Grand final i skojarbranschen

Ekman, Kerstin

| 2011

Nr den vlknda frfattaren Lillemor Troj en dag finner sig lsa manuset till en roman om sitt eget liv brjar marken gunga under henne. Den r skriven av en kvinna hon knner vl och som vill bli erknd som frfattare. De har aldrig blivit vnner men i rtionden varit djupt beroende av varandra.Nr man slr igenom litterrt r man en cirkushund som hoppar genom en ring med pappskiva. Hepp! Det vet Lillemor fr det r hon som har hoppat. Men hon har hela tiden vetat att en frfattare r ett dubbelhvdat monster. Nu hotar den andra kvinnan att frgra den intagande och kloka persona som lsarna tror r Lillemor Troj.Kerstin Ekmans nya roman r en uppsluppen lek med autofiktionens form och en vass skildring av det litterra livet. Men frst och frmst r den en berttelse om tv mycket olika kvinnor, frn femtiotalet och fram till idag, om lgn och sanning, ensamhet och gemenskap.Lillemor...

Ingrid Bergenudd

2021-01-12

Bitvis rolig, men ocks bitvis lite vl omstndig.

Madelene H

2018-10-22

Man funderar ju under hela lsningen p om det r sjlvbiografiskt...

Izabela Horn

2018-09-03

Inte ofta jag ger upp men kunde inte hitta motivation att fortstta lsa nr boken inte alls intresserade mig

2018-01-17

Kerstin Ekman r en av vra allra strsta frfattare och ven om denna bok inte tillhr hennes allra frmsta r den nd mycket lsvrd. En berttelse om tv vldigt olika kvinnor. Berttargldjen finns dr och sprket r som alltid lysande. Det som saknas r den riktigt engagerande intrigen. Stark 3:a

Erika Granholm

2016-07-08

Ovntat trkig, om n bra id. Stannade efter halva.

2016-02-29

Ointressant och omstndlig. Men s har jag ju heller aldrig frsttt mig p storheten hos Kerstin Ekman. Ingenting som tminstone jag kan rekommendera!

Sara Frimodig

2014-05-08

Efter ungefr 100 sidor s tyckte jag att den var vldigt intressant, och jag var spnd infr fortsttningen. Sen fll den tyvrr ganska platt... Trkig och intetsgande och alldeles fr lng fr det innehll den faktiskt hade. P det stora hela blir det en svag trea.

Anna Hedenstedt

2014-04-20

Jag orkade inte lsa hela. Fastnade inte, brydde mig inte srskilt om karaktrerna. Har frsttt att alla tycker den r S bra, men livet r fr kort fr att tvinga sig att lsa ut bcker.

Lotta Karlsson

2013-12-29

Den hr var fr tradig tyckte jag.

Johan Bengtsson

2013-09-01

Har lst eller frskt lsa tv andra bcker av Ekman med de trkade ut mig. Men den hr var klart roande och inte svr att komma igenom. Huvudpersoner i boken r Lillemor Troj och
Babba Andersson. Lillemor r bermd frfattare men det r Babba som i hemlighet skrivit det mesta i Lillemors bcker. Mycket roande tillbakablickar p Sverige frn femtiotalet och framt. En satirisk blick p frfattarens roll i samhllet och spelreglerna i den litterra vrlden.
Dock knns det lite akademiskt och opersonligt p ngot stt, vilket drar ner betyget.
Lite fr lttglmd.

Madame Medusa

2013-05-10

Mhnda har denna bok ftt bra betyg i somliga kretsar men jag som fr vrigt r en Ekman lskare r besviken. Boken gav mig inget att lngta efter och hela intrigen var trist och blev snart tjatig. Jag fann ingen mening i denna bok ingenting som hll mig kvar. Men nu r den lst!

