Grand final i skojarbranschen

Ekman, Kerstin

| 2011

När den välkända författaren Lillemor Troj en dag finner sig läsa manuset till en roman om sitt eget liv börjar marken gunga under henne. Den är skriven av en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner men i årtionden varit djupt beroende av varandra.När man slår igenom litterärt är man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor för det är hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en författare är ett dubbelhövdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att förgöra den intagande och kloka persona som läsarna tror är Lillemor Troj.Kerstin Ekmans nya roman är en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterära livet. Men först och främst är den en berättelse om två mycket olika kvinnor, från femtiotalet och fram till idag, om lögn och sanning, ensamhet och gemenskap.Lillemor...

Ingrid Bergenudd

2021-01-12

Bitvis rolig, men också bitvis lite väl omständig.

Madelene H

2018-10-22

Man funderar ju under hela läsningen på om det är självbiografiskt...

Izabela Horn

2018-09-03

Inte ofta jag ger upp men kunde inte hitta motivation att fortsätta läsa när boken inte alls intresserade mig

2018-01-17

Kerstin Ekman är en av våra allra största författare och även om denna bok inte tillhör hennes allra främsta är den ändå mycket läsvärd. En berättelse om två väldigt olika kvinnor. Berättarglädjen finns där och språket är som alltid lysande. Det som saknas är den riktigt engagerande intrigen. Stark 3:a

Erika Granholm

2016-07-08

Oväntat tråkig, om än bra idé. Stannade efter halva.

2016-02-29

Ointressant och omständlig. Men så har jag ju heller aldrig förstått mig på storheten hos Kerstin Ekman. Ingenting som åtminstone jag kan rekommendera!

Sara Frimodig

2014-05-08

Efter ungefär 100 sidor så tyckte jag att den var väldigt intressant, och jag var spänd inför fortsättningen. Sen föll den tyvärr ganska platt... Tråkig och intetsägande och alldeles för lång för det innehåll den faktiskt hade. På det stora hela blir det en svag trea.

Anna Hedenstedt

2014-04-20

Jag orkade inte läsa hela. Fastnade inte, brydde mig inte särskilt om karaktärerna. Har förstått att alla tycker den är SÅÅÅ bra, men livet är för kort för att tvinga sig att läsa ut böcker.

Lotta Karlsson

2013-12-29

Den här var för tradig tyckte jag.

Johan Bengtsson

2013-09-01

Har läst eller försökt läsa två andra böcker av Ekman med de tråkade ut mig. Men den här var klart roande och inte svår att komma igenom. Huvudpersoner i boken är Lillemor Troj och
Babba Andersson. Lillemor är berömd författare men det är Babba som i hemlighet skrivit det mesta i Lillemors böcker. Mycket roande tillbakablickar på Sverige från femtiotalet och framåt. En satirisk blick på författarens roll i samhället och spelreglerna i den litterära världen.
Dock känns det lite akademiskt och opersonligt på något sätt, vilket drar ner betyget.
Lite för lättglömd.

Madame Medusa

2013-05-10

Måhända har denna bok fått bra betyg i somliga kretsar men jag som för övrigt är en Ekman älskare är besviken. Boken gav mig inget att längta efter och hela intrigen var trist och blev snart tjatig. Jag fann ingen mening i denna bok ingenting som höll mig kvar. Men nu är den läst!

Emma Hortlund

2013-03-16

Jag tycker att det ligger något tungt över läsupplevelsen när det gäller den här boken. Jag kommer aldrig in i något riktigt flyt när jag läser och måste flera gånger läsa om stycken för att hänga med i vad som står. Jag upplever den som onödigt komplicerad, trög och akademisk. Jag är heller inte särskilt förtjust i texter där man inte använder citationstecken eller talstreck vid repliker.

Grand final i skojarbranschen handlar om Lillemor Troj vars kompis/bekanta Babba skriver böcker som hon sedan ger ut i Lillemors namn, och låter Lillemor vara ansiktet utåt och ta hand om alla intervjuer och liknande. Men så en dag skriver Babba en bok om hennes och Lillemors förhållande till varandra och om hur Lillemors böcker har kommit till och skickar till ett annat än Lillemors förlag. Manuset hamnar till sist i Lillemors händer och i Grand final i skojarbranschen läser Lillemor Babbas manus, vilket är det man som läsare också läser varvat med kapitel om när Lillemor tänker tillbaka på de tillfällen hon precis har läst om.

Carin Lundberg Papp

2013-03-07

Tyvärr...kunde inte ens komma igenom den...

2013-03-02

Kerstin Ekman har varit en vit fläck i min litterära bildning som jag länge velat åtgärda. När jag sedan gick med i en läsutmaning där man ska läsa böcker om böcker så tyckte jag att det äntligen var dags att ta tag i detta. Jag vet inte om det var ett klokt val. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/03/grand-final-i-skojarbranschen-av.html

2012-11-06

Kände mej lite obehaglig till mods när jag läste. På något vis var den elak och cynisk. Everlöv är en duktig uppläsare och Ekman skriver bra Men den passade inte mej just nu.

Linda E

2012-11-05

Absolut en av de bästa böcker jag läst.

Hm, ska jag sätta en fyra eller femma? En väldigt bra bok är det i alla fall! Jag som mest läser "populärlitteratur" och deckare föll nästan baklänges av stolen av Ekmans underbara språkbehandling! Och intrigen är ju inget annat än fenomenal.

Irene Malmeling

2012-09-13

Lyssnade på en uppläsning av Katarina Everlöv. En njutning!

