Grannen

Buthler, Dan

| 2010

Stureplansprofilen Hans Ecker, dömd till över 10 års fängelse, sitter i en fångtransport på väg att flyttas från Kumla till en annan anstalt. Man kan föreställa sig Eckers glädje när han, helt oväntat, blir fritagen. Men snart blir han rädd, riktigt rädd. För den som kallblodigt sköt fångvaktarna var psykopaten Christopher Silfverbielke _ kompanjonen som Ecker trodde sig ha haft ihjäl för ett drygt år sedan.Det började så bra. Det kriminella radarparet Hans Ecker och Christopher Silfverbielke gjorde storverk tillsammans och flydde utomlands. Hårt arbete, tufft liv, riktigt mycket pengar och brudar. Ecker gjorde sitt livs största misstag när han bara trodde att Silfverbielke verkligen dog, där nere i Medelhavet, i stället för att vara säker på sin sak. Han och hans gravida flickvän Veronica tog sig hem till Sverige, men blev gripna direkt på flygplatsen och Ecker hamnade snart i fängelse.Nu...

Izabela Horn

2022-08-06

Grannen av Buthler & Öhrlund

Detta är andra delen i serien Silfverbielke. En kallblodig sociopat som anser ha rätten att rensa bland människor i samhället och straffa de som han anser är smutsiga.

Maria B

2020-07-28

Lyssnat på ljudboken. Kan inte låta bli att ryckas med och vilja fortsätta lyssna, men med en stor skopa avsmak. Extremt våldsamt och inriktat på sex, våldtäkter och droger. Kan inte låta bli att undra hur författarna kommer på allt...

Sofi Lindberg

2020-07-24

Anders S

2019-10-19

Osympatisk huvudkaraktär vilket så klart är ett medvetet val. Inte så verklighetstrogen vissa stunder men ok story.

Karin Johansson

2019-05-05

Den här är rätt bra, resten i serien kan man lätt vara utan.

Bjarne Johansson

2017-12-17

Bra

Johan Kronborg

2017-07-18

Med tanke på att tidigare recensent inte förstått bokens koncept. Så skriver jag så här gillar du tv serier som Entourage, filmer som Gudfadern, Scarface, Wolf of Wallstreet, American Psyco kommer du älska denna bokserie och längta tills den blir filmatiserad.

Marina Pedersen

2016-10-11

Lyssnat på hela serien på Storytel...så bra !

2016-02-18

Detta är en genomgående otrevlig bok om en mycket sjuk typ!!! Gör något annat med din dyrbara tid än att slösa den på denna bok!!

Johan CB

2015-12-04

Johan CB

2015-12-03

Marianne Strandberg

2015-11-25

En helt sjuk bladvändare.

Karin Löfstrand

2015-01-19

150116: Fortsatt berättelse om psykopaten Silverbielke.

Eva Aronsson

2014-11-03

Andra boken får en 4:a. Tyckte att 1:a boken var lite bättre. CS är om möjligt ännu sjukare i denna boken.

Lotta Lettenström

2014-10-23

Lysande och spännande som alltid! Hur kommer man på alla otroliga saker.

Kim Dahlback

2014-08-31

Poliserna som vanligt ointressanta. Silfverbielkes eskapader känns upprepande och planlösa

Maria Svedman

2014-07-26

Riktigt sjuk bok. Hade förträngt hur galen Silverbielke var och efter några hundra sidor kände jag att det blev för mycket. Läste i alla fall klart den men avstår från att läsa kommande delar.

Björn Math

2014-07-25

Det var den inte...

Anna Johansson

2014-05-21

Äntligen fortsättningen om Christopher Silferbielke. Mycket spännande bok där man lär känna C.S på djupet och följa när han blir allt sjukare. Än av de bästa böckerna i Jacob Colt serien.

Jimmy Nilsson

2014-04-21

Andra boken om Silverbielke är inte lika förträfflig som föregångaren men ändå väldigt spännande. Berättelsen upplevs lite mer avskalad och råare. Det bli mer våld, sadism, sex och även ren tortyr. Ett obehag smyger sig på en till och från under läsningen, så rekommenderas inte till den känslige.

Liselotte Johansson

2014-03-25

Är nog bland det mest galna och mest spännande jag någonsin lyssnat på. Stefan Sauk gör verkligen boken till nåt helt otroligt. Jag kan lugnt säga att gillar man spänning finns det inte bättre böcker än från dessa författare. Pust!!!

Michaela Flink

2014-02-19

Svår att lägga ifrån sig. Man vill bara veta hur och vad som ska hända här näst!