Emma Hortlund

2013-03-16

Jag tycker att det ligger ngot tungt ver lsupplevelsen nr det gller den hr boken. Jag kommer aldrig in i ngot riktigt flyt nr jag lser och mste flera gnger lsa om stycken fr att hnga med i vad som str. Jag upplever den som ondigt komplicerad, trg och akademisk. Jag r heller inte srskilt frtjust i texter dr man inte anvnder citationstecken eller talstreck vid repliker.

Grand final i skojarbranschen handlar om Lillemor Troj vars kompis/bekanta Babba skriver bcker som hon sedan ger ut i Lillemors namn, och lter Lillemor vara ansiktet utt och ta hand om alla intervjuer och liknande. Men s en dag skriver Babba en bok om hennes och Lillemors frhllande till varandra och om hur Lillemors bcker har kommit till och skickar till ett annat n Lillemors frlag. Manuset hamnar till sist i Lillemors hnder och i Grand final i skojarbranschen lser Lillemor Babbas manus, vilket r det man som lsare ocks lser varvat med kapitel om nr Lillemor tnker tillbaka p de tillfllen hon precis har lst om.

Carin Lundberg Papp

2013-03-07

Tyvrr...kunde inte ens komma igenom den...

2013-03-02

Kerstin Ekman har varit en vit flck i min litterra bildning som jag lnge velat tgrda. Nr jag sedan gick med i en lsutmaning dr man ska lsa bcker om bcker s tyckte jag att det ntligen var dags att ta tag i detta. Jag vet inte om det var ett klokt val. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/03/grand-final-i-skojarbranschen-av.html

2012-11-06

Knde mej lite obehaglig till mods nr jag lste. P ngot vis var den elak och cynisk. Everlv r en duktig upplsare och Ekman skriver bra Men den passade inte mej just nu.

Linda E

2012-11-05

Absolut en av de bsta bcker jag lst.

Hm, ska jag stta en fyra eller femma? En vldigt bra bok r det i alla fall! Jag som mest lser "populrlitteratur" och deckare fll nstan baklnges av stolen av Ekmans underbara sprkbehandling! Och intrigen r ju inget annat n fenomenal.

Irene Malmeling

2012-09-13

Lyssnade p en upplsning av Katarina Everlv. En njutning!

Birgitta A

2012-09-11

En lysande rolig bok utmrkt inlst av Katarina Ewerlf!

Nils Thor

2012-07-26

Lyssnade till boken under en bilresa till Hrnsand och ter. Koncentrationen var p bilkrningen och inte p boken, s betyget kan vara lite orttvist.
Berttelsen var fantasifull och underhllande med inblickar i frlggarbranschen (vad tycker Rabn & Sjgren?) och Svenska Akademien.
Hoppas att det inte r Ekmans final som frfattare.

2012-07-02

Frsta delen av romanen verraskade mig med att vara bde rolig och vass. Ngot hnde, luften gick ur. Nr boken sedan ntligen tog slut var jag lttad. Det blev fr mycket smgodis och jag tycker att Ekman fegt gmmer sig bakom Babba och Lillemor. Det antyds mnga sorgligheter i Lillemors privatliv. r de ocks Ekmans? Ne,j Autofiktion ger jag inte mycket fr. Men frsta delen var en hrlig satir.

Lina Josefsson

2012-06-29

Ngot av det bsta jag ngonsin har lst. lskade Kerstin Ekman!

Annika Lnneborg

2012-06-25

Nej, vilken trkig bok! Jag har lst nstan alla Kerstin Ekmans bcker och lskar dem verkligen, srskilt Vargskinnstrilogin ich Herrarna i Skogen. Men den hr boken r rrig, ointressant, oengagerande. Personerna knns inte trovrdiga, intrigen konstruerad, frvirrande hopp i tid och rum och mellan personer. Sprket r som vanligt rikt och mustigt och miljerna vl skildrade. Men det rcker inte. Bu fr det hr stolpskottet!

