den här mer välskriven, bland annat då den utelämnade onödiga detaljer och hade mer innehåll. Men handlingen är stundtals kladdig. Slutet samt vissa viktiga händelser blir ganska grunda och når aldrig något riktigt djup. Ändå har den starka scener och skildrar stora ämnen och intressanta psykologiska detaljer. En pappas försoning med sin son, ett moraliskt uppvaknande och även ett litet Stockholm-syndrome tycks skymtas i slutet. 3/5 är ett rättvist betyg.

Sen är det intressant hur Neurath varvar verklighet med fiktion. Bolaget i boken tycks vara en överdriven och kryddad version av Klarna. Beskrivs hur man har ett relativt hemligt internt inkassobolag Senita, Segoria irl. Hur en nyckelperson talar om att den ekonomiskt bästa kunden är den som inte betalar för sig, vilket är en verklig händelse som spätt på en missvisande bild om att Klarna skulle vara ett bolag med dåliga värderingar. Man får dessvärre stundtals en känsla av att författaren som är fd ekonomijournalist med flertalet granskningar på Klarna vill svartmåla dom lite subtilt fast i överdriven version.

Det är klart att ett bolag med kreditverksamhet tjänar mer pengar på att folk inte betalar för sig - vilket gör en dåligt betalande kund till en kund som är bäst ekonomiskt. Men det betyder inte att Klarna föredrar detta. Min uppfattning är att det generellt sett finns en anda på företaget där man har stort tålamod och är generösa med kunder som visar på dålig kreditvärdighet. T.ex. kan man utan större problem ringa in till Klarnas kundsupport och få fakturor uppskjutna och få påminnelseavgifter borttagna om man råkat glömma eller varit slarvig. Det råder en good-will-kultur till skillnad från många andra giriga konkurrenter och hungriga inkassobolag som inte drar sig för något för att få in pengar.
Hoppas verkligen inte författaren använt boken till personlig vendetta för att undermedvetet få läsare att se negativt på Klarna. Men jag kan vara helt ute och cykla med detta!

En bok som berör, kort sagt. Läs den!

2017-05-02

Jag började med att lyssna. Moa Gammel läste oengagerat med barnslig röst. Men det finns ju e-böcker. Boken är mer spännande än hennes första. Men jag saknar bettet, elakheterna och humorn. Upplösningen var inte bra.

Annabell Augustsson

2017-03-14

Riktigt bra och spännande läsning, samtidigt som jag kände att jag lärde mig något!

2017-02-03

Bättre än debuten och då gillade jag den också. Skönlitterära debuten alltså. Fartfylld och intressant, det händer något på varje sida. Om pengar och dess lockelse, etik och moral.

Spännande, fartfylld och fängslande!