Grace

Doerr, Anthony

| 2017

AV FÖRFATTAREN TILL LJUSET VI INTE SER En enastående litterär bedrift nästintill perfekt. The Independent Meteorologen David Winkler drömmer sanndrömmar. En natt ser han hur han kommer att möta kvinnan i sitt liv och kort därefter slår det in. Men lyckan är kort. Efter att dottern Grace föds får David en föraning om att han bär skuld till att hon drunknar i en översvämning. När ett ihållande regn hotar deras hem flyr han landet i förhoppningen att rädda dottern. Först tjugofem år senare vågar han sig tillbaka. Men utan ett enda livstecken från frun eller dottern vet han inte om han kommer att finna någon av dem i livet.  Grace är en roman om kärlek, förlust och hur långt rädslan kan driva en människa. Det är en lyrisk skildring av vad tiden gör med våra liv och om naturens farliga men oemotståndliga krafter. Köp bara Grace , sjukskriv dig, stäng av...

Ännu en bok som jag känner mig kluven inför. När jag väl satte mig och läste så upplevde jag boken som intressant och jag ville läsa mer. Men så fort jag la den ifrån mig glömdes den bort. Handlingen är fin och djup men den kändes också lite långdragen. Författaren skriver vackert, men jag upplevde den som krystad.
Jag tycker så här i efterhand att det är en helt ok bok.

Kristina Carlsson

2020-06-05

I början var denna roman oerhört trögläst. Kanske var det jag som inte var på läshumör, jag vet inte riktigt. Orkade bara läsa några sidor då och då så jag kom aldrig in i handlingen. Till slut tvingade jag mig att läsa den i större sjok och då kom jag in i handlingen och tyckte att den lyfte.
Jag förstod mig aldrig riktigt på huvudpersonen så därför tog jag inte till mig handlingen. Allt kändes lite konstruerat. En helt OK roman - men inte mer än det. Tre minus i betyg.

Irene Malmeling

2019-07-23

Historien om David Winkler och hans märkliga sanndrömmar kanske hade gripit tag i mig om jag inte upplevt huvudpersonen som så fruktansvärt patetisk. Anthony Doerr har ett sätt att formulera sig och det lätt suggestiva och på gränsen till magiska anslaget uppskattade jag i hans underbara bok "Ljuset som vi inte ser". Den här boken var "sådär".

Mia Mellbin

2019-07-21

För lång och saknar riktning. Jag fastnar aldrig trots att jag försöker och försöker. Slutar efter 200 sidor frustrerad eftersom jag trodde på den så mycket.

Sofia C J

2019-05-29

Denna fängslade mig med sitt vackra språk och sin suggestiva känsla.

2019-02-10

Älskade hans Ljuset vi inte ser, men denna lade jag snabbt ifrån mig. Storyn lyckades inte fånga mig på de första 70-80 sidorna och då släppte jag den.

Nina Gustafsson

2019-01-08

Tycker mycket om boken men hade gärna sett att den var kortare. Skummar vissa partier. Intressant om många tema från familj och sorg till kärleken till varandra, naturen och skapande.

2018-05-18

Fantastisk läsberättelse! Underbart språk, fängslande karaktärer och en unik story. Det är både sorgligt och vackert.

Fantastisk, vacker och gripande!