Birgitta A

2012-09-11

En lysande rolig bok utmärkt inläst av Katarina Ewerlöf!

Nils Thor

2012-07-26

Lyssnade till boken under en bilresa till Härnösand och åter. Koncentrationen var på bilkörningen och inte på boken, så betyget kan vara lite orättvist.
Berättelsen var fantasifull och underhållande med inblickar i förläggarbranschen (vad tycker Rabén & Sjögren?) och Svenska Akademien.
Hoppas att det inte är Ekmans final som författare.

2012-07-02

Första delen av romanen överraskade mig med att vara både rolig och vass. Något hände, luften gick ur. När boken sedan äntligen tog slut var jag lättad. Det blev för mycket smågodis och jag tycker att Ekman fegt gömmer sig bakom Babba och Lillemor. Det antyds många sorgligheter i Lillemors privatliv. Är de också Ekmans? Ne,j Autofiktion ger jag inte mycket för. Men första delen var en härlig satir.

Lina Josefsson

2012-06-29

Något av det bästa jag någonsin har läst. Älskade Kerstin Ekman!

Annika Lönneborg

2012-06-25

Nej, vilken tråkig bok! Jag har läst nästan alla Kerstin Ekmans böcker och älskar dem verkligen, särskilt Vargskinnstrilogin ich Herrarna i Skogen. Men den här boken är rörig, ointressant, oengagerande. Personerna känns inte trovärdiga, intrigen konstruerad, förvirrande hopp i tid och rum och mellan personer. Språket är som vanligt rikt och mustigt och miljöerna väl skildrade. Men det räcker inte. Bu för det här stolpskottet!

Merja A

2012-05-30

Om jag inte hade tröttnat halvvägs och tappat tråden under läsandets gång ett antal gånger hade betyget blivit 5. Nu efter att ha läst ut kan jag bara konstatera att Kerstin Ekman är värd sin stol i akademien. Boken är underhållande utan att vara förutsägbar. Naturskildringarna som finns med i boken tycker jag mycket om.

Elsa Es

2012-05-29

Fastnade verkligen i denna bok! Bonus för intressant om förlagsvärlden.

Karin D

2012-05-15

Skriva kan hon, Kerstin Ekman! Det märks att hon har upplevt alla de där tiderna hon skriver om. Katarina Evelöfs uppläsning gjorde upplevelsen ännu bättre!

Helena Nielsen

2012-04-24

En 2:a pga det jobbiga språket som gör att man tappar bort sig. Synd för karaktärerna är intressanta.

Lotta Berling

2012-04-15

Ok bok, men mina förväntningar var att jag skulle få läsa något riktigt, riktigt bra - och de infriades tyvärr inte. Jag tappade intresset lite vid ungefär mitten av boken.

Emeli Backström

2012-04-14

Tänkvärd och rolig om utseende och anseende i litteraturvärldens ankdam.

B Kiddo

2012-03-29

Är det en eller två personer?

Malin H

2012-03-15

om skrivande, att vara författare, författarskap... gillade framläggningen av lillemors liv genom babbas skarpa men elaka blick. gillade karaktären babba. men ibland lite omständigt språk, massa ord som känns otympliga och föråldrade... och jag som inte följt ekmans författarskap känner att jag inte kan läsa det som verkar finnas mellan raderna. eller kanske mitt på dem också.

Tanja Dianova

2012-02-21

Anna Dybeck

2012-02-16

En bok som växer, tycker jag. Jag gillade uppbyggnaden, intrigen om man så vill, och berättelserna om kvinnornas väg. Något jag av någon anledning retade mig på var titeln som känns som den inte passar ihop med boken. Babbas och Lillemors liv fascinerar. Mycket läsvärd, ge inte upp, den ger tillbaka!

Gunvi Lundqvist

2012-02-04

Intressant blir de olika huvudpersonerna beskrivna, även om andra finns med är det Lillemor och Babba jag minns efter avslutat läsning. Skulle inte slutet vara så som jag själv skulle önskat, hade det nog inte räckt till en fyra nu blir det fyra plus. Klart läsvärd och har ibland sina genomslagspoänger som beskrivningen av intågandet av de invalda i Akademin. Super:)

harriet karlsson

2012-01-26

Underhållande, svårt att avbryta lyssning.

Marianne Strandberg

2012-01-21

Klart mycket läsvärd. Ligger mellan en fyra o femma.

Emma Salomonsson

2012-01-18

Gillar tanken, gillar leken. Gillar slutet... Men ack så trött jag var i mitten av denna roman.

Tanja Dianova

2012-01-09

Spännande och tänkvärd berättelse. Lite tråkiga och långdragna episoder. Annars mycket bra!

Anna-Lena Bengtsson

2012-01-02

Med intelligent och akademisk humor tar Kerstin Ekman upp viktiga livsfrågor.

Lena L

2011-12-28

Välskriven, spännande och en makalös berättelse. Jag njöt av varje sida.

Norman Aina

2011-11-07

Hade velat ge mer än fem stjärnor. Handlingen tilltalar mig och referenserna till händelser genom åren är underbara.

R Lindqvist

2011-11-07

Hade lite svårt att ta mig in i början av min läsning. Men ju mer jag lärde känna Lillemor och så småningom Babba, desto mer gillade jag deras historier. Är lite trött på böcker som har fler än en karaktär i fokus men det beror mest på att jag läst för många sådana ett tag nu. Tycker mycket om inblickarna i akademien, skogarna och boketiketterna.