Gracie

Malmgren, Veronika

| 2011

»Väldigt skickligt gjort. Imponerande.« Magnus Utvik, Gomorron Sverige. »En klockren debut av en författare som redan har hittat en egen röst, med ett grymt gehör för livet och mänskliga nyanser.« Corren Klara ska snart åka hem till Sverige efter ett år i den lilla staden Manning i Kansas. Runt staden breder ändlösa fält med vete, majs och solrosor ut sig och små sömniga samhällen ligger utspridda längs motorvägen som försvinner i fjärran. Klaras vän Penelope har en sandfärgad Delta 88 cabriolet. Bilen heter Gracie och är flickornas enda sätt att ta sig någonstans. Under varma tryckande kvällar fäller de ner taket och kör ut på fälten. Gracie är en bok om vänskap. Om att mötas och skiljas och om att för en tid dela vardag och liv tillsammans. Det är en bok om tillhörighet och uppbrott. Om att vara den som blir lämnad kvar. Veronika Malmgren är född 1982. Gracie är hennes debutroman.

Ally Regins

2013-09-23

Otroligt bra språk, fint flow men en ganska tråkig berättelse

2013-09-15

Skickligt stämningsskapande men utan berättelse.

Jimmy Kleiner

2013-02-14

Hade inga som helst förväntningar. Vad jag fick var ett förvånansvärt autentiskt stycke americana.

Edith Lata

2012-09-24

En av de bästa debuterna, like - ever.

Liza Bolin

2012-08-25

Jag kom aldrig in i den, klyschigt roadmovie-tema utan något nytt att erbjuda.

Sofie Petersson

2011-11-16

Veronika Malmgren imponerar med en enkelhet i språket som gör det lätt att ta till sig. Kanon om man vill komma lite närmare en amerikansk småstadslivstil.

Gunvi Lundqvist

2011-09-05

Snabbt tar du dig igenom några sommarmånader i Kansas, Klara och Penelopes karaktärer beskrivs väl liksom tristessen som råder.

Sanna S

2011-07-19

Vilken underbar liten bok.

Malin H

2011-04-16

I sin enkelhet en stor bok! jag slås av hur oviktig berättelsen är och hur viktig settingen är, sammanhanget, stämningen.

Tarja Ahlgrén

2011-04-10

En fantastiskt stilsäker debut! En universellt ungdomlig bok som jag, en gammal tant, läste med stor behållning!

Merja A

2011-04-07

Känslig och fin berättelse om tonårsvänskap. Svenska Klara vistas i USA samtidigt som Colorado skjutningarna äger rum(1999). Kompisen Penelope äger en egen bil,Cracie som tjejerna åker runt i. Livet kretsar kring skolan, killar och olika slags ungdomsträffar. Det här är en väldigt bra debutroman.

Scoff O

2011-03-30

Vilken fin liten berättelse - den överraskade mig verkligen. Jag gillar hur berättarjaget, Klara, förblir litet av en biroll, en observatör, genom hela boken - precis som det är när man rapporterar från en plats där man inte "hör hemma". Tycker även om stämningarna hon målar upp, småstadstristessen, karaktärerna, språket, dialogerna och det där nästan bitterljuva.

Ullis N

2011-03-29

Jag tyckte om berättargreppet; ett nedslag i ett skeende utan karaktärernas bakgrund (eller framtid).
Hon har också lyckats fånga svårigheten med vänskapsrelationer med skeva maktstrukturer. Jag läser gärna mer av henne.

Skrotmagnet

2011-03-19

Stillsam och lågintensiv historia som rymmer allt om vänskap, kärlek, hemlängtan och längtan bort från landsorten. Ett titthål in i den amerikanska vardagen långt bortom storstan.

Louise A

2011-03-12

Karins kommentar nedan säger redan allt. Var tvungen att googla fram bilmodellen så fort jag läst sidan 10, bilnörd som jag är. Det gav en extra dimension till berättelsen när jag vet vad de åkte omkring i. Det var en upplevelse att läsa denna fåordiga berättelse, med mycket mellan raderna. Lite som en film.

2011-03-11

Tycker väldigt mycket om denna bok! En berättelse om relationen mellan unga människor. En berättelse som på ytan beskriver vänskap, men som mer tydliggör den tunna fernissan av vänskap som döljer rädsla, osäkerhet och otrygghet. Jag ville inte att den skulle ta slut och ändå, när den sista meningen var läst, då var den slut på samma sätt som hela boken var skriven. Inte en stavelse för mycket. Bra!

Susanne Jansson

2011-02-16

Jag vill älska Gracie, och jag gör det delvis. Veronica Malmgren är grym på att subtilt förmedla känslor och allt det där vi inte säger. Och miljöerna är sådär härligt mittstatsamerikanska som jag tänker mig att Kansas faktiskt är.

Men precis när jag som läsare ska få ett avslut på händelserna med Penelope är det över lika fort som det började. Och det slutar med att jag saknar något som gör att jag inte älskar Gracie. Men samtidigt är det kanske just det som gör att boken kommer etsa sig kvar.

Fiona *

2011-02-14

DEbutant som det kan vara värt att hålla utkik efter för jag tror hon åtekommer. Handlingen utspelar sig i Manning i Kansas. Utbytesstydenten Klara och nyfunne vännen Penelopes inte helt okomplicerade vänskap berörs. Men huvudaktören är Penelopes sandfärgade cabriolet Gracie.

De talar mycket om och försöker förstå Emersons gåtfulla aforism: Endast livet är till användning, inte att ha levat":

Det som är skönt är att Veronika låter läsare dra sina egna slutsatser. Hon nöjer sig med att antyda, gestalta.

Johanna Galenpanna

2011-01-19

Märkligt. Söker man på "Gracie" så poppar den här upp, det är väl inte så märkligt nej, men det står att den har 2225 recensioner. Hoppla. Det är många recensioner det. Osynliga är de dessutom :) Hursomhelst så vill jag läsa den.