Granen

Hedman, Sofia

| 2021

En saga om att längta bort och att hitta hem Vart ska du vind? frågade granen. Jag ska ut i världen och virvla runt, svarade vinden. Ta mig med, sa granen. Fäll mig och låt mig följa dig! Vill du verkligen det? frågade vinden. Ja, jag vill se världen, sa granen. Och vinden tog i. Men granen stod där den stod, fast rotad i marken.Granen som längtade handlar om en småvuxen skogsgran som vill se sig om i världen, men som står stadigt där den står. Inträngd som den är mellan höga tallar och yviga äldre granar, ser den inget annat än andra träd och den längtar bort. Och en dag kommer två män med en motorsåg   Granensom längtade är en vacker bilderbokssaga om livet. Om drömmar, förväntningar och överraskningar. Men framförallt om att hitta sin plats i livet.   Granen som längtade är en mycket fin högläsningsbok som kan leda till samtal om...

Jag har läst Granen som längtade med text av Sofia Hedman och illustrationer av Emelie Gårdeler, boken är utgiven av Speja förlag 2021. Granen längtar ut i världen och vill se annat än träd. Granen är kort och kan inte ens se över de andra granarna. Granen står i skogen och avundas älgen, haren och fågeln som får se så mycket annat än bara skog. Inte ens den kraftiga vinden lyckas fälla granen och ta med den ut i världen. Men en dag kom människor och tittade på granen… Granen som längtade är en fantastiskt fin och vacker bok på alla sätt. Det är en bok om att längta bort, att hitta sin plats i livet samt att vara tacksam för det liv man har fått. Texten varvar mellan dialog och berättande, språket är vackert, flyter fint och är behaglig att läsa. Illustrationerna är fantastiska, varje illustration är som en vacker tavla. Julklappstips till barn i ålderskategorin 3-6 år!

@barnbokstips

2021-12-07

Igår läste vi Granen som längtade av Sofia Hedman och Emelie Gårdeler, Speja förlag
En bilderbok om längtan efter mer, om att vilja se mer av världen. Granen står stabilt mitt i skogen men är kort och ser inte så långt som den önskar. Granen vill följa med haren när den skuttar iväg, vill följa med vinden som virvlar förbi osv. Så en dag kommer några människor och tittar på granen, sågar ner den och tar med den till stan där granen pryds vackert och får uppleva stadens puls och allt som hör julen till både det positiva och det negativa. En bok också om livet som en dag tar slut och om att göra vad man kan för att kunna se tillbaka och vara nöjd med det liv man levt.
Vackra, varma bilder där naturen förmänskligats och fått ansikten. En bilderbok för 3-6 men som ofta tänker jag att det här är en bilderbok som kan läsas även för barn något år äldre än 6 år.