Lars Sederlin

2013-09-06

Sliskig sexistisk våldsporr. Obehaglig

Underhållning. Spännande. Klyschigt. Irriterande småfel. Lättläst. En helt okej bok att semesterläsa. Men - det jag undrar nu är om jag efter att ha läst Grannen inte behöver läsa den omtalade Femtio nyanser? Dvs har jag fått så mycket s/m-sexskildringar så jag klarar mig utan mr Grey också? Eller är det skillnad på den här hårdkokta deckaren och den erotiska bestsäljaren?

Carolina Ring

2013-07-24

Inte lika bra som första, men har svårt att slita mig ändå. Stefan Sauk som uppläsare är fantastisk.

Jenny Hjärtberg

2013-07-22

En stark trea mycket tack vare den fenomenala uppläsaren Stefan Sauk. För mycket sadistiskt sex och lite för psyko för ett högre betyg. Tar en paus från Silverbjelke nu men ska lyssna på nästa också. :)

Kristina Simar

2013-01-16

Christoffer Silfverbielke är en fullblodspsykopat som inte drar sig för av att göra sig av med människor han inte gillar eller som kommer ivägen för hans planer. Han ser bra ut och är muskulös, får kvinnor att göra det han vill, det kan vara som i denna bok erotiska lekar som kvinnorna i vanliga fall nog kanske aldrig ens kunde drömma om att göra. Men hans ord är deras lag. Jag tror att genom en hel del research har Buthler och Öhrlund lyckats få fram denne psykopat på ett riktigt trovärdigt sätt. Den extremt snälle, hjälpsamme vännen, eller grannen ska man kanske vara lite försiktig med. Silfverbielke var en man som fick mig att både må illa och känna avsky för. Han var motbjudande på alla sätt och vis och jag vill inte ha en sådan man i min närhet, tack! Buthler & Öhrlund gestaltar och beskriver så bra att jag bara helt plötsligt befinner mig i bakgrunden och tittar på alla hemskheter som händer. Men jag kan inte förmedla till personerna att de ska vara försiktiga. När jag träder in i en boks handling, då anser jag att den är mycket bra skriven, jag kommer bort från vardagens stress och befinner mig i en annan värd. Boken är även en sträckläsarbok och att den är på cirka 600 sidor gör ingenting. Den går lika fort att läsa som en tråkig bok på ungefär hundra sidor.

Rasmusmatte .

2012-12-29

Glömt att sätta betyg på denna. Det blir en femma för den är så rafflande spännande och läskig

Ulrica Björnhag

2012-10-20

Uppföljaren är inte i klass med "En nästan vanlig man" men visst är den spännande och en bladvändare eftersom man vill veta vad han hittar på härnäst och hur författarna ska få ihop det i slutet. Som vanligt är Buthler och Örlund bättre på själva storyn än ett bra slut. Det börjar bra, är ett rappt tempo som eskalerar men så kastar man in en snabb upplösning som blir lite platt. Trots det är boken läsvärd.

2012-10-01

Efter att ha läst både "En nästan vanlig man" och "Grannen" är jag djupt oroad över författarnas sjuka fantasier. I "Grannen" blev det lite för mycket...

Max Lundberg

2012-09-24

Bra uppläst av Sauk, och hyfsat underhållande och spännande. Tyvärr blir den dock en parodi på sig själv till slut, sexscenerna är patetiskt många och detaljerade. Svensk kriminallitteraturs svar på Fifty shades of grey.

Maria Hjelm

2012-07-17

En nästan vanlig man fick full pott i betyg. Den här når inte riktigt lika långt. Även Grannen är väldigt bra, men det blir nästan lite för mycket av Christopher Silvferbielke. Hans sjuka sidor framträder allt mer och de är ganska osmakliga. Trots detta hade jag väldigt svårt att släppa boken och jag ser fram emot uppföljaren Återvändaren.

Emeli Backström

2012-06-20

Grabbigt skriven i den allra värsta betydelsen. Okej att beskriva en psykopats tankar för skapa karaktär men grabbigheten lyser igenom hela tiden, överallt.

Ganska kass research, förutom rent polisiärt arbete då, också.

Besviken.

2012-03-04

Jag är inte direkt pryd, i alla fall inte mer än någon annan, eller lättäcklad, men jag måste säga att den här boken var över gränsen. Med råge. Om jag ville ha en porrbok eller en "lättsam" beskrivning av sado-masochistiska ritualer, så hade jag läst en sådan bok. Nu ville jag ha en deckare, men det var inte riktigt vad jag fick. Man tycker att jag kanske borde ha varit förberedd, eftersom jag ju faktiskt läst En nästan vanlig man, men Grannen kändes mest som en krystad ursäkt att få ge sig hän åt alla slags våldsyttringar i samband med sex. Ja, och annars också för den delen. Läs resten på http://bokslut.blogspot.com/2012/03/grannen-av-dan-buthler-dag-ohrlund.html

Anna Moth

2012-01-24

Åh, usch vilken fånig bok! Väldigt mycket "titta hääär vad framåt och accepterande vi är" för att sen i nästa stund dra till med något så förlegat att tårna krullar sig på en. Snackades mycket om kvinnologik vs. manslogik.
Sen är det väl inte för mycket begärt att alla karaktärer har egna namn, tror att jag hittade två par med samma namn i boken...