Merja A

2012-05-30

Om jag inte hade trttnat halvvgs och tappat trden under lsandets gng ett antal gnger hade betyget blivit 5. Nu efter att ha lst ut kan jag bara konstatera att Kerstin Ekman r vrd sin stol i akademien. Boken r underhllande utan att vara frutsgbar. Naturskildringarna som finns med i boken tycker jag mycket om.

Elsa Es

2012-05-29

Fastnade verkligen i denna bok! Bonus fr intressant om frlagsvrlden.

Karin D

2012-05-15

Skriva kan hon, Kerstin Ekman! Det mrks att hon har upplevt alla de dr tiderna hon skriver om. Katarina Evelfs upplsning gjorde upplevelsen nnu bttre!

Helena Nielsen

2012-04-24

En 2:a pga det jobbiga sprket som gr att man tappar bort sig. Synd fr karaktrerna r intressanta.

Lotta Berling

2012-04-15

Ok bok, men mina frvntningar var att jag skulle f lsa ngot riktigt, riktigt bra - och de infriades tyvrr inte. Jag tappade intresset lite vid ungefr mitten av boken.

Emeli Backstrm

2012-04-14

Tnkvrd och rolig om utseende och anseende i litteraturvrldens ankdam.

B Kiddo

2012-03-29

r det en eller tv personer?

Malin H

2012-03-15

om skrivande, att vara frfattare, frfattarskap... gillade framlggningen av lillemors liv genom babbas skarpa men elaka blick. gillade karaktren babba. men ibland lite omstndigt sprk, massa ord som knns otympliga och frldrade... och jag som inte fljt ekmans frfattarskap knner att jag inte kan lsa det som verkar finnas mellan raderna. eller kanske mitt p dem ocks.

Tanja Dianova

2012-02-21

Anna Dybeck

2012-02-16

En bok som vxer, tycker jag. Jag gillade uppbyggnaden, intrigen om man s vill, och berttelserna om kvinnornas vg. Ngot jag av ngon anledning retade mig p var titeln som knns som den inte passar ihop med boken. Babbas och Lillemors liv fascinerar. Mycket lsvrd, ge inte upp, den ger tillbaka!

Gunvi Lundqvist

2012-02-04

Intressant blir de olika huvudpersonerna beskrivna, ven om andra finns med r det Lillemor och Babba jag minns efter avslutat lsning. Skulle inte slutet vara s som jag sjlv skulle nskat, hade det nog inte rckt till en fyra nu blir det fyra plus. Klart lsvrd och har ibland sina genomslagsponger som beskrivningen av intgandet av de invalda i Akademin. Super:)

harriet karlsson

2012-01-26

Underhllande, svrt att avbryta lyssning.

Marianne Strandberg

2012-01-21

Klart mycket lsvrd. Ligger mellan en fyra o femma.

Emma Salomonsson

2012-01-18

Gillar tanken, gillar leken. Gillar slutet... Men ack s trtt jag var i mitten av denna roman.

Tanja Dianova

2012-01-09

Spnnande och tnkvrd berttelse. Lite trkiga och lngdragna episoder. Annars mycket bra!

Anna-Lena Bengtsson

2012-01-02

Med intelligent och akademisk humor tar Kerstin Ekman upp viktiga livsfrgor.

Lena L

2011-12-28

Vlskriven, spnnande och en makals berttelse. Jag njt av varje sida.

Norman Aina

2011-11-07

Hade velat ge mer n fem stjrnor. Handlingen tilltalar mig och referenserna till hndelser genom ren r underbara.

R Lindqvist

2011-11-07

Hade lite svrt att ta mig in i brjan av min lsning. Men ju mer jag lrde knna Lillemor och s smningom Babba, desto mer gillade jag deras historier. r lite trtt p bcker som har fler n en karaktr i fokus men det beror mest p att jag lst fr mnga sdana ett tag nu. Tycker mycket om inblickarna i akademien, skogarna och boketiketterna.