Grand Mal

"Bokens inledning startar med ett järngrepp om mitt hjärta. Ja, jag kan inte uttrycka mig mindre överspänt, jag blir alldeles överrumplad, det är den bästa och mest gastkramande inledning jag har läst på åratal: här är moderskapets skräck och fasa i koncentrat, som en besvärjelse, och berättarrösten talar rakt till läsaren, till mig." Aase Berg, Expressen »Jag har en önskan. Den är oerhörd. Men jag vill att du ska lyssna till den. Jag vill att du ska ge mig det jag ber om« Det är de första orden i Linda Boström Knausgårds novellsamling. Den som talar presenterar sin familj, sina barn, en morgon vid frukostbordet, för någon som ser dem för första men också allra sista gången. Denna någon verkar befinna sig utanför det sköra rummet, med makt över deras väl och ve. I nästa novell möter en flicka den förhäxade Vitbjörn Kung Valemon, som lever som björn på dagen och som man på natten....

Sandra Katby

2017-08-06

Novellsamling som berör. Vissa historier mer välskrivna än andra, men alla lika starka.

Catarina Rutström

2014-09-11

Ett par av novellerna var riktigt bra, men de abstrakta texterna kan jag tyvärr inte uppskatta. Än.

Timotej

2013-07-01

En del noveller var riktigt bra, exempelvis en någonstans i mitten, nära slutet, "Babyalarmet". Men somliga kändes bara som meningslöst svammel som blev lite långt och övertydligt. Ger den ändå en trea för att de noveller som var bra, var väldigt bra.

Nina Ahlzén

2012-03-28

Blev positivt överraskad. Vilket underbart språk och oväntade vändningar. Hoppas på fler böcker ifrån henne.

Ulla Englund

2011-11-20

De båda första novellerna höll på att få mig att lägga ifrån mig boken innan jag läst ut den. Några av de 20 novellerna är skapligt bra men flertalet ger mig skvatt ingenting; ändå är jag glad att jag fortsatte att läsa.

Michael Nystås

2011-11-04

Seg och svår novellsamling av hustrun till den norske författaren Karl Ove Knausgård. Vackert språk, men händelsefattiga berättelser.