Kenneth Malm

2012-01-22

Lika bra som de föregående om Jacob Colt och hans kollegor

Kenneth Olausson

2012-01-07

Fy fan en sån skitbok.

Stefan Johnsson

2011-12-03

Spännande och ännu otäckare en första boken
Om Silverbielke

Andree T

2011-10-19

Spännande bok. En svensk american psycho.

Ingrid Herrström

2011-10-04

Sex, våld, ondska, sex, våld, ondska......

Peter Allanson

2011-05-22

Blir besviken på att författarparet måste använda sig av denna Silfverbjelke i flera böcker. Snacka om att dra ut på det hela. Det blir lite löjligt dåligt. Jag ska inte läsa fortsättningen om denna Sifverbjelke, för mig är han borta. Eller.......

Oj vilken rälig kille han är Christopher Silfverbielke. Wow va Stefan Sauk gör det bra

Mia Dahlstrand

2010-10-29

2010-10-28
Spännande fortsättning på En nästan vanlig man. Och baksidetexten har verkligen rätt - jag vill inte ha en sådan man som Silfverbielke till granne. Dock tycker jag att beskrivningarna av hans SM-lekar blir lite väl detaljerade, men jag kanske bara är pryd...

2010-10-02

Ojojoj, så bra. Man vill hela tiden veta vad som händer härnäst. Stefan Sauk läser så bra.

Peter Jungerfelt

2010-07-16

Efter en febril genomlyssning av En nästan vanlig man gav jag mig hän åt Grannen av Buthler & Öhrlund.

Den tidigare presentationen som jag anser vara en spoiler av megaformat lockar onekligen till att läsa/lyssna på Grannen.

Dessvärre kommer mina förväntningar på skam. Detta är en bok - som sin intrig till trots går mycket på repeat. Eller - den står och stampar i ett och samma tillstånd hela vägen fram till upplösningen - både i tid, rum och händelseupprepningar.

Du som ännu inte läst En nästan vanlig man - sluta läs här.

Du som tänker läsa Grannen kan också med fördel sluta läsa, men jag skall inte tala om hur boken slutar.

Fullblodspsykot och wackon med fläskkotelettsfrisyr, den makalöst vackre Christopher Silverbielke är tillbaka och nu skall han hämnas.

Tidigare vännen Hans Ecker ligger pyrt till. Han har svikit och försökt döda Christopher. Nu sitter Hans på Kumla och får däng av sina medfångar. Han skall förflyttas. Fångtransporten utsätts för överfall. Två väktare skjuts ihjäl. Hans Ecker fritas - men ändå inte.

Han hamnar i en källare som Christopher gjort iordning på sitt eget speciella sätt. Här kommer Ecker att hållas inspärrad och förnedras under större delen av boken. Det är en återkommande scen.

En annan flitigt förekommande aktivitet är sexlekarna med Hans Eckers fru - Veronica. Det är också nogsamt och frekvent skildrat boken igenom. Deras SMS-trafik, hemliga möten osv.

Nästa tema är grannskapet och den terror som Christopher utsätter flera par ur "verklighetens folk" för. Bara så där på skoj gör han diverse vuxenpojkstreck, skadegörelse, fiffel med post, räkningar m m.

En kvinna retar honom så - sedan hon vägrat släppa till - så att han åker till Mallorca några dagar för att ställa till en scen. Mycket jobb för det, kan tyckas.

Den som är hans primära mål för hämnd - Herbert de Wahl får också sina fiskar varma.

Upplösningen kommer under bokens sista 30-40 sidor och är öppen, bäddar för en fortsättning på något sätt.

Vi får givetvis ta del av poliserna och deras utredning som inte ger så mycket. Det blir lite ketchupeffekt på slutet. Samtidigt kommer en ny polis in i bilden - Linda Schecker. Jag misstänker att hon figurerar även i "Förlåt min vrede".

Sammantaget - boken är lite väl repetiativ och händelsefattig för att motivera närmare 500 sidor. Den kunde tightas ner till 400 och då blivit riktigt bra.

Nu ger jag den tre fiskar - för jag kunde omöjligtvis sluta lyssna - och jag vill veta hur det kommer att gå i nästa bok om Christopher.

Patricia B

2010-07-11

Jag gillar deras sätt att skriva, även om storyn är väl fantastisk så är det riktigt, riktigt underhållande!